رئیس انجمن مهندسی گاز ایران: در تمامی حمایت هایی که از تولیدات بار اول به عمل می آوریم، باید این ملاحظه را داشته باشیم که در نهایت به انبوه سازی و فتح بازارهای صادراتی برسیم. راه خنثی سازی تحریم های بین المللی همین اتکا بر توان داخلی و حمایت از تولیدات بار اول است.

هدف حمایت از تولیدات بار اول در کشور  انبوه سازی و فتح بازارهای صادراتی است

 منصور دفتریان، رئیس انجمن مهندسی گاز ایران در ارتباط با قرارداد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت مبنی بر صرفه جویی 500 میلیارد تومانی از طریق تولید اقلام راهبردی تصریح کرد: این طور حمایت ها از دانش بنیان ها و تولیدات بار اول بسیار کمک کننده است. به این ترتیب، بازارسازی ای برای دانش بنیان ها انجام می دهیم و به آن ها کمک می کنیم که تولیداتشان را به سازمان ها و شرکت های دولتی عرضه کنند.

وی ادامه داد: در تمامی حمایت هایی که از تولیدات بار اول به عمل می آوریم، باید این ملاحظه را مدنظر داشته باشیم که در نهایت به انبوه سازی و فتح بازارهای صادراتی برسیم.

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران توضیح داد: تلاش هایی که در راستای جایگزینی تولیدات داخلی به جای واردات در کشور در حال انجام است، بسیار مفید است و گامی به جلو محسوب می شود. به این ترتیب، می توانیم نیازهای خود را در زمینه ی اقلام راهبردی رفع کنیم و خنثی سازی تحریم ها را مدنظر قرار دهیم. اما باید به فکر صادرات این اقلام هم باشیم تا ارزآوری برای کشور داشته باشد.

دفتریان گفت: بر اثر اقدامات دانش بنیانی توانستیم به صادرات کاتالیست بپردازیم و در پالایشگاه های فراسرمینی به تجهیز پالایشگاه های مستهلک شده بپردازیم و صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم. این ها بسیار مثبت هستند؛ باید بر تلاش های خود در این زمینه ها اضافه کنیم و با استفاده ی حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی به سمت تولید انبوه تولیدات بار اول حرکت کنیم.

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران ادامه داد: راه خنثی سازی تحریم های بین المللی همین اتکا بر توان داخلی و حمایت از تولیدات بار اول است. به نحوی که در نهایت در بازارهای جهانی حضور جدی داشته باشیم.

دفتریان تأکید کرد: برعهده گرفتن نقش رگولاتوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نحوی که نیازهای صنایع احصاء شده است و با توجه به توانمندی شرکت های دانش بنیان در راستای تولیدات بار اول گام برداشته ایم، مثبت و کمک کننده است.

وی خاطرنشان کرد: چین در برخی زمینه ها مانند پنل های خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر صاحب تکنولوژی است و باید از این فرصت به نفع خودمان استفاده کنیم. از طریق تعریف یک سری پروژه های مشارکتی باید به تولید انبوه این تجهیزات بپردازیم و آن ها را صادر کنیم.

گفتنی است، قرارداد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت و صرفه جویی 500 میلیارد تومانی از طریق تولید اقلام راهبردی گامی مثبت و رو به جلو است. قوانین حمایتی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بستری برای استفاده از توان دانش بنیانی کشور به وجود آورد. به نحوی که توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنعتی خود را برآورده کنیم و حتی به صادرات برخی اقلام راهبردی مانند کاتالیست ها بپردازیم.

به زعم بسیاری از کارشناسان، آنچه زمینه را برای حضور کشورمان در پالایشگاه های فراسرزمینی و افزایش تضمینی فروش نفت مان مهیا کرد، اعتماد به توان داخلی و دانش بنیانی کشور و استفاده ی حداکثری از محصولات تولید بار اول در صنایع نفت و گاز بود.

طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه، نتایج مثبتی فراوانی برای کشور داشته است. به نحوی که زمینه برای بازارسازی برای دانش بنیان ها فراهم و تولیدات بار اول به سازمان ها و شرکت های دولتی عرضه شده است.

به زعم بسیاری، در غیاب طرح های حمایتی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه و تولیدات بار اول، دانش بنیان ها نمی توانستند در لیست ارائه دهندگان خدمات و کالاها به شرکت های دولتی حضور پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.