معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: نکته‌ای که باید در حد وسیع برای اطلاع رسانی آن اقدام کنیم، این است که زائرانی که از وسیله نقلیه عمومی جاده‌ای استفاده می‌کنند، باید از مبادی زائرفرست، بلیت رفت و برگشت تهیه کنند.

زائران حتماً هنگام عزیمت بلیت برگشت بگیرند

به گزارش قدس خراسان، صبح روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، نشست خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین استان ویژه نوروز ۱۴۰۳ با "موضوع اقدامات انجام شده در راستای خدمت رسانی به زائرین در ایام نوروز برگزار شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: به دلیل تقارن ماه رمضان و ایام نوروز دوره خدمت به زائران از ۱۵ اسفند تا ۲۴ فروردین، نزدیک به ۴۰ روز خواهد بود. چهار دوره پر حضور زائران را پیش بینی کردیم که شامل قبل از ماه رمضان، شب‌ها و روزهای منتهی به سال تحویل، شب‌های قدر و روزهای عید فطر است. در مجموع جریان خدمتگزاری ۱۰۰ شبکه مسائل در کمیته‌های مختلف شناسایی شد و ضمن تشکر از همه کمیته‌ها و دستگاه‌ها برای پیگیری، فصل‌الخطاب آنچه تعقیب می‌شود همین شبکه مسائل است که در دستور کار قرار گرفته است.

تکمیل ظرفیت ۲۸ درصد واحدهای اقامتی

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد گفت: از ۱۵ اسفند تا روز گذشته، ۲میلیون ۲۵۰ هزار و ۳۷۳ نفر ورودی زائران بوده است. از این تعداد ظرفیت فرودگاه ۱۱۷ هزار و ۲۲ نفر، راه آهن بیش از ۲۲۵ هزار نفر، حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای ۳۵۸ هزار و ۳۶۳ نفر و حمل‌ونقل شخصی جاده‌ای ۱۵۴۹ هزار و ۵۴۳ است. در همین بازه زمانی، ۲۸ درصد از کل ظرفیت پیش بینی اسکان‌های موقت و دائم پر شده‌است. ۳۶ درصد از اقامتگاه‌های رسمی و ۳۲ درصد از اقامتگاه‌های موقت پر شده و تا این لحظه از اقامتگاه‌های اضطراری استفاده نکردیم. سهم مشهد نیز در حوزه اقامت شامل ۳۷ درصد اقامت رسمی، ۳۲ درصد اقامت موقت و در مجموع ۳۰ درصد از ظرفیت اقامتی است که تکمیل شده است. اسکان از اولویت‌های ویژه ماست و با توجه به بارش باران در روزهای آینده، تأکیدات لازم به کمیته اسکان داده شده تا مشکلی ایجاد نشود.

وی به اهمیت موضوع حمل‌ونقل برون شهری اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که باید در حد وسیع برای اطلاع رسانی آن اقدام کنیم، این است که زائرانی که از وسیله نقلیه عمومی جاده‌ای استفاده می‌کنند، باید از مبادی زائرفرست، بلیت رفت و برگشت تهیه کنند. این مساله مورد تاکید وزیر کشور هم بوده و به استانداران ذی ربط هم تاکید شده است. بنابراین زائرانی که تا ۲۵ فروردین قصد عزیمت به مشهد دارند، حتماً بلیت برگشت تهیه کنند.

گنابادی نژاد ادامه داد: در حوزه تأمین و تنظیم و نظارت بازار، محور اصلی تأمین اقلام است که پیش بینی‌های خوبی پیرامون آن صورت گرفته است. اقلامی مثل شکر، گوشت مرغ و قرمز، آرد، برنج و میوه پیش بینی شده و امیدواریم نگرانی تأمین کالا نداشته باشیم. تمام کالاها و خدماتی که بیشترین استفاده را از ناحیه زائران دارند که ممکن است تعیین و نرخ گذاری آن ها به روش‌های مختلفی باشد و الزاماً از قیمت مصوب نیست، صرف نظر از روش تعیین نرخ، با رعایت الزامات قانونی شناسایی شده تا در سطح وسیع اطلاع رسانی نرخ‌ها را داشته باشیم. علاوه بر کالاهای فراگیر با نرخ مصوب، گروه‌های دیگر مثل آرایشگاه مردانه، حمل و نقل، قالیشویی، رستوران، نان حجیم، خشکشویی، پارکینگ، امداد خودرو، عکس حرم بارگاه و نبات و آب‌نبات، از مواردی هستند که توسط زائران استفاده داشتند و گاهی شاهد نارضایتی‌هایی در نرخ خدمات بودیم و امیدواریم شرایط بهتری داشته باشیم.

