موانع موجود بر سر راه تجارت خارجی و هزینه‌های هنگفتی که تجارت به صادر کننده ایرانی تحمیل میکند، موجب میشود نتوان محصولات و اجناس باکیفیت ایرانی را به بازارهای جهانی معرفی کرد و در زمینه کشف بازارهای جدید موفق بود.

دیپلماسی تجاری؛ دروازه ورود به بازارهای جدید

مینا افرازه: مهدی فامیل محمدی کارشناس تجارت خارجی در گفت و گو با قدس درباره دیپلماسی تجاری جمهوری اسلامی ایران و موانع و الزامات مرتبط با آن، اظهار کرد: موانع موجود بر سر راه تجارت خارجی و هزینه‌های هنگفتی که تجارت به صادر کننده ایرانی تحمیل میکند، موجب میشود نتوان محصولات و اجناس باکیفیت ایرانی را به بازارهای جهانی معرفی کرد و در زمینه کشف بازارهای جدید موفق بود. در همین راستا، برای کاهش هزینه‌های تجاری یکسری مولفه‌ها نیاز است که بایستی آنرا به صورت فعالانه در جهت کاهش هزینه‌ها و فشارهای وارده بر صادر کنندگان پیگیری و محقق ساخت.

فامیل محمدی ادامه داد: یکی از این مولفه‌ها، مسائل و موضوعات حمل و نقل و ترخیص کالاست. موردی بعدی مباحث مالی است. علاوه بر این، ثبات تصمیمات و پیش‌بینی پذیری مقررات و قوانین تجارت خارجی نیز اهمیت فراوانی دارد. بنابراین تا زمانی که موانع گمرکی و ترخیص کالا، مسائل نقل و انتقال مالی و همچنین پیش‌بینی ‌پذیری تصمیم‌گیریها برطرف نشود، تلاشها برای کشف و توسعه بازارهای جدید بی‌فایده خواهد بود.

این کارشناس حوزه تجارت خارجی گفت: از همین رو، برای کاهش مشکلات حمل و نقل کالا و ترخیص گمرکی ضرورت دارد قوانین گمرکی به سوی استانداردهای جهانی حرکت کند. این در حالی است که متاسفانه در مرزهای منتهی به مرزهای شمال غربی کشور به ویژه سمت مرزهای آذربایجان و به سمت مرزهای روسیه مشکلات متعددی وجود دارد. حل و فصل این مسائل بدون شک نیازمند دیپلماسی تجاری است و باید به سمت توسعه همکاری با کشورهای شمال غرب پیش برویم و بتوانیم حجم تجارت بیشتری از طریق دریای خزر داشته باشیم. در زمینه نقل و انتقال مالی نیز، باید پول و سرمایه صادرکنندگان به موقع به دست آنان برسد. همچنین احیای نظام بانکداری بین الملل و روابط بین بانکی بانک مرکزی با کشورهای عمده مقصد صادراتی به عنوان یکی از پیش نیازها در دستور کار دولت قرار بگیرد.

فامیل محمدی معتقد است: برای توسعه بازارهای صادراتی بایستی کالاهای مورد نظر با هدف صادرات تولید شود و مناطق آزاد تجاری هم به همین منظور ایجاد گردد تا کالای صادرات محور در همان مناطق به تولید برسند. علاوه بر این، افزایش تولیدات صادرات محور موجب میشود تا محصولات به میزان نیاز و براساس درخواست و سلایق کشور مقصد تولید شود و به موقع تحویل گردد. متاسفانه اعداد و ارقام حجم تجارت خارجی نشان میدهد کشور هنوز نتوانسته به چشم اندازهای مطلوب دست یابد. باتوجه به آمارها باید گفت تاکنون از قافله رشد تجارت جهانی عقب مانده‌ایم و سهم صادرکنندگان ایرانی از بازارهای جهانی کاهش داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.