رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی با اشاره به قیمت‌گذاری کالاها گفت: در برخی کالاها قیمت‌های درج شده درست است اما متأسفانه در برخی از کالاها که برندها در قالب تولید سفارشی با کارخانه‌ای قرارداد می‌بندند و آن را تولید می‌کنند، قیمت‌ها سفارشی است، باید دستگاه‌های نظارتی ورود کنند.

نظارت بر قیمت‌گذاری سفارشی ضروری است

به گزارش قدس خراسان، رسالت ذاتی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی به عنوان یک انجمن رسمی و قانونی، حمایت از مردم  و مطالبات آنان در بحث استفاده از کالاها و خدمات به صورت قانونی است و این پرسش مطرح می‌شود آیا در بحث برنامه‌ریزی برای تأمین کالاهای ضروری و اساسی مردم پیگیر تعریف برنامه یا چشم‌اندازی مدون بوده تا مردم ثبات بیشتری در تأمین کالاهای اساسی خود داشته باشند؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی در این باره عنوان کرد: در پاسخ به این پرسش باید به این نکته اشاره کرد که در ستاد تنظیم بازار استان عضو رسمی هستیم اما متأسفانه در دو سه سال اخیر ستاد تنظیم بازار از انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برای حضور در جلسات خود دعوت نکرده است. هفته گذشته معاون اقتصادی استاندار دستور داد تمام اعضای رسمی و اصلی ستاد تنظیم بازار استان در جلسه حتماً حضور داشته باشند که پیرو آن دستور در چند روز گذشته برای نخستین بار انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در جلسه ستاد تنظیم بازار حضور یافت. 

سیدمهدی اصغری ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در ستاد تنظیم بازار قبلاً انجام می‌شده اما مشخص نیست تا چه میزان محقق شده است. دستور تأمین اقلام مورد نیاز صادر می‌شود اما این برآوردها تا چه میزان محقق می‌شود باید پس از اجرای برنامه مورد بررسی قرار بگیرد. انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با دستگاه‌های دیگر خیلی تفاوت دارد و ظرفیت و زیرساخت نیرویی ندارد و نمی‌توان توقع داشت اما می‌توان مطالبات را پیش برد. 

ناآگاهی دلیل زیان مردم است

وی افزود: این انجمن در چهار بخش کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتری در همه حوزه‌های کالاها و خدمات ورود پیدا می‌کند و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌تواند در برابر هر کالا و خدماتی که بهایی پرداخت می‌شود پیگیری و مطالبه کند. حقوق مصرف‌کننده هم در بحث کالا و هم در بحث خدمات عمومیت دارد و مردم روزانه با آن درگیر هستند اما بحثی که وجود دارد این است که اگر حقوق مصرف‌کننده در جایی ضایع می‌شود علت آن عدم آگاهی مصرف‌کنندگان است.

اصغری در تشریح این گفته خود عنوان کرد: شعار ما در حمایت از حقوق مصرف‌کننده وجود آگاهی است. اگر مردم از حقوق خود در قبال بهایی که برای خدمات و یا کالا می‌پردازند آگاهی داشته و اصول و نحوه خرید درست را بدانند و این آگاهی را داشته باشند که پس از خرید در صورتی که متوجه ضرر یا نقصی شوند با وجود فاکتور و خرید از مراکز دارای مجوز صنفی می‌توانند حق و حقوق خود را پیگیری کنند مشکلات جدی برای مردم پیش نخواهد آمد. 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی یکی از موارد مهم در استان را ساماندهی تعرفه‌ها در حوزه خدمات دانست و گفت: بهای خدمات در تمام حوزه‌ها مانند نظام مهندسی، گازرسانی‌ها و سایر موارد باید برای مصرف‌کننده مشخص باشد که این مطالبه از طرف این انجمن از مسئولان استانی وجود دارد.

اصغری به معضلات فضای مجازی در زمینه ارائه خدمات و فروش کالا اشاره و تصریح کرد: در فضای مجازی بلاگرها برخی از مجموعه‌های صنفی یا صنعتی را بزرگ جلوه می‌دهند هر چند تعدادی از آن‌ها تلاش می‌کنند تا مصرف‌کنندگان کالاهای مناسبی بخرند اما مردم باید ببینند کالای خریداری شده اگر ارزان است واقعاً کیفیت مناسب را دارد و به اندازه هزینه در زمان مصرف پاسخگو خواهد بود یا خیر؟ شاید در فضای قیمتی کمک‌کننده باشد اما ساماندهی و نظارت در این فضا لازم است.

تبلیغات خلاف واقع به زیان مصرف‌کننده است

وی تبلیغات خلاف واقع در فضای مجازی را یکی دیگر از موارد نقض حقوق مصرف‌کننده دانست و گفت: در خیلی از جاها در تبلیغات خلاف حقوق مصرف‌کننده عمل می‌شود یعنی تبلیغات برای برخی کالاها و موضوعات خلاف واقع است و آن چیزی که باید باشد نیست. مثلاً کرم‌های پوستی و یا مواد غذایی دارای مواد مغذی معدنی خاص که به وفور تبلیغات آن‌ها وجود دارد که دقیق این موارد مشخص نیست و باید تأکید کرد اگر مشتری و مردم نتیجه را در کالای خریداری شده نبینند کل بازار آسیب خواهد دید. به عبارتی اگر به کالایی دانش‌بنیان می‌گویند باید مدارک لازم و واقعی هم ارائه شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: برخی از کسبه کل کالاهای خود را مثلاً با عدد ۱۰۰ هزار تومان حراج می‌کنند اما وقتی وارد مغازه می‌شوید با قیمت‌های بالاتر مواجه می‌شوید که خلاف واقع و برای جذب مشتری است که باید با این نوع تبلیغات برخورد شود.

اصغری با اشاره به قیمت‌گذاری کالاها ادامه داد: در برخی کالاها قیمت‌های درج شده درست است اما متأسفانه در برخی از کالاها که برندها در قالب تولید سفارشی با کارخانه‌ای قرارداد می‌بندند و آن را تولید می‌کنند، قیمت‌ها سفارشی است و اینجا باید دستگاه‌های نظارتی استان ورود کنند. 

وی در تشریح این موضوع گفت: در کالاهایی که سفارشی تولید می‌شود قیمت‌ها سلیقه‌ای است و این جریان در برندهای سفارشی دیده می‌شود. کارخانه‌ای که برند خود را تولید می‌کند قانون را رعایت می‌کند اما برندی که محصولش را در کارخانه‌ای تولید می‌کند تمام تعهدات برای خود او است و کارخانه تولیدکننده مسئولیتی ندارد و این متأسفانه یک معضل است که نظارت ویژه می‌خواهد. در حوزه اصناف و اتحادیه گزارش‌های مردم در مدت ۲۴ ساعت رسیدگی و حل و فصل می‌شود اما در حوزه صنعت دغدغه انجمن عدم درج قیمت واقعی برای مصرف‌کننده به خصوص در حوزه کالاهای سفارشی است که به صورت تخصصی ورودی نشده است.

به گفته رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی در حال حاضر ممنوعیت افزایش قیمت مطرح است تا هیچ کالا و خدماتی تا اطلاع ثانوی افزایش قیمت نداشته باشد. 
اصغری عمده‌ترین گلایه مردم استان را در خدمات درمانی عنوان و تصریح کرد: این گلایه‌ها در جلسه تنظیم بازار مطرح و قرار شد هفته آینده بهای خدمات درمانی در استان مورد بررسی قرار بگیرد و به صورت قانونی قیمت‌های مصوب لحاظ شود. 

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.