کمبود دارو برای مصرف روزانه نداریم

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست بیان کرد: در بحث دارو، وضعیتی آرام داریم و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص گزارش روزنامه قدس مبنی بر کمبود ۵۰ قلم دارو، پاسخی خواهد داد. اما در حال حاضر با وضعیت کشوری برابر هستیم و با کمبود خاصی روبه‌رو نیستیم. اگر چنانچه زائران در داروخانه‌ای با کمبود دارو رو به رو شدند، ما داروخانه‌ای را معرفی می‌کنیم تا دارو را تهیه کنند. در نوروز شرکت‌های دارویی با توجه به دریافتی خوبی که داشتند، حاضر شدند فعالیت کنند و حتی در ساعات اولیه نیازها را تأمین کنند.

محمدیوسف رحمتی گفت: برخی زائران یا مجاوران توقع دارند سهمیه دارو را برای دو ماه بخرند، اما داروخانه مستلزم به توزیع این میزان دارو نیست و به اندازه مصرف روزانه کمبودی نداریم.

به‌سازی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص وضعیت جاده‌ای و راه‌ها گفت: حدود ۸۰ تا ۸۲ درصد زائران با خودروی شخصی به مشهد سفر می‌کنند، حدود ۱۰ درصد از اتوبوس استفاده می‌کنند و حدود ۱۰ درصد به صورت میانگین از حمل‌ونقل هوایی و ریلی استفاده می‌کنند. بنابراین حوزه جاده پرحجم‌ترین حوزه تشرف زائر است.

جعفر شهامت گفت: سال گذشته که برای به سازی راه‌ها هدف گذاری کردیم، حدود ۴ هزار کیلومتر از جاده‌ها نیازمند به به‌سازی بودند و در این خصوص برنامه سه ساله تدوین شد. از شهریور سال گذشته تا روزهای اخیر ۱۵۶۰ کیلومتر به سازی شد. برخی جاده‌ها مثل نیشابور و خواف شکایت بیشتری داشتند. شبکه راهی ما به نسبت شبکه پیری است و حالا هم اکثر راه‌های ما بالای ۱۵ تا ۲۰ سال عمر دارند و نیاز به سازی سنگین هستند. بخشی از به سازی انجام شده تاکنون در حوزه به سازی سنگین بوده است.

وی افزود: بیش از ۳ هزار میلیارد در حوزه به سازی و حدود ۲۰۰ میلیارد در حوزه ایمنی هزینه شده است. از ۳۰ نقطه حادثه خیز حدود ۱۱ نقطه حذف شده و مابقی با تأمین اعتبار حل می‌شود. مجموع عملکرد ما در نقاط حادثه خیز ۲۰ نقطه بوده که تعدادی از این نقاط مربوط به دوره‌های قبل بوده است.

۴۵۰ میلیون تومان استرداد وجه براثر تخلفات واحدهای صنعتی

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره صمت خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص بازرسی‌های صورت گرفته در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۷ اسفند گفت: وظیفه ماست که اگر حقی از زائران زایل شد به آنها برگشت داده شود. چنانچه همکاران تشخیص بدهند واحدی اصرار به تخلف داشته باشد از جنبه عمومی نیز تخلف تشخیص داده می‌شود. تاکنون آنچه توسط همکاران استرداد وجه صورت گرفته، ۴۵۰ میلیون تومان بوده و فقط در یک مورد واحد اقامتی حدود ۱۶۸ میلیون استرداد وجه داشتیم.

بخشعلی بیاتی گفت: از ابتدای این طرح، ۶ هزار و ۵۵۲ بازرسی انجام شده و ۹۴۳پ رونده تشکیل شده است. ۱۴ درصد واحدها تخلف داشتند و ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. تعداد گزارش‌هایی که زائران مراجعه کردند و از واحدهای صنفی گلایه داشتند تاکنون ۱۳۲ مورد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.