مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: زعفران این استان امسال به کشورهای امارات، موریس، کانادا، ایتالیا و هندوستان صادر شد و صادرات طلای قرمز در ۱۱ ماهه امسال به نسبت سال گذشته ۱۷ درصد رشد یافت.

صادرات زعفران خراسان شمالی ۱۷ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضایی اظهار کرد: تجار و فعالان اقتصادی این استان امسال ۴۲ کیلوگرم زعفران از گمرک استان صادر کردند این در حالی بود که سال گذشته ۳۵ کیلوگرم صادر شد.

وی افزود: در این مدت؛ علاوه بر زعفران ۲۷۸ تن انگور و ۱۲۴ تن گیلاس نیز از گمرک استان صادر شد که بیش از این میزان این محصولات از گمرک سایر استان ها صادر می شد..

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای هدف صادراتی برای پذیرش محصولات بخش کشاورزی قوانین خاصی دارند که منطبق با ضوابط قرنطینه ای گیاهی است که محصولات باید دارای گواهینامه بهداشتی باشند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها نیز فرمت خاصی در خصوص محصولات کشاورزی همچون روسیه دارند که تجار و فعالان اقتصادی باید با آن شرایط آشنا باشند و از تولید کننندگان بخواهند که این رویه را رعایت کنند.

رضایی با بیان اینکه شرایط کشورها بعضا با هم متفاوت است افزود: برخی از کشورها بر باقیمانده برخی از سموم کشاورزی حساس هستند که صادرکنندگانباید قبل از تولید از آن شرایط آگاهی داشته باشند.

وی بیان کرد: در برخی از کشورها نیز شرایط قوانین سخت گیرانه تر است چرا که به بحث سلامت و امینت توجه بیشتری دارند و قوانین منحصر به فرد خود را دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با این وجود محصولات تولید کشاورزی استان نسبت به میانگین جهانی از نظر استفاده سموم و آفت کش ها پاک و سالم تر است گفت: در استان محصول ارگانیک تولید نمی شود اما بیشتر محصولات تولیدی این خطه پاک و سالم است.

افزایش اقلام در سبد صادراتی خراسان شمالی یکی دیگر از دلایل افزایش صادرات در استان در دولت سیزدهم است به طوری که زعفران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی به اقلام صادراتی استان افزوده شد.

خراسان شمالی با چهار هزار و ۶۳ هکتار سطح زیر کشت زعفران بعد از استان های خراسان رضوی و جنوبی مقام سوم در کشور دارد و به طور میانگین سالانه ۲۹ تن زعفران تولید می شود که از این میزان بیش از ۱۰ تن زعفران تولیدی این خطه به استان های همجوار حمل می شود و ارزش افزوده آن نصیب سایر استان ها می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.