۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 971695

نشریه «صندوق بین‌المللی پول» اعلام کرد در پی اتمام بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی و همچنین دوره‌های تربیت تکنسین‌های بومی در آفریقا، جمعیت کارگران چینی در این قاره به شدت کاهش یافته است.

کاهش شدید کارگران چینی در آفریقا

به گزارش قدس آنلاین، نشریه «صندوق بین‌المللی پول» تصریح کرد: تعداد رسمی کارگران چینی در قاره آفریقا به دلیل کاهش پروژه‌های عمرانی حدود ۶۴ درصد کاهش یافته است.

این نشریه با بیان اینکه از دوره جیانگ زمین رئیس جمهور سابق چین، شرکت‌های چینی برای یافتن بازار مناسب و مواد خام جدید راهی آفریقا شده‌اند، افزود: تعداد کارگران چینی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ به حدود ۹۳ هزار نفر کاهش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر اینکه بین تعداد نیروهای چینی با درآمد ناخالص این شرکت‌های در آفریقا رابطه مستقیمی دارند، خاطرنشان کرد: درآمد شرکت‌های چینی در سال ۲۰۱۵ که در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در این قاره انجام ‌می‌دادند، به اوج خود رسید اما پس از سال ۲۰۲۱ به تدریج کاهش یافت.

موسسه تحقیقاتی «چین-آفریقا» وابسته به دانشگاه «جانز هاپکینز» در همین راستا گزارش نوشت: تعداد کارگران چینی مقیم آفریقا در سال ۲۰۲۲ هم به ۸۸ هزار ۳۷۱ نفر کاهش یافته است.

دبورا براتگام مدیر موسسه تحقیقاتی «چین-آفریقا» با بیان اینکه نیروهای چینی در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های سفری ۴۹ در صد کاهش یافت، اظهار داشت: مقامات چینی تا تا ژانویه ۲۰۲۳ مرزهای خود را باز نکرد و همین امر موجب توقف طرح‌های عمرانی شده بود.

براساس همین گزارش، تعداد کارگران چینی فعال در کشورهای آنگولا از۵۰ هزار و ۵۲۶ نفر به شش هزار و۷۸۴ نفر رسید و در الجزایر هم از ۹۱ هزار و ۵۹۶ تن به هفت‌هزار و۴۶۲ نفر رسید.

دومینیک کوپنسکی دانشیار موسسه اقتصاد دانشگاه «وروتسواو» درهمین خصوص اظهار داشت: بحران اقتصادی پس از سقوط قیمت نفت پس از ۲۰۱۴و عدم حمایت مالی پکن موجب کاهش نیروهای چینی در آنگولا شد.

وی افزود: لوآندا پس از پایان جنگ داخلی در سال ۲۰۰۲، بازسازی کشورش را به شرکت‌های چینی واگذار کرد و همین امر موجب به هجوم قابل توجهی از شرکت های دولتی چینی، پیمانکاران فرعی و حدود ۳۰۰هزار مهاجر شود.

این محقق اقتصادی با بیان اینکه انتظار دارد تعداد نیروهای چینی کاهش یابد، تصریح کرد:‌احتمال اعطا وام‌های کلان و پروژه‌های زیرساختی چند میلیارد دلاری بسیار کم است.

این در حالی است که نیروهای چینی در کشورهای مصر و کنگو درحال افزایش هستند.


نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست در همین راستا نوشت:‌ کارگران چینی مقیم مصر در طول چند سال اخیر به هفت و ۳۵۸ نفر رسیده است و این نیروها در جمهوری کنگ. ازپنج هزار و ۱۵۵ نفر به هشت هزار ۷۰۵ نفر افزایش یافته است.

ولی در کل تعداد نیروهای چینی در آفریقا کاهش یافته است.

این نشریه افزود: نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از شرکت‌های چینی در از نیروهای محلی برای انجام پروژه‌های ساختمانی خود استفاده می‌کند.

دولت چین از سال ۲۰۱۶ در طرح «یک پهنه، یک راه» با ایجاد موسسات آموزشی در کشورهای آفریقا، نیروهای محلی این قاره برای انجام پروژه‌های زیر ساختی، آشنایی با فناوری نوین تربیت کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.