مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از رژیم صهیونیستی به دلیل آنچه گروگان گرفتن کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه خواند، ادعا کرد که پایان مناقشه میان این رژیم و فلسطین در گرو تحقق راه‌حل موسوم به دو دولتی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه را گروگان گرفته است

جوسپ بورل روز جمعه طی یادداشتی که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد نوشت: وضعیت کنونی غزه نمی‌تواند بهای قابل قبولی برای مبارزه با حماس باشد و کمک های بشردوستانه نباید مشمول مذاکرات سیاسی شود.

وی با اشاره به نشست مشترک شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا با دیپلمات‌های ارشد کشورهای عربی و وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در بروکسل، افزود: ما از اسرائیل خواستیم تا برای تضمین حفاظت از غیرنظامیان، پرسنل و زیرساخت های بشردوستانه، از طریق ایجاد دسترسی‌های جدید و سرعت بخشیدن به روند کنترل کامیون‌های حامل کمک‌های امدادی، اقدامات بیشتری انجام دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در کرانه باختری، سطح بی سابقه خشونت شهرک نشینان و گسترش شهرک سازی، جوامع فلسطینی و پروژه های بشردوستانه با بودجه اتحادیه اروپا را تهدید و نابود می کند. مجدداً از وزیر اسرائیل خواستیم که این اقدامات را که ناقض قوانین بین المللی و بشردوستانه است، متوقف کند.

وی هشدار داد: تلفات بیشتر غیرنظامیان، ویرانی بیشتر غزه، سختی بیشتر فلسطینی ها در غزه و کرانه باختری نمی تواند به شکست حماس کمک کند و امنیت بیشتری را برای اسرائیل به ارمغان بیاورد. برعکس. توقف جنگ در غزه برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان، ارائه کمک های بشردوستانه کافی و آزادی اسرا یک فوریت مطلق است.

بورل بار دیگر از رفتار وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در جلسه شورای وزیران انتقاد کرد و گفت که نامبرده، «دو ویدئو به ما ارائه کرد: یکی در مورد جزیره مصنوعی که قرار است در سواحل غزه ساخته شود، و دیگری در مورد خط راه آهنی که امکان حمل کالا از عربستان سعودی به مدیترانه را فراهم می کند . باید بگویم من نیز مانند بسیاری از همکاران در جلسه، از این انتخاب وزیر اسرائیل که با مسائل فوری و تصمیماتی که باید برای رسیدگی به آنها گرفته شود فاصله دارد، متعجب شدم.»

وی ادامه داد: با شرکای منطقه‌ای‌مان، درباره شرایط غزه «پس از جنگ» و تلاش مشترکمان برای احیای روند سیاسی به سمت راه‌حل دو دولتی نیز بحث کردیم. موضع اتحادیه اروپا به خوبی شناخته شده است: آینده غزه باید با اجرای راه حل دو دولتی از طریق تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن مرتبط باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما در واقع باید صحبت در مورد روند سازش در خاورمیانه را متوقف کنیم و از روند اجرای راه حل دو دولتی صحبت کنیم، زیرا رویدادهای ماه های گذشته به وضوح نشان داده است که حفظ صلح پایدار در منطقه بدون اجرای این توافق ممکن نخواهد بود.

وی هشدار داد: در طول دهه‌های گذشته، بی‌عملی جامعه بین‌المللی به رنج‌های غیرقابل وصف زیادی منجر شده است. ما نمی توانیم همان اشتباه را تکرار کنیم. جامعه بین المللی موظف است به طور فعال در این روند صلح مشارکت کند و چارچوب روشنی را تعیین کند که اسرائیلی ها و فلسطینی ها را ملزم به مذاکره در مسیر رسیدن به نتیجه مورد توافق کند.

بورل افزود: در این زمینه، ما با شرکای عرب منطقه‌ای خود در مورد امکان برگزاری کنفرانس صلح در ماه‌های آینده، با تکیه بر تلاش‌هایی که قبلاً با آنها انجام داده بودیم، گفتگو کردیم. ما در هفته های آینده بیشتر روی این موضوع کار خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.