مسئول ستاد مشارکت حداکثری ادامه داد: این اواخر نیز رهبر معظم انقلاب با بیان موضوع جهاد تبیین، این موضوع را تأیید کردند و امیدوار شدیم که به سمت جهاد تبیین برویم. به همین دلیل ما کافه گفت‌وگو را در مسیر جهاد تبیین قرار دادیم.

کافه گفت‌وگو به دنبال جهاد تبیین است

به گزارش قدس خراسان، دو سال پیش، در آستانه انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری، جمعی از جوانان مشهدی تصمیم گرفتند به جای ورود به ستادهای کاندیداهای مختلف انتخابات، برای تحقق مشارکت حداکثری تلاش کنند و این دغدغه، کافه گفت‌وگو را متولد کرد.

امروز و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، این جوانان مشهدی دوباره پای کار دغدغه مشارکت آمده‌اند و شروعی دوباره برای کافه گفت‌وگو رقم زدند. به سراغ مجید کمالی‌زاده مسئول ستاد مشارکت حداکثری رفتیم تا درباره فلسفه تشکیل این ستاد و اقداماتشان با او گفت‌وگو کنیم.

کافه گفت‌وگو به دنبال جهاد تبیین است

وی فلسفه تشکیل ستاد مشارکت حداکثری را در دو زمینه دانست و گفت: ابتدا موضوع تخاطب واقعی است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش در دهه ۸۰ فرمودند فیس‌بوک و توییتر خوب است؛ اما ما باید به سمت تخاطب واقعی برویم و موضوع دیگری که جزو دغدغه‌های رهبری نیز بوده، بحث کاهش شکاف اجتماعی و گفتمانی در جامعه است. ما این دو موضوع را با یکدیگر ادغام کردیم و به طرحی به نام کافه گفت‌وگو رسیدیم.

مسئول ستاد مشارکت حداکثری ادامه داد: این اواخر نیز رهبر معظم انقلاب با بیان موضوع جهاد تبیین، این موضوع را تأیید کردند و امیدوار شدیم که به سمت جهاد تبیین برویم. به همین دلیل ما کافه گفت‌وگو را در مسیر جهاد تبیین قرار دادیم.

کمالی‌زاده درباره چگونگی آغاز ستاد مشارکت حداکثری یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ دوستان به این جمع‌بندی رسیدند که اکنون در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به مشارکت حداکثری داریم. بنابراین به جای اینکه در ستاد انتخاباتی کاندیداها مشارکت کنیم، ستاد مشارکت حداکثری توسط حجت‌الاسلام محمد جلال و رسول نوروزی شروع به کار کرد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب فعالان سابق دانشجویی وارد شدند و این ستاد را تشکیل دادند. 

نهضتی مردمی به نام کافه گفت‌وگو

مسئول ستاد مشارکت حداکثری با بیان اینکه در یک شب ۲۷ کافه گفت‌وگو را در مشهد به صورت ستادی برگزار کردیم که چندین هزار مخاطب داشت، خاطرنشان کرد: کافه گفت‌وگو به یک نهضت تبدیل شد و به صورت شفاهی میان مردم می‌چرخید. با ما تماس می‌گرفتند و روش‌های برگزاری را می‌پرسیدند و ما به آن‌ها آموزش‌های لازم را می‌دادیم. هر کس با توجه به توان خود در شهرهای مختلف کافه گفت‌وگو را راه‌اندازی می‌کرد.

تداوم کافه گفت‌وگوها پس از انتخابات

کمالی‌زاده متذکر شد: با توجه به آماری که به ما رسیده، در یک شب ۴۰۰ کافه گفت‌وگو در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ برگزار شده بود در حالی که ما از آن‌ها خبر نداشتیم؛ چرا که مردم به صورت خودجوش با توجه به اطلاعاتی که گرفته بودند، کافه گفت‌وگوها را راه‌اندازی کردند. همین اتفاق در سال‌های بعد و پس از انتخابات نیز در شهرهای دیگر رقم خورد.

وی با بیان اینکه ما در پارک ملت و مکان‌های دیگر مشهد کافه گفت‌وگو را برگزار کرده‌ایم، عنوان کرد: فضای کافه گفت‌وگو بر اساس تبیین و تخاطب واقعی شکل گرفته و یکی از ویژگی‌هایش  این است که به مکان‌هایی که مردم حضور پررنگ دارند، می‌رود و با آن‌ها صحبت می‌کند؛ یعنی ایستا و ساکن نیست تا منتظر حضور مخاطب بماند.

مسئول ستاد مشارکت حداکثری ادامه داد: مانند آنچه درباره پیامبر(ص) گفته شده، به سمت مردم می‌رویم و گفت‌وگو را آغاز می‌کنیم تا اگر شبهه‌ای دارند، به آن‌ها پاسخ دهیم و درباره اتفاق‌ها و دستاوردهای انقلاب روشنگری می‌کنیم. مردم نیز درددل‌ها و نکاتی را که دارند، مطرح می‌کنند.

کمالی‌زاده اضافه کرد: در ادامه، موضوع انتخابات و اثرات آن را با مردم مطرح می‌کنیم. این مسئله دو حالت دارد؛ ابتدا برای مردمی که اطلاعی درباره برگزاری انتخابات نداشته‌اند، فضای انتخاباتی ایجاد می‌شود و از این موضوع مطلع می‌شوند. سپس شبهاتی را که درباره انتخابات دارند، مطرح می‌کنند و پاسخ داده می‌شود.

