مدیرعالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: شعار امسال برنامه‌های آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان «آرام‌ جان‌ها، بهار حرم و بهار زندگی» است که سعی شده متناسب با شرایط اجتماعی، ماه رمضان و بهره‌گیری از معارف قرآنی شرایط نشاط دینی را فراهم کنیم.

حرم مطهر رضوی میزبان زائران در ماه رمضان و نوروز 1403 / اعلام برنامه‌های ماه مبارک رمضان

به گزارش قدس آنلاین، رضا خوراکیان در نشست خبری اعلام برنامه‌های ماه مبارک رمضان و عید نوروز آستان قدس رضوی که صبح امروز ۲۱ اسفندماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: زیارت جلوه عنایت امام هشتم(ع) به مردم و نقطه کانونی ترویج معارف اهل بیت(ع) و تبلور دلدادگی و فرصت ابراز عشق مردم به این امام همام است. 
وی با تاکید بر این‌که زیارت اثربخش‌ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌آید، افزود: این رویداد بزرگ متناسب با ابعاد آن باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و شاهد فرآیند کاهش مشکلات زائرین و توجه بیشتر به نیازهای آنان باشیم. 
خوراکیان ادامه داد: در این میان آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از منابع مالی وقف و نذر و ثمره آن‌ها به عبارتی سرمایه‌های مردم، خدمتگزار زائرین و مجاورین است. در واقع شرایط خدمت مردم برای مردم را فراهم کرده است.
 

پیش‌بینی رشد تشرف زائران در لحظه تحویل سال 
مدیرعالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: شعار امسال برنامه‌های آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان «آرام‌ جان‌ها، بهار حرم و بهار زندگی» است که سعی شده متناسب با شرایط اجتماعی، ماه رمضان و بهره‌گیری از معارف قرآنی شرایط نشاط دینی را فراهم کنیم.
وی گفت: در  ۲۴ ساعت زمان تحویل سال ۱۴۰۲ شاهد حضور دو میلیون نفر در حرم مطهر رضوی بودیم که امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان در ۲۴ ساعت تحویل سال ۱۴۰۳ تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد و رشد ۲۰ درصدی داشته باشد.
خوراکیان تصریح کرد: بی‌تردید این میزان از تشرف در زمان سال تحویل نو نشان‌دهنده این امر است که مردم دوست دارند این لحظه مهم زندگی خود را در کنار آقا علی بن موسی الرضا(ع) بگذرانند و سال جدید خود را در حرم مطهر آغاز کنند.   
وی افزود: برنامه تحویل سال نو ۱۴۰۳ بعد از اقامه نماز صبح شروع خواهد شد و علاوه‌بر اجرای برنامه‌های داخل حرم مطهر رضوی، ارتباط ویژه با غزه نیز خواهیم داشت. 
 

جزئیات برنامه‌های حرم مطهر رضوی
مدیرعالی حرم مطهر رضوی در خصوص برنامه‌های این ایام نیز گفت: جلسات ترتیل قرآن طبق روال هر ساله در ماه رمضان امسال نیز در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. البته برنامه ترتیل قرآن برای نوجوانان و بانوان نیز تدارک دیده شده است.
خوراکیان ادامه داد: برنامه تفسیر قرآن نیز با حضور استادان برجسته در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. همچنین هر شب در ماه رمضان مراسم مناجات‌خوانی اجرا می‌شود. 
وی از برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن نام برد و افزود: مراسم شب‌های قدر نیز در ماه رمضان علاوه‌بر زبان فارسی به دو زبان عربی و اردو نیز اجرا خواهد شد. برنامه ویژه‌ای نیز برای ترک‌زبان‌های آذری خواهیم داشت. همچنین در ماه رمضان به ویژه در شب‌های قدر مراسم اختصاصی برای ناشنوایان برگزار می‌شود.
خوراکیان با اشاره به تدارک برنامه‌های مختلف برای زائرین غیرایرانی در این ماه مبارک در حرم مطهر رضوی گفت: همچنین فضای لازم برای هیات و تشکل‌های مذهبی برای اجرای برنامه در این ایام در حرم مطهر فراهم شده است. 
وی افزود: به این‌ مناسبت، ۱۹ عنوان برنامه اختصاصی نیز برای بانوان در حرم مطهر پیش‌بینی شده است چنان‌که امکان حضور ۶۴۰ هزار نفر از بانوان زائر و مجاور در این برنامه‌ها وجود دارد.    
مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: همچنین هر روز در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های زنده از حرم مطهر به شش زبان فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، آذری و ترکی استانبولی پخش خواهد شد. 
وی افزود: پخش ویژه برنامه سحر از شبکه یک سیما و شبکه خراسان رضوی و ویژه برنامه افطار از شبکه دو سیما، از دیگر برنامه‌های زنده ماه رمضان از حرم مطهر رضوی به شمار می‌آید.
 

توزیع یک میلیون و 300 هزار افطاری در رمضان
مدیرعالی حرم مطهر رضوی با اشاره به این‌که در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار افطاری در ایام ماه مبارک رمضان بین روزه‌داران توزیع خواهد شد، ادامه داد: این میزان شامل توزیع ۹۰۰ هزار بسته افطاری سبک در صحن‌ها و رواق‌ها خواهد بود. 
وی به توزیع افطاری در حاشیه شهر مشهد نیز اشاره کرد و افزود: همچنین جمعی از دلدادگان امام رضا(ع)، مهمان سفره‌های اکرام رضوی در حرم مطهر خواهند شد، در این میان در شب و شام میلاد امام حسن مجتبی(ع) برنامه افطاری ویژه‌ای تدارک دیده شده و در مجموع ۴۰ هزار نفر در این دو شب مهمان خوان پربرکت حضرت رضا(ع) می‌شوند. 
خوراکیان ادامه داد: علاوه بر توزیع افطاری در مناطق محروم، هر شب تا دو هزار وعده افطاری میان مجاورین در درب منازل آنها توزیع خواهد شد.
وی بیان کرد: در راستای فضاآرایی حرم مطهر رضوی در آستانه سال نو نیز گل‌آرایی با تعبیه ۸ مجموعه گل بزرگ و حدود ۹۰ برنامه گل‌آرایی با مشارکت تشکل‌های مردمی از اقصی نقاط مختلف کشور در اماکن متبرکه رضوی انجام می‌شود. همچنین اقدامات در حوزه کتیبه‌آرایی و نورآرایی حرم مطهر متناسب با ایام در ماه رمضان انجام می‌شود. 
مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: در راستای اجرای نظم و انضباط حرم مطهر در این ایام نیز مجموعه تدابیر مفصلی از خدماتی و اورژانس تا پدافند غیرعامل اتخاذ شده است تا محیطی امن و آرام برای تردد زائرین و شرایط تشرف آنان فراهم شود.
مدیرعالی حرم مطهر رضوی با اشاره به افزایش ظرفیت دفاتر همچون کفشداری‌ها و امانات، خاطرنشان کرد: همچنین از ظرفیت خدمه حرم مطهر رضوی در پشتیبانی از برنامه‌های خارج از حرم مطهر در این ایام استفاده خواهد شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.