مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: رویکرد ما توجه به گروه‌های مردمی است و از دستگاه‌ها و شهرستان‌هایی که در حوزه اردوی کتابخوانی عشایر فعالیت کنند، حمایت خواهد شد.

حمایت از اردوهای کتابخوانی عشایر در فارس

به گزارش قدس آنلاین، جلسه ارزیابی و هدف‌گذاری «اردوی کتابخوانی عشایر؛ رویداد یک روزه خدمات‌رسانی به مناطق عشایری استان فارس» با حضور مهدی مومن‌زاده، مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس؛ محمد حسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و نماینده اداره‌کل امور عشایر فارس، همچنین حضور مجازی فرمانداران، معاونان فرماندار و روسای کتابخانه‌های عمومی هفت شهرستان فراشبند، فسا، جهرم، ممسنی، کازرون، لامرد و سروستان امروز، ۸ بهمن‌ماه در شیراز برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس در این جلسه با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی با خلاقیت و تلاش جایگاه این نهاد فرهنگی و فضای کتابخوانی استان را تغییر دادند، گفت: در فضای فرهنگی و آموزشی استان نیازمند گسترش مخاطب هستیم. اینکه در فضای محدود فعالیت کنیم و انتظار داشته باشیم که مخاطبان به سمت ما بیایند، درست نیست. امروز، دوره اقدامات مخاطب محور و حرکت به سمت مخاطب است.

مهدی مؤمن‌زاده با تأکید بر اینکه گسترش مخاطب از راهبردهای درست و دقیق این دولت است، تصریح کرد: فعالیت‌ها را باید مستندسازی کنیم و در چارچوب وظایف خود به اطلاع عموم برسانیم. اطلاع‌رسانی رویدادها به مردم امیدبخش است و جریان‌سازی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت عظیم عشایر فارس بیان کرد: عشایر فارس در زمینه‌های فرهنگ، سیاست و مفاخر خوش درخشیده‌اند و قرن‌هاست که این ظرفیت در استان فارس فعال بوده است؛ باید ظرفیت عشایر بیش از گذشته شناخته و ساماندهی شود.

مؤمن‌زاده با اشاره به تشکیل سمن‌های تخصصی در حوزه عشایر در شهرستان‌ها، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و نگاه دولت سیزدهم، رویکرد ما توجه به گروه‌های مردمی است؛ در کارگروه‌های تخصصی استان نیز معمولاً گروه‌های مردمی دعوت می‌ شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس، سیاست‌های استان را حمایت از برنامه محوری دانست و گفت: از دستگاه‌ها و شهرستان‌هایی که در حوزه اردوی کتابخوانی عشایر فعالیت کنند، حمایت خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خدمات فرا کتابخانه‌ای را یکی از برنامه‌های راهبردی خود قرار داده است؛ توسعه خدمات به ویژه در مناطق کم برخوردار و فاقد کتابخانه از اولویت‌های این نهاد فرهنگی است.

محمدحسین فیروزی با اشاره به اینکه حضور کتاب در جمع عشایر یکی از اهدافی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دنبال می‌کند، اضافه کرد: فارس به عنوان استانی که بیشترین عشایر را دارد، از سال‌های گذشته با اجرای برخی از برنامه‌ها خدمات رسانی به حوزه عشایر را آغاز کرد و در سال جاری طرح اردوی کتابخوانی عشایر اجرا شد.

وی با بیان اینکه این برنامه با کمک دستگاه‌های اجرایی در تابستان آغاز و تاکنون ۴ اردو برگزار شده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها بر این است که تا پایان سال ۷ اردوی کتابخوانی عشایر در شهرستان‌های عشایرنشین برگزار شود.

فیروزی اضافه کرد: اردوی کتابخوانی عشایر از سوی وزارت کشور و استاندار فارس مورد توجه و حمایت قرار گرفته است؛ این طرح با حمایت مجموعه دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی بهتر برگزار شود.

وی با اشاره به ایجاد کتابخوانی در میان عشایر گفت: بهترین اتفاق این است که بتوانیم مبتنی بر زیست بوم عشایر فارس، کتابخانه سیار یا موقت را در مناطق عشایری برپا کنیم. کتابخانه‌های عمومی تاکنون با اجرای طرح‌های مختلف تلاش کرده است ارتباط کتاب با خانواده عشایر برقرار شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه شهرستان‌های فراشبند، فسا، جهرم، ممسنی، سروستان، کازرون و لامرد مقصد برگزاری اردوی کتابخوانی عشایر خواهند بود، گفت: انتظار ما بر این است که فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان در برگزاری این طرح مشارکت داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.