در شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی به مناسبت چهل و پنجمین فجر انقلاب، ۶ پروژه بزرگ آبی با اعتبار به‌روز شده حدود ۶ هزار میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

بهره برداری از۶ پروژه بزرگ آبی در آذربایجان‌ شرقی

به گزارش قدس آنلاین، یوسف غفارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۶ پروژه آماده بهره‌برداری شامل سد قیز قلعه‌سی، مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی شمالی تبریز، شبکه صومعه علیا شهرستان میانه، پمپاژ کلاله و دارانا شهرستان جلفا، پمپاژ خمارلو در شهرستان خداآفرین و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر است.

وی با بیان اینکه پروژه سد قیز قلعه سی از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول آن ۸۶۴ و ارتفاع آن ۳۷ متر است، گفت: این سد با قابلیت تنظیم دو میلیارد مترمکعب و با هدف تأمین آب شبکه آبرسانی خدا آفرین و اراضی پایین‌ دست آذربایجان شرقی، اردبیل و تولید برق احداث شده که بهره‌برداری از این سد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مشترک بوده و ساخت و اجرای این پروژه نیز کاملا به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: فاز تکمیلی مخزن هزار مترمکعبی (مخزن ۵٠ هزار مترمکعبی شمالی) به همراه خط انتقال ١٠ کیلومتری با لوله فولادی به قطر ١۶٠٠ میلی‌متر با هدف ارتقا و بهبود کیفیت آب شرب و افزایش بهبود توزیع آب کلانشهر تبریز از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری در دهه فجر امسال است.

وی ادامه داد: پروژه پمپاژ کلاله و دارانا نیز در محدوده ۱۱۵ کیلومتری شهر کلیبر و در کناره رودخانه مرزی ارس واقع شده که با اجرای این پروژه ۱۵۰ لیتر بر ثانیه از ارس برای اراضی کلاله و دارانا تخصیص داده خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه شبکه پایاب صومعه علیا گفت: این پروژه در ۴۵ کیلومتری شهرستان میانه با هدف آبیاری حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بصورت تحت فشار و رساندن آب تا ابتدای اراضی پایاب احداث شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.