در حالی‌که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اولین بار از سال ۲۰۲۲ حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تایید کردند، وزارت دفاع اوکراین روسیه را مقصر حملات به این تاسیسات معرفی کرده و درباره به خطر افتادن امنیت کل اروپا هشدار داد.

اوکراین دخالت در حملات به نیروگاه زاپروژیا را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین، اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دخالتی نداشتند.

در بیانیه منتشره شب گذشته در وب سایت این اداره، تاکید شد که نیروهای مسلح اوکراین هیچ ارتباطی با حمله پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ندارند.

آندری یوسف، سخنگوی وزارت دفاع نیز گفت، "اوکراین در هیچ نوع تحریکات نظامی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دخالت ندارد" و  مدعی شد که آنچه اتفاق افتاده تقصیر طرف روسی بوده، حملات به نیروگاه یک اقدام شبیه سازی شده است که کل خاک اروپا را به خطر می‌اندازد.

این در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که بازرسان این سازمان که در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مستقر هستند، حداقل سه حمله مستقیم به این تاسیسات را برای اولین بار از نوامبر سال 2022 به اینطرف را تایید کردند.

روسی بامداد امروز، دوشنبه، در پیامی که در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد،  نوشت: «روز یکشنبه، برای اولین بار از نوامبر 2022، و پس از اینکه من پنج اصل اساسی برای جلوگیری از یک حادثه جدی هسته‌ای با پیامدهای رادیواکتیوی را بیان کردم، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تأیید کردند که حداقل سه حمله مستقیم به تاسیسات مهار راکتور اصلی صورت گرفته است.» 

وی بدون اشاره به مقصر این حملات، تنها تاکید کرد که هیچ یک از طرفین نمی‌توانند از  حمله به تاسیسات هسته‌ای سودی کسب کنند.گروسی از پرسنل نظامی که صلاحیت انتخاب اهداف برای حملات را دارند، خواست از حمله به تاسیسات هسته‌ای خودداری کنند و به اصول اولیه حفاظت از آنها احترام بگذارند.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته نیز حمله به نیروگاه زاپروژیا را بی احتیاطی بسیار خطرناک خواند و از افزایش خطر  بروز یک حادثه هسته‌ای خبر داد. رافائل  گروسی در عین حال ابراز عقیده کرد که آسیب وارد شده بر واحد شش نیروگاه هسته‌ای روی وضعیت ایمنی هسته‌ای این نیروگاه تأثیری نداشته است.

وی یادآور شد: «کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه پیامدهای فیزیکی حملات پهپادی به نیروگاه زاپروژیه، از جمله بر روی یکی از شش رآکتور را بررسی کردند. یک مصدوم گزارش شده است. آسیب به واحد 6 نیروگاه ایمنی هسته‌ای را به خطر نینداخت، اما این یک حادثه جدی است که می تواند یکپارچگی سیستم مهار راکتور را تضعیف کند.»

او با تاکید براینکه چنین حملاتی باید فورا متوقف شود، افزود: «این نقض آشکار اصول اساسی حفاظت از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است. چنین حملات بی پروایی خطر یک حادثه جدی هسته‌ای را به شدت افزایش می دهد و  چنین اقداماتی باید فورا متوقف شوند.»

نماینده روسیه در آژانس کی‌یف را به عدم رعایت اصول ایمنی در نیروگاه زاپروژیا متهم کرد

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله در آژانس بین المللی انرژی اتم نیز در تفسیر حوادث روز گذشته تاکید کرد که حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نقض پنج اصل حفاظت از نیروگاه است که در شورای امنیت سازمان ملل در سال 2023 مورد تایید قرار گرفت.

این دیپلمات روس یادآور شد که روز یکشنبه نیروهای مسلح اوکراین چندین بار با پهپادهای کامیکازه از جمله به پنجمین و ششمین راکتور هسته‌ای این نیروگاه حمله کردند و این نقض آشکار «5 اصل خاص» است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان کرده است.

در اواخر ماه مه سال گذشته، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیشنهاد کرد که شورای امنیت سازمان ملل از پنج اصل برای تضمین ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیه حمایت کند. از جمله آنها، می توان به عدم اجازه حمله به نیروگاه یا از قلمرو آن، عدم استقرار سلاح‌های سنگین و پرسنل نظامی در نیروگاه که بتوان از آنها برای حمله استفاده شود، به خطر نینداختن منبع تغذیه نیروگاه، و تضمین حفاظت از همه ساختارها و سیستم هایی که عملکرد ایمن نیروگاه را تضمین می‌کند.

روز گذشته، یکشنبه اعلام شد که پهپادهای اوکراینی حمله دیگری را به نیروگاه هسته‌ای زاپروژی انجام دادند که پرواز یکی از آنها به سمت سالن غذاخوری و دومی - به منطقه بندر محموله ثبت شد.این در حالی است که 20 دقیقه قبل از حادثه کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این منطقه بازدید کرده بودند.

علاوه بر این، حمله نیروهای مسلح اوکراین به واحد ششم نیروگاه نیز ثبت شد. یوگنیا یاشینا، مدیر ارتباطات نیروگاه با نشان دادن بقایای پهپاد سرنگون شده، در توضیح اوضاع یادآور شد که گنبد ششمین واحد نیروگاه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا  توسط پهپاد تهاجمی اوکراین مورد حمله قرار گرفت. او افزود: «اخیراً حملات نیروهای مسلح اوکراین به این تاسیسات بیشتر شده است. سه مورد تنها در روز یکشنبه ثبت شد.»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اوایل ماه مارس، وضعیت ایمنی هسته‌ای و فیزیکی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را متزلزل خوانده و سپس درخواست خود را برای حداکثر خویشتن داری نظامی و پایبندی دقیق به اصول خاص مصوب شورای امنیت سازمان ملل تکرار کرد. در همان زمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در دیدار با گروسی، در خصوص وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با او گفتگو کرده و تاکید کرده بود که طرف روسی تمام تلاش خود را برای بهبود ایمنی این تاسیسات هسته‌ای انجام می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.