وی درباره بازه سنی و اعضای این ستاد گفت: ستاد مشارکت حداکثری توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های مشهد راه‌اندازی شده و بازه سنی آن‌ها از ۲۰ تا ۳۵ سال است.

مسئول ستاد مشارکت حداکثری درباره دغدغه‌های مردم نیز یادآور شد: مردم بیشتر دغدغه مسائل مالی و مادی را دارند. یک سری پرسش‌ها و شبهات ناگفته و بیان نشده در ذهنشان وجود دارد که وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم، خیلی آرام می‌شوند.

چرا مرگ بر آمریکا می‌گوییم؟

کمالی‌زاده افزود: یکی از پرسش‌هایی که مردم بیشتر مطرح می‌کنند این است که چرا ما «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» می‌گوییم. این موضوع واقعاً برایشان مسئله است؛ چرا که خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر اکنون در کشور مشکلی داریم، به دلیل همین شعارهاست. برای آن‌ها توضیح می‌دهیم که ایران پیش از انقلاب اسلامی در دو جنگ جهانی اعلام بی‌طرفی کرد؛ ولی باز هم به ایران حمله کردند، یا در زمان نخست‌وزیری مصدق، آمریکا دخالت کرد در حالی که کسی مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نگفته بود. این موضوع را برایشان تبیین می‌کنیم که اگر آمریکا و اسرائیل برای ما مشکلی ایجاد می‌کنند، به خاطر این شعارها نیست؛ بلکه یک بحث بزرگ استراتژیک بوده که با منافع ملی ما و نه ایدئولوژی ما گره خورده است.

وی با بیان خاطره‌ای از این گفت‌وگوهای مردمی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ یکی از دوستان به یکی از اساتید ما گفته بود با دیدن شما به یاد فکه و رزمندگانی که در آنجا مبارزه می‌کردند، افتادم؛ چرا که آنچنان از انتخابات و اهمیت آن صحبت می‌کنید که گویی یکی از بسیجی‌هایی هستید که در زمان جنگ در حال مبارزه است.

مسئول ستاد مشارکت حداکثری افزود: در جایی دیگر یکی از مخالفان توهین کرده بود؛ اما استاد ما پاسخ او را نداد؛ ولی مخاطبان و حتی مردم مخالف وی را طرد کردند و به او تذکر دادند.

کمالی‌زاده عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های ما این بوده که نشان دهیم تفکر ما دارای منطق است و اگر بسیجی و انقلابی هستیم، منطقی داریم و شما را به شنیدن این منطق در محیطی که آماده کرده‌ایم، دعوت می‌کنیم. بنابراین برای کسانی که در گذشته فکر می‌کردند ما خیلی غیرمنطقی هستیم، این موضوع خیلی جالب است که اکنون پاسخ‌های منطقی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای ما تمرین گفت‌وگو است، گفت: ابتدا شاید مردم تند برخورد می‌کنند؛ اما هنگامی که گفت‌وگو کردن را تمرین می‌کنیم و به حرف یکدیگر گوش می‌دهیم‌، همه آرام می‌شوند.

گفت‌وگو راه حل جامعه امروز است

مسئول ستاد مشارکت حداکثری با بیان اینکه مخاطبان ما از ابتدا تا انتهای کافه گفت‌وگو از این برنامه تأثیر می‌پذیرند، عنوان کرد: به نظرم اصل راه‌حل این جامعه در زمان هژمونی و غلبه فضای مجازی بر ذهن افراد، همین گفت‌وگوی چهره به چهره است. این موضوع موجب آرامش مردم و رد و بدل شدن حس خوب میان ما و مردم می‌شود.

کمالی‌زاده با اشاره به شعار این ستاد که «من و تو هموطنیم، بیا با هم حرف بزنیم»، یادآور شد: وقتی می‌گوییم هموطن هستیم، یعنی بسیجی و شیعه و مسلمان بودن در اینجا برایمان مهم نیست؛ بلکه تنها هموطن بودن، اشتراک جدی ماست که مشخصه مهم آن هم ایرانی بودن است و به همین دلیل باید رأی بدهیم. این مسائل نکات ظریف و دقیقی است که در کافه گفت‌وگوها و ستاد مشارکت حداکثری رعایت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به جز برگزاری کافه گفت‌وگو، برنامه‌های دیگری نیز برای جذب مشارکت حداکثری در نظر داریم. با ارگان‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش و حوزه علمیه صحبت شده تا با روش‌های دیگر به جز کافه گفت‌وگو بتوانیم با مردم تخاطب واقعی اجرا کنیم که به امید خدا آن‌ها نیز به زودی عملی می‌شوند.

مسئول ستاد مشارکت حداکثری در پایان از مردم دعوت کرد اگر روش دیگری برای شکل‌گیری گفت‌وگوی منطقی می‌شناسند، از طریق فضای مجازی و واقعی با ستاد مشارکت حداکثری درمیان بگذارند.

کمالی‌زاده بیان کرد: این امکان وجود دارد که روش‌های گفت‌وگو را افزایش دهیم و هیچ اصراری نیست که تنها کافه گفت‌وگو باشد. این ستاد یک ستاد مردمی است که دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های مشهد آن را راه‌اندازی کرده‌اند و درِ آن به روی همه پیشنهادها و انتقادها باز است.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.