مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و برخی از اپراتورها هر آنچه دارند را پای کار آوردند تا بیشترین دسترسی را به حوزه اینترنت پرسرعت در روز انتخابات داشته باشیم.

پای کار آمدن تمام ظرفیت‌ها برای دسترسی به اینترنت پرسرعت در روز انتخابات

به گزارش قدس خراسان، صبح روز سه شنبه ١ اسفندماه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی با حضور در استودیو انتخابات به بیان مطالبی پیرامون تأمین زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری انتخابات پرداخت.

علی دلگیر بیان کرد: تمامی زیرساخت‌های ارتباطی استان، از شبکه تلفن ثابت و همراه و فیبرنوری، برای برای برگزاری انتخاباتی پرشور آماده است. تلاش ما این بوده تا در حوزه تأمین زیرساخت‌های ارتباطی، پایدارترین وضعیت را ایجاد کنیم. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و برخی از اپراتورها هر آنچه دارند را پای کار آوردند تا بیشترین دسترسی را به حوزه اینترنت پرسرعت در روز انتخابات داشته باشیم.

وی در خصوص تأمین امنیت و پایداری حوزه ارتباطات و اطلاعات گفت: طی جلساتی که با اداره برق برگزار کردیم، آماده ایجاد زیرساخت‌های لازم و پایدار برای انتخابات هستیم. ضمن اینکه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهایی که در حوزه خدمت رسانی و گروه‌های خبری و اطلاع‌رسانی فعال هستند، صفحاتی را به طور ویژه برای انتخاب طراحی و پنل‌هایی را برای معرفی نامزدها به صورت رایگان ایجاد کرده‌اند. هریک از نامزدهای انتخاباتی می‌توانند به صورت رایگان از این امکانات استفاده کرده و برنامه‌های خود را در پلتفرم‌های داخلی قرار دهند.

دلگیر در ادامه بیان کرد: ۱۰۰۰ شعبه سیار به ۲۷۰۰ نقطه روستایی منتقل خواهد شد و در مجموع ۴۵۰۰ شعبه ثابت و ۱۰۰۰ شعبه سیار در سطح استان مستقر هستند. از این تعداد ۳۲ شعبه را که پوشش ضعیف داشتند شناسایی کردیم و تا روز پنجشنبه به وضعیت قابل قبول می‌رسانیم.

وی با تاکید بر اینکه همگی در تلاش هستند تا مشکلی برای اینترنت وجود نداشته باشد گفت: تمام دستگاه‌هایی که در پایداری انتخابات نقش دارد پای کار آمدند. یک اتاق عملیات ۲۴ ساعته آماده شده تا همکاران ما در حوزه زیرساخت‌ها و نیرو در آن فعال هستند تا در صورت قطعی برق، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات را برطرف کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: در انتخابات سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۸ قطعی فیبر و برق نداشتیم و امید داریم در این دوره نیز دچار قطعی نشویم. ۹۹ درصد از مسیرها دارای مسیر جایگزین هستند و چنانچه فیبری آسیب ببیند، از مسیرهای جایگزین استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که امنیت سایبری به صورت متمرکز از طریق مرکز عملیات مدیریت شبکه‌ای شرکت زیرساخت به صورت ملی تأمین می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

جمعیت سیار در طرقبه شاندیز تعیین کننده است

پس از آن فرماندار طرقبه شاندیز نیز به تشریح وضعیت انتخابات در این شهرستان پرداخت و گفت: در نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان طرقبه شاندیز ۱۰ مرد و ۳ زن با هم رقابت می‌کنند و چهره‌های شاخصی نیز در بین کاندیداها وجود دارد.

حمیدرضا رحیمیان با بیان اینکه حوزه انتخابیه طرقبه شاندیز در سه قسمت شهرستان‌های چناران، گلبهار و طرقبه-شاندیز تعریف می‌شود افزود: ما در این شهرستان اقدامات خود را از ۶ ماه قبل آغاز کردیم و نظارت‌های اولیه در زمینه کاندیداهای احتمالی نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: کلیه شعب رأی‌گیری مشخص و برنامه‌ها انجام شده تا برای سوم اسفند که روز آغاز تبلیغات نامزدهاست آماده باشیم. هیأت‌های نظارت و بازرسی و فرمانداری اقدامات لازم را انجام می‌دهند تا انتخاباتی سالم، پرشور و امن داشته باشیم.

