تمام سعی و تلاشم را به کار خواهم بست تا بتوانم به آرزویی که همه داوران به دنبال آن هستند و آن قضاوت در جام جهانی است، برسم.

مرتضی منصوریان: قضاوت در جام جهانی، هدف و آرزوی من است

به گزارش قدس خراسان، نسل طلایی داوری فوتبال خراسان رضوی که به خط پایان رسید، گویا همه چیز برای داوری تمام شده بود. خیلی‌ها نظر و عقیده‌شان این بود که دیگر هیچ داوری از این استان نمی‌تواند تا سال‌ها حتی به قضاوت در رقابت‌های مهم داخلی فکر کند چه برسد به راه یافتن به فهرست بین‌المللی و قرار گرفتن در زمره قضاوت‌کنندگان دیدارهای بین‌المللی فوتبال.

کار البته سخت و سنگین بود. قدم گذاشتن جای پای داورانی همچون محسن ترکی، محسن قهرمانی، مهدی مرجان‌زاده و حتی علیرضا فغانی که رگ و ریشه‌ای خراسانی دارند، کار چندان آسانی نبود که هر کسی از پس آن بربیاید. گنجینه‌ای که این داوران سرشناس برای مجموعه داوری استان ساخته بودند و نام‌هایی همچون حسن کامرانی‌فر، رضا سخندان، محسن فریمانی و... به عنوان کمک‌داوران سرشناس، آن را خاص‌تر و جذاب‌تر کرده و بی‌شک ورود به آن را برای هر داور دیگری مشکل و شاید هم تکرار نشدنی ساخته بود. با این تفاسیر اما پس از سال‌ها که جای خراسانی‌ها میان داوران برتر فوتبال کشور خالی بود، با ورود نام داوری جوان به فهرست داوران قضاوت‌کننده در بالاترین سطح رقابت‌های فوتبال لیگ یا همان لیگ برتر، همه نگاه‌ها به سمت مرتضی منصوریان چرخید و پرچم قاضیان خراسانی مستطیل سبز به دست او سپرده شد.

قضاوت دیدار ذوب‌آهن و سایپا در لیگ نوزدهم به عنوان نخستین داوری منصوریان در لیگ برتر در کارنامه این داور جوان ثبت شد. میدان دادن به او و تجربه‌اندوزی منصوریان در میادین مختلف از جمله قضاوت در رقابت‌های قهرمانی رده ۱۴ سال آسیا و موفقیت‌هایی که در آکادمی داوران آسیا بدست آورد، خیلی زود او را به چهره‌ای موفق از داوری خراسان در کشور تبدیل کرد تا شرایط ارتقا برایش فراهم شود. رسیدن به فهرست داوران بین‌المللی فوتبال کشور، مهر ماه سال گذشته برای مرتضی منصوریان فراهم شد و او جواز داوری در بالاترین سطح رقابت‌های بین‌المللی را نیز بدست آورد. آخرین مرحله، مجهز شدن به لایسنس یا همان پروانه قضاوت با سیستم کمک‌داور ویدئویی بود تا همه چیز برای مرتضی منصوریان در راه هدفی که در پیش گرفته بود، تکمیل شود. پیش از این و در فهرست فعلی داوران بین‌المللی ایران، تنها نام «موعود بنیادی‌فر» به عنوان داوری که مجوز قضاوت با سیستم کمک‌داور ویدئویی را دارد، دیده می‌شد؛ اما با تلاش و پشتکار مرتضی منصوریان این مجوز در تورنمنت کافا برای این داور آینده‌دار فوتبال خراسان رضوی بدست آمد تا او در کنار حسن اکرمی و امیرعرب براقی، ایران را صاحب چهار داوری با پروانه قضاوت با استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی کند.

آزمون‌هایی برای رسیدن به مجوز

مرتضی منصوریان پس از قطعی شدن صدور مجوز قضاوتش با استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی در گفت‌وگو با قدس گفت: به عنوان یک خراسانی خیلی خوشحالم که توانستم به این مهم دست پیدا کنم و امیدوارم بتوانم در ادامه راه برای شهر و استانم در میادین بین‌المللی فوتبال افتخار کسب کنم. همان طور که می‌دانید چند سالی است در رقابت‌های مهم و بین‌المللی فوتبال از سیستم کمک‌داور ویدئویی استفاده می‌شود. تنها داورانی می‌توانند این مسابقات را قضاوت کنند که لایسنس (پروانه) آن را از فیفا کسب کرده باشند. من هم برای اینکه بتوانم شرایط را برای خودم فراهم کنم، پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلف و قضاوت در رقابت‌های اخیر تورنمنت کافا به همراه آقایان اکرمی و عرب براقی تأییدیه فیفا برای قضاوت با استفاده از کمک‌داور ویدئویی را بدست آوردم.

قضاوت در جام جهانی؛ آرزوی همه داوران

وی در واکنش به این پرسش که حالا باید منتظر قضاوت‌های شما در مسابقات بین‌المللی باشیم، اظهار کرد: با شرایط فعلی همه چیز برای ادامه راهم فراهم است و می‌توانم در فهرست داوران قضاوت‌کننده دیدارهای بین‌المللی قرار بگیرم و تمام تلاشم را به کار خواهم بست تا به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنم.
منصوریان همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر به قضاوت در بالاترین سطح فوتبال دنیا یا همان جام جهانی امید دارید، بیان کرد: هیچ چیز در فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و بدست آوردن چنین موفقیت‌هایی تلاش زیادی را می‌طلبد؛ اما در مجموع تمام سعی و تلاشم را به کار خواهم بست تا بتوانم به آرزویی که همه داوران به دنبال آن هستند و آن قضاوت در جام جهانی است، برسم. همان طور که در سال ۲۰۱۵ در فهرست داوران پروژه آینده داوری آسیا قرار گرفتم و از آکادمی داوران آسیا دانش‌آموخته شدم، می‌توانم در مسیر بزرگان داوری خراسان و کشور حرکت و قضاوت در جام جهانی فوتبال را هم تجربه کنم.

آینده داوری فوتبال استان

داور بین‌المللی فوتبال خراسان رضوی همچنین در خصوص آینده داوری فوتبال استان گفت: همان طور که می‌دانید داوری فوتبال در خراسان با حضور بزرگانی که در این عرصه فعالیت داشتند، کارنامه درخشانی دارد. با این تفاسیر استعدادهای زیاد و قابل توجهی در داوری استان وجود دارد و تمام تلاش مسئولان این بوده که پشتوانه‌سازی لازم برای داوری فوتبال خراسان رضوی انجام و داوران خوبی به فوتبال کشور و دنیا معرفی شوند تا پس از بازنشستگی مرتضی منصوریان از داوری، چندین داور آماده داشته باشیم.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.