یک اقتصاددان گفت: علیرغم مخالفت برخی کارشناسان با طرحهایی هم چون کالابرگ فجرانه و یارانه نقدی با چنین طرحهایی موافقم چرا که در سایه بی تدبیری ها و بی کفایتی های دو سه دهه گذشته، تعداد زیادی از شهروندان، فقیر شده اند.

دولت به جای کالا برگ شهروندان را توانمند کند

مرتضی افقه در گفتگو با قدس آنلاین، طرح‌های کالابرگی دولت را به ویژه برای معیشت سه دهک اول (اقشار آسیب پذیر) کمک کننده توصیف کرد و ادامه داد: طبعا دولت موظف است به خصوص از دو سه دهک پایین جامعه از طریق مکانیزم کالا برگ، جیره بندی، یارانه نقدی و غیرنقدی حمایت کند و چنین شیوه هایی در شرایط بحرانی و برای حمایت از اقشار ضعیف در ادبیات اقتصادی همه کشورها حتی کشورهای سرمایه داری که مخالف دخالت دولت در اقتصاد هستند، رایج است و اجرایی می شود.

او در عین حال تاکید کرد اعمال چنین شیوه های حمایتی ای در طولانی مدت، عملکرد دولتها را برای حل مشکلات ریشه ای و ساختاری اقتصاد زیر سوال می برد. افقه افزود: دولت به هر حال باید ثبات اقتصادی و سطح تولید ملی را افزایش دهد، توزیع درآمد را بهبود ببخشد و کمک های کالابرگی صرفا محدود به شرایط بحرانی اقتصاد باشد. بر  این اساس دولت در میان مدت و بلند مدت باید به گونه ای عمل کند که مردم خودشان صاحب درآمد باشند و عزت مندانه نیازهای معیشتی خود را تامین کنند نه اینکه خودش به مردم صدقه بدهد یا با کالابرگ و... بخواهد معیشت اقشار ضعیف را تامین کند.

این اقتصاددان معتقد است برخی تلاطمها در حوزه سیاست خارجی و تحریمها افزایش تورم را در پی داشته و در کوتاه مدت شاید رفع این چالشها به اقتصاد ایران و معیشت خانوارها جان تازه ای ببخشد اما در میان مدت و بلند مدت به تغییرات اساسی اقتصادی نیاز داریم. به باور افقه رفع تحریمها با وجود تداوم مشکلات ساختاری اقتصاد، فقط درآمد نفت و وابستگی به این درآمدها را در اقتصاد ایران تداوم می بخشد.

 لازم به ذکر است طرح فجرانه کالابرگ به صورت سه ماهه و تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و بنا به اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمدید آن به تامین بودجه، مشروط شده است.

به گفته معاون رفاه و امور اقتصادی این وزارتخانه با کنار گذاشتن شرط خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان برای بهره‌ مندی از یارانه مضاعف، استفاده مردم از کالابرگ نسبت به قبل ۳۰ برابر افزایش یافته به طوری که هم اکنون روزانه یک میلیون تراکنش برای خرید از این مکانیزم انجام می ‌شود.

 علیرضا عسگریان افزود: بیش از ۵۲ میلیون نفر از ۶۱ میلیون نفر که مشمول طرح فجرانه کالابرگ هستند از آن استفاده کردند که معادل ۸۷ درصد می ‌شود و این نسبت در دهک‌ های یک تا سه بیش از ۹۰ درصد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    مرحله اول با دوم فرق کرده یه خانواده 3نفره توحسابش باید1/575/000هزارتومان باشه تا 2/235/000خرید کنم یعنی عملا پول مردم مستقیم تو جیب دولت ومغازه دار می‌ره بهتون قول میدم یکصدم اونایی که مرحله اول گرفتن دیگه نمیگیرن