تعداد شعب طرقبه ۳۰ مورد است که شامل ۱۶ شعبه شهری و ۱۴ شعبه روستایی می‌شود. از این تعداد ۲۳ شعبه ثابت و ۷ شعبه سیار هستند. در شاندیز نیز درمجموع ۳۲ شعبه در نظر گرفته شده که ۱۲ شعبه شهری و ۲۰ شعبه روستایی است که شامل ۶ شعبه سیار و ۲۶ شعبه ثابت می‌شود.

رحیمیان افزود: تعداد واجدان شرایط رأی در این حوزه ۵۸ هزار نفر بوده اما جمعیت سیار برای ما تعیین کننده است. در یک روز عادی حدود ۲۰۰ هزار خودرو در منطقه ما رفت‌آمد می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنیم در روز رأی‌گیری حداقل ۷۰۰ هزار نفر به منطقه ما وارد شوند.

وی تعداد رأی اولی‌ها را ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: قرارگاه مشارکت حداکثری بنا به دستور استاندار ایجاد شده است. حدود یک ماه است که مردم را در زمینه انتخابات درگیر کردیم و به مدد الهی انتخاباتی پرشور در این حوزه انجام خواهد شد.

برآورد مشارکت ۷۵ درصدی مردم خواف در انتخابات

فرماندار خواف نیز با حضور در استودیو انتخابات به تشریح اوضاع و احوال این شهرستان در آستانه انتخابات پرداخت و گفت: آمادگی لازم برای برگزاری یک انتخابات پرشور در سطح شهرستان وجود دارد و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

مهدی عباسپور ادامه داد: در مرحله پیش‌ثبت‌نام ۱۴۲ نفر ثبت‌نام اولیه داشتند و در بررسی هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابی خواف و رشتخوار ۵۴ نفر تاییدصلاحیت شدند که ۵۰ نفر مرد و ۴ نفر زن هستند. در ادامه روند بررسی صلاحیت کاندیداها براساس نظر نهایی شورای نگهبان از ۹۰ نفری که ثبت‌نام قطعی کردند، ۴۵ نفر تایید صلاحیت شدند که ۴۲ نفر مرد و ۳ نفر زن هستند. لازم به ذکر است که از این تعداد ۴۱ نفر شیعه و ۴ نفر اهل تسنن هستند و برای یک کرسی رقابت می‌کنند.

وی با بیان اینکه خواف مرکز حوزه انتخابیه دو شهرستان خواف و رشتخوار است افزود: از تعداد تاییدصلاحیت‌شدگان ۳۵ نفر در رده سنی بین ۳۰ تا ۵۰ سال دارند که نشان‌دهنده امید جوانان به آینده کشور است.  در خواف ۱۴۵ شعبه اخذ رای داریم که ۵۳ شعبه شهری و ۹۲ شعبه روستایی است. واجدان شرایط در این حوزه  ۱۴۳ هزار نفر بوده که حدود ۹۴ هزار نفر از آن‌ها در خواف هستند. همچنین ۱۳۲۰ نفر دانش‌آموز رای‌اولی و در مجموع ۵۳۰۰ نفر رای‌اولی داریم.

فرماندار خواف درخصوص وضعیت مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بیان کرد: برآورد ما از وضعیت مشارکت برآورد بسیار خوبی است و حداقل مشارکت مانند دوره قبل حدود ۷۵ درصد خواهد بود. براساس نظرسنجی در سطح شهرستان، مشارکت را در این دوره مانند دوره‌های قبل ارزیابی می‌کنیم که  از بهترین شهرستان‌ها در حوزه مشارکت بودیم.

رکورد مشارکت امسال در تایباد شکسته می‌شود

فرماندار تایباد نیز دیگر مهمان استودیو انتخابات در استانداری خراسان رضوی بود. 

مهدی شیردل  بیان کرد: برای جمعیت ۱۴۵هزار نفری تایباد ۸۰ شعبه اخذ رای پیش‌بینی کردیم که نسبت به دوره قبل ۲۰ درصد افزایش داشتیم.  آمار واجدین شرایط در این شهرستان حدود ۹۰هزار نفر است و از این تعداد ۱۵۰۰ رای اولی داریم.

وی افزود: در مرحله اولیه ۱۴۸ نفر ثبت نام داشتند که در نهایت در حوزه انتخابیه تایباد ۳۱ نفر تایید صلاحیت شدند. از بین این تعداد فقط یک خانم تایید صلاحیت شده  و مابقی نامزدها مرد هستند. در بین کاندیداها ۲۱ نفر تشیع و ۱۰ نفر اهل تسنن هستند.

