۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 959720

توقف تولید خودرو با چاشنی احتکار

زهرا طوسی، روزنامه نگار

خودروسازان امسال مکلف به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات آن در سال جاری هستند، اما در حالی که وزارت صمت بر واردات خودرو تمرکز کرده، تولید آنها به کمتر از چهار هزار خودرو در روز رسیده است.

خودروسازان امسال مکلف به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات آن در سال جاری هستند، اما در حالی که وزارت صمت بر واردات خودرو تمرکز کرده است، تولید آنها به کمتر از چهار هزار خودرو در روز رسیده است. طبق آمار رسمی تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به پارسال 14.5 درصد و در ماه مهر 1402 نسبت به مهر 1401، میزان 32.1 درصد کاهش داشت. در آبان ۴-٪ و آذر ۸-٪  نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرده است.

از سوی دیگر تولید ۱۰ خودروی اقتصادی مثل تیبا، ساینا، سمند و.. متوقف شده و تولید اتوبوس نسبت به مدت مشابه ۷۷-٪ کاهش پیدا کرد و هیچیک از خودروهای جدید تولید ملی مثل ریرا، آریا، پاژ، سیلک، کادیلا و.. علیرغم وعده وزارت صمت هنوز به تولید انبوه نرسیده است. این شرایط جز بی‌میلی خودروسازان نسبت به افزایش تیراژ معنای دیگری ندارد.

اینک وزارت صمت در شرایطی به دنبال ساماندهی بازار خودرو با واردات است که در بهترین حالت امکان واردات سالانه ۱۰۰ هزار خودرو وجود دارد. اولا، ۱۰۰ هزار خودرو وارداتی چگونه می تواند بازاری با تقاضای میلیونی را رقابتی کند. ثانیا، خودروهای وارداتی زمانی می توانند بازار را رقابتی کنند که قیمت های برابر یا نزدیک به خودروهای داخلی داشته باشند. اما خودروهایی که تاکنون وارد کشور شده اند بالای یک میلیارد قیمت گذاری شدند. توجه داشته باشید  که قیمت کارخانه خودروهای داخلی بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون است که با قدرت خرید مردم تناسب بیشتری دارد تا خودروهای وارداتی. بنابراین حتی آن رقابتی هم که مد نظر وزارت صمت است شکل نخواهد گرفت که قدمی در راستای بهبود بازار برداشته شود. 

با وجود این ضربه های پی در پی از افت تولید بر گرده مردم، شائبه‌هایی از احتکار خودرو در بازار و تاخیر در تعهدات خودروسازان نیز اوضاع را نور علی نور کرده است امروز مصرف کننده با بازاری روبرو است که نه تنها خودرو وارداتی در آن نیست بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز با شیب تندی ادامه دارد و در عین حال خودرو ارزان قیمت نیز در آن کمتر تولید می شود.

نا گفته نماند، در حالی که مصرف کننده ناچار است جور کم کاری خودروسازان و وزارت صمت را بکشد، آن روی سکه با توقف تولید خودروهای اقتصادی و افت تولید سایر خودروهای داخلی، با چاشنی واردات قطره‌چکانی و ایجاد عطش در بازار دلالان سفره رنگینی برای یک حاشیه سود جدید پهن کرده اند.

ضمن تقدیر از وزارت صمت برای دنبال کردن جریان فناورانه برقی‌سازی و استفاده از فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو باید گفت هدف‌گذاری خودروسازان در سال ۱۴۰۲ تولید حدود ۲میلیون و۱۰۰هزار خودرو بود که ۶۰درصد از برنامه عقب هستند، با چنین مدیریتی که آمار بر آن صحه می گذارد، صنعتگرانی که سکان صنعت خودرو کشور را به دست آنها سپرده اید، نه تنها از عهده عهد خویش با مردم بر نخواهند آمد که با همین دست فرمان از مرزهای تولید در سال ١۴٠١ نیز عقب نشینی خواهند کرد.  هشدار که نتیجه چنین رویه ای صندلی وزارت صنعت را در خیلی از دولت‌ها متزلزل کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.