جنبش نجبای عراق اعلام کرد به ادعاهای آمریکا درباره برنامه‌ریزی برای خروج نیروهایش از این کشور توجهی نخواهد کرد.

واکنش نجبا به توافق اعلامی بغداد و واشنگتن درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق

به گزارش قدس آنلاین، جنبش نجبا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ما به دروغ‌های اشغالگران درباره برنامه‌ریزی برای خروج از عراق و امثال اینها توجه نخواهیم کرد، مگر اینکه این موضوع در میدان به‌طور واقعی و واضح محقق شود.

جنبش نجبا در ادامه با تأکید بر ادامه عملیات علیه نظامیان اشغالگر در عراق اعلام کرد: ما به عملیات نظامی در پاسخ به تجاوزات آمریکایی-صهیونیستی به غزه تا رسیدن به پیروزی قاطع و اخراج آخرین سرباز اشغالگر از سرزمین خود ادامه خواهیم داد.

دفتر اطلاع رسانی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز دوشنبه گذشته اعلام کرد: اولین دور مذاکرات دوجانبه بین بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف خارجی در عراق زیر نظر السودانی آغاز شد.

وزارت امور خارجه عراق پیشتر از توافق بغداد با واشنگتن برای تدوین جدول زمانیِ پایان حضور ائتلاف خارجی در عراق خبر داده بود.

این وزارتخانه در بیانیه خود از توافق با آمریکا درخصوص تدوین یک جدول زمانی مشخص و واضح خبر داده بود که مدت حضور مستشاران ائتلاف خارجی در عراق و کاهش تدریجی و برنامه ریزی شده این مستشاران در عراق و نیز پایان دادن به ماموریت نظامی ائتلاف خارجی را مشخص می کند.

براساس این بیانیه، مذاکرات بین دولت‌های عراق و آمریکا از آگوست ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد و با ضرورت راه‌اندازی کمیته عالی نظامی (HMC) در سطح کارگروه‌های ارزیابی تهدید و خطر داعش به پایان رسید و واشنگتن جهت کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در عراق و پایان مأموریت مبارزه با داعش به توافق رسیده است.

پس از انجام مذاکرات ۶ ماهه از آگوست ۲۰۲۳، دولت آمریکا موافقت کرد که نیروهای ائتلاف ضد داعش را به تدریج از عراق خارج کند و براساس این توافق، آنچه که مأموریت ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش خوانده شده است، به پایان می‌رسد.

طبق این توافق، ۲ طرف از کار کمیته عالی نظامی حمایت، وظایف آن را آسان و از انجام هر کاری که مانع یا باعث تاخیر در کار آن می‌شود، خودداری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.