رئیس خانه احزاب خراسان رضوی گفت: خانه احزاب برای فراهم نمودن شرایطی مناسب برای برگزاری انتخاباتی پرشور در استان تاکنون چندین جلسه با حضور نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی، استاندار خراسان رضوی و فرماندار برگزار کرده است.

سازوکار نقش‌آفرینی احزاب در مشارکت حداکثری

به گزارش قدس خراسان، در فاصله باقیمانده تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، احزاب سیاسی خراسان رضوی در تدارک حضور در این انتخابات هستند.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: خانه احزاب برای فراهم نمودن شرایطی مناسب برای برگزاری انتخاباتی پرشور در استان تاکنون چندین جلسه با حضور نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی، استاندار خراسان رضوی و فرماندار برگزار کرده است.

اقدامات خانه احزاب برای پای کار آمدن حزب‌ها

حمیدرضا ترقی ادامه داد: همچنین جلسات متعدد دیگری نیز میان اعضای خانه احزاب و نمایندگان حزب‌های گوناگون برگزار شده که در این جلسات وظایف احزاب فعال در استان برای ایجاد شور انتخاباتی و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی را مشخص کردیم.

وی افزود: این وظایف بیشتر در حیطه نقش‌آفرینی که هر کدام از احزاب می‌توانند در بدنه اجتماعی مردم داشته باشند، است. ضمن اینکه فرمانداری و شهرداری مشهد اعلام آمادگی برای ایجاد فضاهایی برای نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر داشته‌اند. در کنار این درخواست دادیم تا برخی از فرهنگسراها در اختیار احزاب قرار بگیرند تا بتوانند جلسات عمومی با حضور مردم در آن‌ها برگزار کنند.

بودجه؛ مشکل اصلی احزاب

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی بیان کرد: مشکل اصلی که بیشتر احزاب با آن دست به گریبان هستند، مشکل بودجه لازم است که اعتبارات کافی در این خصوص وجود ندارد. در جلساتی که با فرمانداری و شهرداری مشهد برگزار کردیم، قول دادند در این‌باره مساعدت لازم انجام شود.

وی همچنین اظهار کرد: حدود ۳۵ حزب فعال اصول‌گرا و ۱۰حزب از احزاب معتدل اصلاح‌طلب در حال حاضر در خراسان رضوی فعال هستند.

ترقی همچنین درباره نظارت بر عملکرد نمایندگان پس از انتخاب برای ورود به مجلس نیز گفت: از دوره یازدهم انتخابات، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کمیته نظارت بر عملکرد نمایندگان را تشکیل داده است تا هم از طریق فراکسیونی که در مجلس وجود دارد و هم در حوزه انتخابیه هر کدام از نمایندگان، عملکرد و کارنامه آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و در دسترس مردم نیز باشد.

تأیید صلاحیت فقط یک اصلاح‌طلب در مشهد

عضو حزب اسلامی کار در مشهد که از احزاب اصلاح‌طلب به‌شمار می‌رود نیز با اشاره به اینکه به صندوق رأی اعتماد کامل داریم و رقابت انتخاباتی هرچه پرشورتر باشد، از این راه می‌توانیم به مطالباتی که برخاسته از بدنه کارگری جامعه است، دست پیدا کنیم، گفت: حزب اسلامی کار برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی سه نامزد داشت؛ اما هیچ کدام از آن‌ها تأیید صلاحیت نشده‌اند که بتوانیم از آن‌ها حمایت کنیم.

الهه قلی‌زاده با بیان اینکه تنها یک نفر از احزاب جبهه اصلاحات در مشهد صلاحیتش تأیید شده است، گفت: حزب ندا تنها حزب جبهه اصلاحات در مشهد است که یک نامزد در میان نامزدهای این شهر برای راهیابی به مجلس دارد و آن‌ها هم هنوز نه فراخوان دادند نه صحبتی شده تا جبهه ما بخواهد از نامزد حزب ندا حمایت کند با این شرایط عملاً جبهه اصلاح‌طلبان در مشهد نامزد یا فرد شاخصی ندارد که به حمایت از آن‌ها بخواهد لیست بدهد و حامی آن باشد. 

وی ادامه داد: البته این را هم باید گفت هنوز جبهه اصلاحات در خراسان رضوی بیانیه‌ای در خصوص کیفیت حضور یا حمایت از فرد یا نامزد خاصی در انتخابات پیش رو نداده است و باید دید بیانیه‌ای که احتمالاً صادر می‌شود به چه صورت خواهد بود.

احزاب ما به بازی گرفته نشدند

رئیس حزب مجمع مشورتی و عضو شورای مرکزی خانه احزاب نیز با ابراز گلایه از روند ثبت نام از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: نباید روند نام‌نویسی دو مرحله‌ای می‌شد و باید مثل سابق با همان شرایط انجام می‌شد. با این شرایط جریان اصلاح‌طلب و احزاب ما به بازی گرفته نشدند تا در فرایند انتخابات بتوانند نقش‌آفرینی کنند. 

جواد محبی با تأکید بر اینکه برای حضور و مشارکت بالای مردم باید مشوق‌هایی برای کشاندن آن‌ها به پای صندوق رأی وجود داشته باشد، متذکر شد: برگزاری انتخابات مجلس مانند گرفتن یک مجلس خانوادگی و خودمانی است که برخی از اعضای خانواده شاید با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند؛ اما برای اینکه همین مجلس کوچک خانواده سر و سامان بگیرد، نیاز است تا همه به یک هماهنگی و همراهی برسند نه اینکه یک عده همه چیز برایشان فراهم باشد و بقیه هیچ نظر و سلیقه‌ای برای این اتفاق خانوادگی نداشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: داستان برگزاری انتخابات مجلس هم همین است؛ باید همه احزاب به میدان بیایند تا شرایط برای حضور حداکثری فراهم شود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.