۲ مخترع جوان شیرازی "تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر با قابلیت دریافت فیدبک از وضعیت بیمار" اختراع کردند.

اختراع ۲ جوان شیرازی در زمینه تخت طبی هوشمند

به گزارش قدس آنلاین، زخم بستر یکی از شایع ترین مواردی است که در مورد اکثر بیمارانی که طولانی مدت در بستر بیمای هستند رخ می دهد و مشکلات بسیاری را برای آنها پدید می اورد.

در این راستا در سال های اخیر سعی شده با ایجاد تشک های مخصوص و سایر ادوات پزشکی، از این عارضه جلوگیری به عمل آید به طوری که پای مخترعان جوان نیز به این وادی باز شده است.

اخیرا علی بینا و علی حسین زهرایی ۲ نفر از مخترعان شیرازی موفق شده اند یک تخت هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر با قابلیت دریافت فیدبک از وضعیت بیمار" را اختراع کنند که در نوع خود یکی از اختراعات کم نظیر و شاید بی نظیر در این عرصه است.

علی بینا یکی از مخترعان تخت طبی مذکور در این باره گفت: زخم بستر یا "بد سور Bedsore" یا زخم فشاری Pressure sore ضایعه ای جدی است که سالانه بیش از یک میلیون بیمار را درسراسر جهان تحت تاثیر قرارمی د هد.

او افزود: علت زخم فشاری این است که به علت فشرده شدن ممتد پوست بین برجستگی استخوانی زیرین از یک طرف و سطح بستر از طرف دیگر مویرگ های تغذیه کننده پوست مسدود می شوند. تا وقتی فشار برقرار است این مویرگ ها بسته می مانند.

وی ادامه داد: در یک انسان سالم، فرد در هنگام خواب بطور غیر ارادی مرتبا وضعیت خود را عوض می کند و به این ترتیب محل هایی از پوست که زیر فشار قرار می گیرند را مرتبا تغییر می دهد و به این ترتیب اجازه می دهد که بطور نوبتی به همه قسمت های پوست زیر بدن خون برسد.

وی اظهار کرد: در یک فرد بیمار اما این مکانیسم خوب کار نمی کند، بیمار مدت های طولانی در یک وضعیت ثابت دراز می کشد و نتیجه آن است که پوست قسمتی که مدت طولانی بدون جریان خون مانده است قطع شده و آن قسمت از پوست می میرد.

به گفته بینا بر اساس تحقیقات درتکنولوژی تشک های مواج فعلی ۲ مشکل اصلی برای جلوگیری از زخم بستر وجود دارد.

بینا خاطرنشان کرد: اولین مورد اینکه تشک مواج داری چند درجه تنظیم مشخص بوده وطبق درجه تنظیم در فواصل زمانی مشخص طبق یک ریتم خاص میزان فشار در کل تشک تغییر می کند و این تغییر بصورت مستقل و با توجه به شرایط بدن بیمار و نقطه فشار ایجاد شده نیست و میزان فشار بر روی آن اندازه گیری نمی شود.

وی ادامه داد: درصورتیکه آستانه فشار بسته به شرایط وضعیت فیزیکی بیمار متفاوت است و در نتیجه، آستانه فشار ایجاد زخم بستر زودتر یا گاهی دیرتر از زمان بندی تشک رخ می دهد ، که عملکرد بهینه تشک را کاهش می دهد.

او افزود: زمانی که تشک برای کاهش فشار حرکت می کند، کل تشک به صورت یک تکه عمل می کند و کل تشک تغییر می کند بسته به نوع سیستم کاهش فشار این حرکت کل تشک باعث ایجاد مشکل می شود.

این مخترع شیرازی اضافه کرد: به طور مثال تغییرات حرکتی ممکن است در مناطقی رخ دهد که نیازی به کاهش فشار ندارند و به جای کاهش فشار در آن ناحیه، فشار موضعی افزایش می یابد و نتیجه بدتر می شود ویا بلعکس برای رفع مشکلات موجود تشک های مواج برای حل مشکلات بیان شده در بالا یک تخت هوشمند الکترومکانیکی طراحی شده است .

بینا در مورد اهداف این اختراع نیز گفت: هدف از اختراع"تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر با قابلیت دریافت فیدبک از وضعیت بیمار" طراحی و ساخت یک تخت هوشمند ضد زخم بسترکه قابلیت تشخیص نقاط فشار و سطح تماس بدن شخص بر روی تخت و در تمامی حالات بدون نیاز به نظارت انسانی و اعمال تنظیمات مکانیکی برای کاهش فشار بر روی نقاط تشخیص داده شده را داشته باشد.

