زهرا بهرامی، دکترای مدیریت راهبردی و مدیر پرستاری بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی است. وی حدود 13سال است که در این بیمارستان مشغول خدمت بوده و از نزدیک با بیماران و موضوعات مرتبط با سلامتی و ارتقای این مقوله آشناست.

پیشرفته‌ترین خدمات سلامت را وقف جامعه کرده‌ایم

هجدهم فروردین‌ در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز سلامتی» نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت سراغ زهرا بهرامی، دکترای مدیریت راهبردی و مدیر پرستاری بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی رفتیم. وی حدود 13سال است که در این بیمارستان مشغول خدمت بوده و از نزدیک با بیماران و موضوعات مرتبط با سلامتی و ارتقای این مقوله آشناست.

چه ضرورتی بوده تا آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد موقوفاتی، با ساخت بیمارستان رضوی به ارائه خدمات درمانی برای ارتقای سلامت افراد جامعه ورود پیدا کند؟

هرچند آستان قدس رضوی یک نهاد موقوفاتی است، اما در راستای تداوم توسعه خدمات فرهنگی و اجتماعی این نهاد مقدس و به منظور فراهم کردن امکانات مناسب درمانی برای زائران، مجاوران و ارادتمندان حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) بیمارستان رضوی در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد تا نخستین گام در راه ایجاد یک مرکز درمانی منحصر به‌فرد برای خدمات‌رسانی به مسلمانان داخل و خارج از کشور در فضایی پیشرفته و به‌روز برداشته شود.

البته وجود تشکیلات مؤسسه درمانی و دارالشفای امام(ع) در نزدیکی حرم مطهر رضوی با سابقه طولانی و درخشان در ادوار مختلف تاریخی (به روایت اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی) دلیل و ادعای قابل توجهی در پیشگامی این نهاد مقدس در توجه به اهمیت سلامتی و تندرستی زائران و مجاوران این آستان مبارک است، اما آستان قدس رضوی با ایجاد این مرکز درمانی، از ارائه خدمت به زائران و مجاوران بارگاه مطهر امام هشتم(ع) در عرصه سلامت، به عنوان یک خدمت اجتماعی در عصر حاضر و با توجه به ازدیاد جمعیت زائران و ضرورت ارائه خدمات درمانی پیشرفته و مناسب به آنان غافل نبوده است.

با توجه به امکانات و فعالیت‌های قابل توجه انجام شده در این بیمارستان از زمان تأسیس آن تاکنون، بیمارستان رضوی چه برنامه‌هایی را درزمینه ارتقای سلامت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مراجعان در دستور کار دارد؟

البته بیان همه اقدامات و موفقیت‌های قابل توجه این بیمارستان در طول سال‌های متمادی در عرصه ارائه خدمات تشخیصی و درمانی از حوصله این مصاحبه خارج است، اما بدون هیچ‌گونه جانب‌داری، اگر نیم‌نگاهی به خدمات انجام شده در این بیمارستان بیندازیم، متوجه می‌شویم بیمارستان رضوی همواره تلاش کرده با ارائه پیشرفته‌ترین خدمات تشخیصی و درمانی برای بیماران داخل و خارج کشور و با استفاده از پزشکان برجسته و محققان نخبه علوم پزشکی داخل و خارج کشور و استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا و ارتقای دانش فنی، در خدمت بیماران، نیازمندان و مراجعه‌کنندگان باشد. کسب رتبه و درجه عالی در ارزیابی‌ها و اعتبارسنجی‌های انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های متمادی در میان بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی، در زمینه ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مطلوب به بیماران، بیانگر این ادعاست.

اما در کنار همه این موارد، آستان قدس رضوی از توجه به شرایط اجتماعی کشور و نیازها در عرصه ارائه خدمات درمانی و تشخیصی غافل نبوده است. به همین منظور، اقدامات و برنامه‌های قابل توجهی توسط این بیمارستان در دست مطالعه و انجام است.

چه برنامه‌هایی؟

با توجه به وضعیت اجتماعی کشور و نزدیک شدن به بسته شدن پنجره جمعیت و تلاش برای رفع موانع تولید نسل و اقدام مؤثر در این زمینه، ساخت «مرکز درمان ناباروری» در زمینه ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به زوجین نابارور یکی از برنامه‌ها و اقدامات این بیمارستان در این زمینه است که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم فصل بهار سال‌جاری و در صورت فراهم بودن شرایط لازم به بهره‌برداری برسد.

همچنین با توجه به بالا رفتن سن افراد جامعه و روند رو به رشد پیری و کهنسالی در میان ایرانیان، تلاش برای «ساخت فاز سوم بیمارستان رضوی» با تمرکز بر ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مرتبط با «بیماری‌های قلب و عروق» از دیگر برنامه‌های این بیمارستان است که هم‌اکنون این طرح در مرحله مطالعات پژوهشی و ساختاری قرار دارد و در صورت پایان مطالعات مربوط و فراهم بودن شرایط، مراحل ساخت این فاز در زمان مقرر و مطابق برنامه انجام خواهد شد.

«ارتقای تجهیزات رادیوتراپی» از جمله ورود به انجام و تهیه «براکی تراپی» (یکی از دستگاه‌ها و روش‌های پیشرفته در تشخیص انواع سرطان‌های مختلف با استفاده از پرتودرمانی) از دیگر اقدامات و برنامه‌های مورد نظر در این زمینه است.

آنچه ذکر آن ضروری است، توجه جدی مسئولان بیمارستان رضوی به ارتقای دانش فنی کادر درمان (پزشکان، پرستاران و...) و کارکنان این بیمارستان است که با برگزاری کلاس‎‌ها و دوره‌های آموزشی و بازآموزی‌های مرتبط، انجام می‌شود. در کنار این موضوع، انجام پژوهش‌ها و تحقیقات مرتبط با فعالیت‌های بیمارستان توسط محققان و نیروی انسانی خبره و تحصیلکرده و آشنایی کادر درمان و کارکنان بیمارستان با آخرین پیشرفت‎‌های علمی و روز دنیا در عرصه فعالیت‌های بیمارستانی و درمانی و تشخیصی، از دیگر اقداماتی است که همواره در این بیمارستان مورد توجه قرار داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.