شیردل با بیان اینکه مردم تایباد در دوره قبل ۷۳ درصد مشارکت داشتند و امسال  رکورد دوره قبل شکسته خواهد شد: تایباد شهر همبستگی و اتحاد است. کشاورزی و دامداری  عمده فعالیت مردم تایباد است  و این شهرستان قطب کشاورزی برخی محصولات مانند زعفران و پسته است. پرداخت به موضوع ظرفیت‌های اقتصادی در تایباد توجه ویژه‌ای را می‌طلبد که در بخش مردمی و دولتی پیگیر هستیم.  

وی افزود: دوغارون با پیشینه ۱۰۰ سال فعالیت تبادلات مرزی فرصت بی‌نظیری برای فعالان اقتصادی است. دو روز گذشته ما مجوز منطقه آزاد دوغارون را گرفتیم که خبر خوشی برای تایباد و استان است و زمینه‌ برای استقرار و سرمایه‌گذاری خارجی فراهم می‌کند. تمایل افغانستان به سرمایه‌گذاری در تایباد و منطقه آزاد دوغارون فرصت مغتننی است که زمبنه رشد اقتصادی و ارزش افزوده واقعی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. در این ۱۱ ماه حدود ۳ میلیون تبادلات کالایی بین ما و افغانستان انجام شده است. 

شیردل به یکی از دغدغه‌های اصلی این شهرستان اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین مساله ،نماد فرهنگی مثبت شهرستان تایباد است. شاید به علت استقرار مرز و نیروهای مسلح در هنگ مرزی و برخورد با تخلفات و کشف مواد مخدر، نگاه امنیتی و منفی نسبت به تایباد وجود داشته باشد و یکی از موضوعاتی که به جد دنبال خواهیم کرد این است که نمادهای فرهنگی مثبت شهرستان را معرفی کنیم.  وجود امنیت یکی از موضوعاتی است که شاید در تایباد دغدغه اصلی نباشد؛ زیرا احساس امنیت بین مردم وجود دارد.

مسولیت مهم گروه‌های جهادی برای مشارکت حداکثری

دستیار مردمی سازی استاندار خراسان رضوی نیز در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مراجع مردم برای انتخاب فرد اصلح حلقه‌های میانی، گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی هستند که ارتباط تنگاتنگ و منسجم آن‌ها با مردم می‌تواند در افزایش مشارکت اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام محمدهاشم زروندی ادامه داد: اقدامات بسیار شایسته‌ای از طرف گروه‌های مردمی و جهادی محقق شده است که یکی از این اقدامات برگزاری کافه گفت‌وگوها برای جهاد تبیین و روشنگری است. تشکل‌های مردمی و جهادی در نقاط مختلف سطح شهر و استان، گعده‌ها و حلقه‌های تبیین را در زمینه مشارکت مردم تشکیل می‌دهند و به گفت‌وگو می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه کافه گفت‌وگوها در هفت نقطه در سطح شهر مشهد تشکیل شده گفت: در هر شهرستان‌ نیز حداقل یک مورد شکل گرفته که در نقاط کلیدی و  پرجمعیت سطح شهرستان‌ها فعال هستند. از نخبگان، جوانان، دانشگاهیان و طلاب متخصص در این حوزه دعوت می‌کنیم که در گسترش این اتفاق کمک کنند.

زروندی در ادامه بیان کرد: جشن تکلیف سیاسی برای رای‌اولی‌ها اقدام دیگری است که در تمام سطح استان با کمک دستیاران مردمی‌سازی و فرمانداران رقم می‌خورد و اتفاق ویژه‌ای در حوزه دعوت به مشارکت و افزایش شور انتخاباتی است. گروه‌های جهادی نیز که به جهت خدمات ویژه در مناطق محروم ارتباط تنگاتنگی با مردم و جامعه هدف خود دارند در حال تبیین اهمیت مشارکت در انتخابات هستند.

وی افزود: مهمترین عرصه فعالیت گروه‌های جهادی و مردمی در حال حاضر جهاد تبیین است که باید نقش‌آفرینی و حضور پررنگی در آن داشته باشند. ماموریت اصلی و مهم گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی در این بازه زمانی تمرکز در حوزه مشارکت و دعوت مردم برای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری است. مجموعه مردمی‌سازی دولت در سطح استان‌ها و فرمانداری‌ها تحت عنوان دستیاران مردمی‌سازی فرمانداران و استانداران شکل گرفته‌ که حلقه واسط مردم و حاکمیت باشد و نقش تسهیل‌گری، اتصال و حل مسائل را ایفا کند. حمایت از گروه‌های جهادی کارویژه این دستیاران است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.