سر و صدا، ازدحام و آلودگی استرس‌هایی هستند که زاییده‌ی پیشرفت‌های فناوری انسان هستند.  آیا این استرس ها برای سلامت ما مضر هستند؟ بهترین راه برای پاسخ به این سؤالات این است که راجع به هر یک از این عوامل استرس زا به طور جداگانه بحث کنیم.

مقابله با استرس‌های ناشی از پیشرفت فناوری/ سر و صدا، ازدحام و آلودگی

سر و صدا

یکی از جامع ترین مطالعاتی که در مورد تأثیر سر و صدا بر سلامت و عملکرد روانی افراد به عمل آمده است پروژه ی مطالعه ی سر و صدای شهر لس آنجلس است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سرو صدای ناشی از فرودگاه بین المللی لس آنجلس بر کودکانی بود که در مدارس اطراف فرودگاه تحصیل می کردند. ین کودکان که تقریباً هر ۲/۵ دقیقه در معرض سرو صدای بسیار زیاد هواپیماها بودند، با کودکانی که از لحاظ سن و زمینه ی اجتماعی یکسان بودند ولی در مدارس مناطق دیگر شهر تحصیل میکردند مقایسه شدند. به طور متوسط کودکانی که در معرض سر و صدای بالایی قرار داشتند، فشارخون بالایی داشتند و عملکردشان در تکالیفی که مستلزم دقت و استفاده از حافظه بود، ضعیف تر بود. این تحقیق و دیگر تحقیقات تردیدی باقی نگذاشت که رویارویی مداوم با سر و صدا میتواند مضر باشد. یکی از جنبه های ناراحت کننده ی آلودگی صوتی این است که معمولاً غیر قابل پیش بینی و خارج از کنترل فرد است. بنابراین ناراحتی ما نه تنهـا بـه علت حواس پرتی ناشی از سرو صدا بلکه به دلیل ناتوانی ما در متوقف ساختن آن است.

ازدحام

ازدحام و شلوغی بیشتر وقتی ما را ناراحت میکند که با عملکرد ما تداخل کند. اکثر ما در موقعیت هایی چون مهمانی ها و گردهمایی های اجتماعی که شلوغی در آنها مشکلی ایجاد نمیکند، بوده ایم. با این حال وقتی که ازدحام با دیگر مشکلات روزانه ی ما توام می شود ممکن است ناراحت کننده شود. در بیمارستان های روانی و زندان ها که مجاورت نزدیک و نبود حریم خصوصی، رفتارهای ناسازگارانه را تشدید میکند، افزایش بیماری، مشکلات هیجانی، خود کشی و مرگ موجب پیچیده شدن مسئله ی ازدحام میشود.

گرچه محققان توانستند به افرادی که از ازدحام رنج می بردند کمک کنند ولی موقعیت های زیادی هم وجود دارد که ما می توانیم به کمک خود با شلوغی و ازدحام مقابله بیاییم.

در اینجا چند راه حل مطرح میکنیم:

اولویت بندی: اگر قرار گرفتن در موقعیت های شلوغ تمرکز شما را بر هم می زند توجه تان را بر اهداف خاص خود متمرکز کنید با اولویت بندی میتوانید خود را از احساس درماندگی دور نگه دارید.

تفکر انطباقی: حرف زدن با خود درباره ی موقعیت های استرس زا مفید است. گاهی وقت ها ازدحام می تواند استرس زا باشد.

اقدام عملی: برای بالا بردن احساس کنترل خود بر موقعیت ناخوشایندی کارهایی انجام دهید. گاهی وقت ها میتوانید محیط فیزیکی خود را تغییر دهید. اگر این کار ممکن نیست، با حفظ آرامش خود و برخورد مؤدبانه و جرأت مندانه با دیگران، احساس کفایت خود را حفظ کنید.

آلودگی

اولین چیزی که باید درباره ی آلودگی مد نظر قرار دهیم خطر مستقیم آن برای سلامت جسمی ماست. موارد متعدد آلودگی به اندازه کافی ناراحت کننده هستند، ولی زمانی که این نقش تهدید کننده  سلامت، با استرس ناشی از این موضوع که شما نمیتوانید کاری در مورد آن انجام دهید، توام میشود، شما تازه به نقش آلودگی ایجاد شده توسط انسان پی میبرید.

چند نتیجه‌ی مهم

آلودگی، سر و صدا و ازدحام تهدیدی برای احساس کنترل شخصی ما هستند. قتی که توانایی ما برای کنترل زندگیمان محدود میشود، دچار انواع درماندگی میشویم. برای مقابله با این وضعیت چه کاری میتوانید بکنید؟ در صورت امکان سعی کنید موقعیت های ایجاد کننده آلودگی، سر و صدا و ازدحام را تغییر دهید. در صورتی که نمی توانید محیط را تغییر دهید، با انتظارات غیر واقع بینانه و خشم بی جهت استرس خود را زیاد نکنید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید گرچه تغییر دادن جهان اغلب مشکل است، ولی کنترل واکنش هایمان همیشه مقدور است.

چند مهارت مقابله‌ای:

- سیستم های حمایتی میتوانند شما را در بهتر ساختن محیط زندگیتان کمک کنند.

- خود آرام سازی برای کنترل برانگیختگی بدنی در هنگام مواجه شدن با فشارهای محیطی بسیار مفید است.

- کنترل درونی می تواند در جلوگیری از احساس درماندگی به شما کمک کند

- حرف زدن با خود درباره ی مسایل به شما کمک میکند تا به هنگام مواجه شدن با استرس های محیطی آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.

الهه ضمیری-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.