تهیه کننده برنامه ورزشی «این‌جام» با توجه به پخش این برنامه از نماوا و روبیکا به مناسبت جام ملت‌های آسیا، به چالش‌های برنامه‌سازی اینترنتی اشاره کرد.

«این جام» فرصت سرگرم شدن با جام ملت های آسیاست/ این راه را ادامه می دهیم

به گزارش قدس آنلاین، مهدی سعیدی، معاونت سابق محتوایی تلویزیون اینترنتی آیو و موسس آیواسپرت، از برنامه‌سازان شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های اینترنتی که به تازگی به مناسبت جام ملت‌های آسیا به عنوان تهیه کننده برنامه ترکیبی «این‌جام» که از پلتفرم‌های نماوا و روبیکا در حال پخش است فعالیت می کند با اشاره به سابقه برنامه‌سازی اینترنتی و پلتفرمی خود عنوان کرد: از آخرین فعالیت‌های من در برنامه‌های پلتفرمی می‌توان به کارگردانی تلویزیونی و تدوین برنامه «صداتو» با اجرای محسن کیایی اشاره کرد و در حال حاضر هم به عنوان تهیه کننده «این‌جام» مشغول تولید یک برنامه زنده با محوریت فوتبال و جام ملت‌های آسیا هستم.

وی با ذکر اینکه در گذشته نیز با برنامه فوتبالی «زابیواکا» که زنده یاد علی انصاریان اجرای آن را برعهده داشت در شبکه «آیو» برنامه‌سازی فوتبالی را تجربه کرده است درباره چالش‌های برنامه‌سازی اینترنتی توضیح داد: سال 1395 بود که ما در «آیو» برای اولین بار به تولید یک برنامه اینترنتی اقدام کردیم و برنامه «هتریک» را به مناسبت جام ملت‌های اروپا (یورو 2016) به کارگردانی عادل فردوسی‌پور و در ادامه هم برنامه «زابیواکا» را به مناسبت جام جهانی 2018 برزیل تولید کردیم.

«این جام» فرصت سرگرم شدن با جام ملت های آسیاست/ این راه را ادامه می دهیم

سعیدی افزود: «زابیواکا» شاید اولین برنامه فوتبالی  پلتفرمی بیگ پرداکشن ایران بود که تمام استانداردهای برنامه‌سازی تلویزیونی و اینترنتی را در خود جای داده بود. این مسیر برنامه‌سازی به مرور ادامه پیدا کرد و صرفا به حوزه ورزش محدود نشد.

وی با تاکید بر کار گروهی در فرآیند برنامه‌سازی، چالش‌های برنامه‌سازی را مطرح کرد: حرفه تخصصی گروه ما، برنامه‌سازی و فعالیت رسانه‌ای است. در تمام این سال‌ها با وجود کسب تجربه‌های متعدد هنوز با چالش‌های جدی مانند منابع مالی، منابع انسانی، جذب مخاطب و سرمایه، دریافت مجوز، تولید محتوای مناسب، سرگرم کننده و جدید و... مواجه هستیم. در این بین برنامه‌سازی پلتفرمی یک چالش بسیار بزرگ و مهمی دارد که شما دیگر با آنتن رایگان شبکه‌های تلویزیونی همراه نیستید و حالا برای راضی کردن و البته جذب مخاطب باید بجنگید و در این مسیر ناچار هستید به جذابیت فکر کنید و برای درآمدزایی و اقتصاد محتوا فکر کنید.  

این برنامه‌ساز درباره راه‌های درآمدزایی در برنامه‌های اینچنینی توضیح داد: شیوه درآمدزایی در پلت‌فرم‌های محتوایی، سه شکل عمومی است.  اولین روش که چند سالی است در ایران نیز رواج دارد، از محل فروش اشتراک است. دومین محل درآمد فروش بازدیدمحور است که از جذب مخاطب، آمار بالای بازدید و جذب تبلیغات به درآمد می‌رسد و سومین راه حل که در احتمالا فقط در ایران نیز مرسوم است، کسب درآمد از محل مصرف ترافیک و حجم بسته‌های اینترنتی است.

