محمد محسن میرمحمدی، نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران به قدس آنلاین می گوید: پارکینسون دومین بیماری شایع مغز و اعصاب پس از بیماری آلزایمر است که بیشتر موارد ابتلای این بیماری از سن ۵۰سال به بالاست.

تعداد بیماران پارکینسون در ایران ۴۰درصد بیشتر از میانگین جهانی

وی ادامه می دهد: بیماران مبتلا به پارکینسون با سن پایین تر از ۵۰ هم داریم که در کشور ما تعدادشان بسیار زیاد است و طبق آمار به دست آمده، تعداد بیماران پارکینسون در کشور ما بیش از ۲۵هزار بیمار است.

رشد تصاعدی بیماری پارکینسون

نایب رئیس انجمن پارکینسون می افزاید: با توجه به این که قله جمعیتی ایران را متولدین دهه ۵۰ و ۶۰ تشکیل می دهند احتمال اینکه این بیماری با رشد تصاعدی رو به رو باشد و تا ۲۰سال آینده حدود یک میلیون بیمار پارکینسون در کشور داشته باشیم بسیار نگران کننده است.

تعداد بیماران پارکینسون ایران ۴۰درصد بیشتر از میانگین جهانی
محمد محسن میرمحمدی، نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران

میرمحمدی درباره دلایل ابتلا به بیماری پارکینسون می گوید: تاکنون دلیل علمی ثابت شده ای در این باره وجود نداشته اما برخی دلایل از جمله کمبود تحرک، استفاده از سموم کشاورزی، ازدواج فامیلی، بیماری های ژنتیک و پارازیت های مخابراتی می توانند تا حدودی در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.

نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران یادآور می شود: در دنیا یک درصد از افراد بالای ۵۰سال جامعه به این بیماری مبتلا می شوند اما در کشور ما طبق مطالعات صورت گرفته، این آمار یک و چهار دهم درصد است و این یعنی شیوع بیماری پارکینسون در ایران ۴۰درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

مشکلات قانونی بیماران پارکینسون

وی درباره تأسیس انجمن پارکینسون و اهداف آن می گوید: انجمن پارکینسون ایران سال۱۴۰۰ با کمک استادان، خیران و تعدادی از بیماران با هدف کمک به رفع مشکلات بیماران در حد بضاعت انجمن، تأسیس شد.

میرمحمدی مشکلات قانونی بیماران پارکینسون را یادآوری می کند و ادامه می دهد: مشکلات قانونی بسیار زیادی برای بیماران وجود دارد که البته بخشی از آن ها برطرف شده است. از جمله قرار گرفتن در گروه بیماران خاص و امکان استفاده از قانون بیماران خاص، تا بتوانند بخشی از هزینه های درمان را از طریق بیمه بیماران خاص تأمین کنند.

وی درباره دیگر مشکلات قانونی بیماران پارکینسون می گوید:  محدودیت در واردات داروی خارجی و توزیع آن و از طرفی تأثیر کم داروهای ایرانی برای کنترل این بیماری، سبب شده  نتوانیم از نظر دارویی به طور کامل بیماران را پوشش دهیم.

نایب رئیس انجمن پارکینسون می افزاید: درباره نسخه نویسی برای این بیماران نیز مشکلاتی وجود دارد که البته  در حال رایزنی با بیمه سلامت و دیگر بیمه ها هستیم تا مشکل برطرف شود. اما خوشبختانه درباره عمل های جراحی خاصی که با هزینه بسیار بالا در کشور خودمان برای برخی از بیماران پارکینسون انجام می گیرد مشکل خاصی وجود ندارد چراکه بیمه ها تا ۹۵درصد هزینه عمل جراحی را به عهده می گیرند.

از کار افتادگی بیماران پارکینسون

میرمحمدی درباره مشکل بازنشستگی بیماران پارکینسون توضیح می دهد: بیشتر بیماران که سن بالایی هم دارند در موضوع بازنشستگی پیش از موعد با مشکل رو به رو هستند و قانون در این باره کامل نیست.

وی در ادامه می گوید: بیمارانی که در مرحله پیشرفته بیماری هستند از کار افتاده محسوب می شوند و قادر به ادامه کار نیستند اما به راحتی نمی توانند درخواست بازنشستگی کنند چراکه در این صورت، با کارکرد پایین و حقوق کمتر از ۳۰سال باید حقوق بگیرند. بنابراین مجبورند بیشتر کار کنند تا کارکرد و سنوات خدمت شان کامل شود که این عامل بر مشکلات آنان افزوده و می تواند بر شدت بیماری آنان تأثیر مستقیم بگذارد.

بیماران پارکینسون و مشکلات شهری

نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران مشکلات پیش روی بیماران پارکینسون را درباره مهندسی شهری یادآور می شود و بیان می کند: در موضوع شهری نیز درباره هندسه معابر و مهندسی شهری موانع و مشکلاتی وجود دارد که نیاز به بازنگری دارد. متأسفانه آمار بیماران پارکینسون در حال افزایش است اما مسئولان به این مهم، توجه کافی ندارند که امیدواریم با همت مسئولان بتوانیم تا حدود زیادی از آلام بیماران بکاهیم.

میرمحمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که چه عواملی می تواند در کنترل و پیشگیری از بیماری پارکینسون مؤثر باشد می گوید: تاکنون تنها عامل اثبات شده درباره پیشگیری و کنترل این بیماری، ورزش مستمر است و در واقع این بیماری درمان ندارد و تنها قابل کنترل است.

وی ادامه می دهد: علاوه بر ورزش از دیگر عوامل کنترل این بیماری نیز می توان مصرف قهوه، مصرف غذاهای دریایی، عدم مصرف غذاهای سرخ شده را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.