وی اظهارداشت: این سیستم با دریافت بازخورد از وضعیت فشاربیمار و تخت،سطح فشار آستانه استاندارد را کنترل می کند.

او گفت : سیستم پیشنهادی طراحی و پیاده ساز ی شده است، همچنین سازه های مکانیکی و الکترونیکی مدلسازی شده و کنترل کننده مناسبی برای عملکرد بهینه طراحی شده و عملکرد سیستم با شبیه سازی های انجام شده به اثبات رسیده است.

این مخترع جوان اظهار داشت: تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از زخم بستر با قابلیت فیدبک از وضعیت بیمار یک ساختار سلولی را ارائه می‌کند که برای کاهش فشار بر روی مناطق مختلف بر اساس بازخورد ناشی از فشار در این مناطق است، در این ساختار سطح تخت در تماس با بدن بیمار شامل چندین سلول کوچک است که می توانند به صورت عمودی حرکت کنند.

او افزود: با طراحی این سیستم الکترومکانیکی هوشمند می‌توان از ایجاد زخم بستر در افراد مستعد این بیماری جلوگیری کرد و به درمان آن پرداخت و مشکلات مربوط به درمان این بیماری را حل کرد.

این دستگاه در تمام بیمارستان ها،مراکز درمانی،مراکز مراقبتی و منازل کاربرد دارد

در ادامه سید علی حسین زهرایی دیگر مخترع این تخت هوشمند نیز در مورد اجزای تشکیل دهنده اختراع همچون پنل ماتریسی اندازه گیری فشار نیز گفت: این پنل متشکل از تعداد زیادی سنسور فشار می باشد که در ساختار مشخص و بالای هر سلول مکانیکی قرار داده شده است، این سنسورها وظیفه اندازه گیری فشارهای وارده شده از بدن شخص بیمار به تخت را دارند و در قالب یک شبکه ماتریسی اطلاعات خود را پس از دریافت به پردازنده مرکزی ارسال می کنند.

او به سیستم اعمال تغییرات مکانیکی اختراع نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این بخش یک سیستم الکترومکانیکی می باشد که وظیفه اعمال تغییرات در نقاط فشار را با توجه به دستورات ارسالی از میکرو کنترلر به عهده دارد.

زهرایی در مورد پردازنده مرکزی اختراع بیان کرد: این پردازنده وظیفه دریافت اطلاعات پایه دریافتی از رابط کاربری (صفحه کلید) که توسط پزشک وارد می شود و دریافت اطلاعات سنسورها و تحلیل وضعیت و فشارهای وارده به بیمار را دارد، با تحلیل این اطلاعات و تشخیص محل های فشار در هر لحظه این پروسسور فرمان ایجاد تغییرات را به سیستم مکانیکی می دهد تا با اعمال تغییرات فشار از روی نقاط مورد نظر برداشته شود و به دیگر محل های ممکن انتقال یابد.

این مخترع جوان به صفحه نمایش و صفحه کلید که وظیفه دریافت اطلاعات و نمایش اطلاعات پایه را به عهده دارد و همچنین منبع تغذیه آن نیز اشاره داشت و گفت: قطعات الکترونیکی که در این سیستم استفاده شده است، برای راه اندازی در مرحله اول به یک ولتاژ مناسب نیاز دارند تا به درستی کارکنند و آسیب نبینند.

وی ادامه داد: این بخش انرژی کل سیستم را فراهم می کند به عبارتی این مدار وظیفه ایجاد و تامین انرژی کل را بر عهده دارد و این مدار الکترونیکی یک مدار جامع با قابلیت اطمینان بالا است.

زهرایی خاطرنشان کرد: این اختراع یک وسیله پیشگیری و کاربردی برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر در بیمارانی که به دلایل مختلف مجبور به نشستن یا دراز کشیدن در یک محل مشخص هستند است، همچنین یک وسیله ایده ال جهت جلوگیری از ایجاد زخم بستر برای بیماران با مشکل عدم توانایی حرکتی مانند بیمارانی که دچار قطع نخاع شده اند و توانایی حرکت ندارند است.

وی در خاتمه گفت: این دستگاه در تمامی بیمارستان ها ، مراکز درمانی ، مراکز مراقبتی و منازل کاربرد دارد و با به کارگیری این اختراع در حوزه وسیع می توان از ایجاد زخم بستر در بیماران جلوگیری به عمل آورد و در هزینه های درمانی و هزینه های تحمیل شده به صنعت پزشکی کشور جلوگیری به عمل آورد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.