با اعطای یارانه بنزین به نفر علاوه بر حذف مسابقه مصرف بر اساس نظام قیمت‌گذاری دستوری و اعطای سهمیه بنزین به خودرو، شاهد خواهیم بود که مردم به دنبال صرفه اقتصادی حاصل از صرفه‌جویی مصرف باشند. با انتقال مستقیم عواید حاصل از مصرف بهینه مردم به سمت رفتار عقلایی می روند.

حذف شدن مسابقه مصرف بی‌رویه بنزین و ذی‌نفع شدن مردم در بهینه مصرف کردن چگونه به وقوع خواهد پیوست؟

فرشاد جامع کارشناس انرژی با اشاره به وضعیتی که در آن قرار داریم و محروم کردن نیمی از جمعیت از دریافت سالانه 100 میلیون تومان یارانه بنزین گفت: در شرایط کنونی، قیمت هر لیتر بنزین وارداتی بر اساس نرخ‌های جهانی بین ۷۰ تا ۸۰ سنت تعیین می‌گردد، که پس از احتساب هزینه‌های حمل، به تقریباً ۹۰ سنت می‌رسد. طبق اطلاعات منتشر شده توسط مقامات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، از ابتدای بهمن 1402، هر مالک خودرو ماهانه به ۶۰ لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر بنزین با قیمت آزاد ۳۰۰۰ تومان دسترسی دارد.

وی گفت: این به معنای پرداخت ماهانه ۳۹۰ هزار تومان برای ۱۶۰ لیتر بنزین است، که این مبلغ ممکن است تنها بخشی از هزینه‌های مرتبط با توزیع و نگهداری بنزین، اجاره جایگاه‌های سوخت و دستمزد کارکنان را پوشش دهد. با توجه به کسری بنزین و نیاز به واردات، کشور برای تأمین این ۱۶۰ لیتر بنزین، حدود ۱۴۰ دلار هزینه می‌کند. این مبلغ با استفاده از کارت سوخت جایگاه و مصرف بیشتر بنزین، بسیار بیشتر از این حرف‌ها نیز خواهد شد.

یارانه حداقل 100 میلیونی بنزین به خودروداران! اعطای سهمیه بنزین به خودرو عامل بدون ترمز بودن مصرف بنزین

وی ادامه داد: با فرض ثابت بودن نرخ دلار در حدود ۶۴ تومان و قیمت جهانی بنزین، پیش‌بینی می‌شود که در سال 1403، حداقل ۱۰۰ میلیون تومان سهمیه بنزین به هر خودرو اختصاص یابد. در نتیجه، خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر از خانواده‌های بدون خودرو که بیش از نیمی از جمعیت نیز هستند، یارانه یا سهمیه دریافت خواهد کرد.

این کارشناس  افزود: این شرایط که در آن توزیع یارانه‌های بنزین به نحوی نابرابر صورت می‌پذیرد، نشان‌دهنده عمق ناعدالتی‌های موجود در سیستم فعلی است. این نابرابری، که در قالب یارانه‌های نامتوازن به خودروها نمود پیدا می‌کند، بر لزوم بازنگری جدی و اساسی در مکانیزم‌های توزیع یارانه‌ها تأکید دارد.

وی  گفت: با اعطای یارانه بنزین به نفر علاوه بر حذف مسابقه مصرف بیشتر بر اساس نظام قیمت‌گذاری دستوری و اعطای سهمیه بنزین به خودرو، شاهد خواهیم بود که مردم به دنبال صرفه اقتصادی حاصل از صرفه‌جویی مصرف باشند؛ همانطور که انتظار عقلایی افراد با چشم‌انداز سود اقتصادی حاصل از تورم، به سمت مصرف کمتر کالاها و در عوض سرمایه‌گذاری بیشتر تغییر خواهد کرد؛ در اینجا نیز با انتقال مستقیم عواید حاصل از مصرف بهینه و کمتر بنزین بدون قیمت‌گذاری دستوری، مردم به سمت رفتار عقلایی خواهند رفت و افراد با مصرف غیرعادی نیز به دلیل پرداخت قیمت واقعی بنزین و اجبار در خرید سهمیه از مردم با مصرف بهینه، هزینه واقعی تردد خارج از الگوی بهینه را پرداخت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.