برنامه‌سازی ورزشی و سرگرم‌کننده برای مخاطب عام

سعیدی با تاکید براینکه در برنامه‌های اینترنتی میان افزایش درآمد و افزایش مخاطب یک ارتباط مستقیم وجود دارد، بیان کرد: برنامه‌های تلویزیونی برخلاف برنامه‌های پلتفرمی با چالش‌های جذب سرمایه همراه با جذب مخاطب درگیر نیستند و به همین دلیل ممکن است یک برنامه تلویزیونی به مدت چهار سال روی آنتن یک شبکه تلویزیونی برود، درحالی که تعداد مخاطبان آن به هیچ وجه قابل توجه نیست اما در برنامه‌سازی پلتفرمی شما ناچار به ارتقای سطح کیفیت، خلاقیت برای جذب مخاطب هستید.

وی در ادامه باتوجه به پخش برنامه «این‌جام» درباره برنامه‌سازی در حوزه ورزش تصریح کرد: بالغ بر 8 سال پیش اولین اقدامی که گروه ما در راستای برنامه‌سازی و تولید محتوای ورزشی انجام داد، تاسیس یک شبکه اینترنتی با عنوان «آیو اسپورت» بود که اولین شبکه رسمی ورزشی خارج از سازمان صداوسیما است. در طول این مسیر که «آیو اسپورت» تاسیس و برنامه‌های «هتریک»، «زابیواکا» و حالا «این‌جام» تولید شده است، گروه ما یک نگاه مشخص به ورزش داشته و دارد. ورزش برای ما که تولید محتوا و برنامه‌سازی انجام می‌دادیم با محوریت «سرگرمی» است، در این مسیر خلاقیت‌ها و جذابیت‌هایی مانند گزارش ورزشی به صورت تعاملی، گروه و... را برنامه‌ریزی کردیم که همه این‌ها باعث می‌شد که مخاطب در زمان تماشای برنامه‌های ورزشی، سرگرم شود.

تهیه کننده « این جام» ادامه داد: ما در «این‌جام» و دیگر برنامه‌های ورزشی که تولید کرده‌ایم برای مخاطب تخصصی ورزش برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و هدف ما سرگرمی مخاطب عام است به همین دلیل برنامه‌های ما همگی رگه‌هایی از طنز و کمدی را در خود دارند. ما به عنوان مثال هیچگاه تحلیل کاملا تخصصی از بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی ارائه نمی‌دهیم و بررسی و مرور حواشی و نکات جالب توجه این دوره از بازی‌ها بیشتر برای ما اولویت دارد.

وی با اعلام اینکه برنامه «این‌جام» تا پایان جام ملت‌های آسیا 2023 پخش خواهد شد، توضیح داد: ما قصد داریم در این برنامه چشم و گوش مردم و مخاطبی باشیم که به اتفاقات ورزشی علاقه دارد ولی قصد ندارد به صورت حرفه‌ای این دوره از رقابت‌ها را دنبال کند و ما می‌خواهیم هرشب به مدت یک ساعت به بهانه جام ملت‌های آسیا، سرگرم شود و خستگی یک روز کاری را در خانه کنار ما از تن خارج کند.

سعیدی در پایان عنوان کرد: «این‌جام» بعد از این دوره از رقابت‌های آسیایی به اتمام نمی‌رسد و در ادامه با دیگر رقابت‌های فوتبالی مانند جام جهانی، جام ملت‌های اروپا و... همراه مردم خواهیم بود.

«این‌جام» به تهیه کنندگی مشترک حامد جوادزاده و سید مهدی سعیدی و اجرای فیروز کریمی و مجید یاسر هر شب ساعت 22 به مدت 120 دقیقه روی سکوهای نماوا و روبیکا است و یک مهمان ویژه از بین چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف ورزش، فرهنگ، هنر، رسانه و… می پیوندند و درباره موضوعات فوتبالی و غیرفوتبالی صحبت می‌کنند.

«این جام» فرصت سرگرم شدن با جام ملت های آسیاست/ این راه را ادامه می دهیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.