شرکت چینی «سنس تایم» یک مدل زبانی هوش مصنوعی جدید به نام «سنس نوآ» را ارائه کرده است.

ارائه مدل زبانی جدید هوش مصنوعی «سنس نوآ» / شرکت‌های چینی مدل‌های زبانی جدید را توسعه می‌دهند

با پیشرفت علم و صنعت دیجیتال، فناوری هوش مصنوعی جایگاه ویژه‎ای را در این حوزه به خود اختصاص داده است. پیدایش چت بات‎های هوش مصنوعی مثل چت جی‎‌پی‎‌تی در سال ۲۰۲۲ انقلابی در این موضوع ایجاد کرد. انقلابی که سایر شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا سعی کردند از بازار این صنعت عقب تر نباشند و تمام تلاششان را برای ورود به دنیای چت بات‌ها کردند. شرکت‎های آسیایی نیز از جمله شرکت‌های چینی مانند سایر فناوران دنیا دست به توسعه این چت بات‎ها زدند. چت بات‎هایی که می‎تواند شرکت‎های رقیبشان را به راحتی از بازار جهانی این حوزه کنار بزند.

به تازگی وبسایت مدیوم در گزارشی از تحول جدید حوزه هوش مصنوعی خبر داده است؛ تحولی که توسط شرکت فناوری اطلاعات چینی شرکت «سنس تایم» از مدل جدید هوش مصنوعی خود به نام «سنس نوآ ۵.۰» رونمایی کرد، که براساس اطلاعات منتشر شده احتمالا عملکرد بهتری نسبت به مدل زبانی بزرگ چند وجهی شرکت «اوپن‌ای‌آی» به نام «چت جی‌پی‌تی -۴» دارد.

مدل هوش مصنوعی سنس تایم چینی توانسته است در سنجش‎های مختلف کاربردی از هوش مصنوعی اوپن‌آی که بسیار عملکر خوبی دارد، بهتر عمل کند؛ به طور مثال ریاضیات و محاسبات، استدلال منطقی و نوشتن، قابلیت کدگذاری متون، توانایی بهتر برای درک و تولید متن‎ها شبیه به انسان و خلاقانه‌تر رفتار کردن در سایر کاربردهای فنی که در زندگی روزمره موثرتر می باشد.

پشتیبانی از ۱۰ میلیارد توکن اطلاعات مختلف

این مدل زبانی، بزرگترین مدل شرکت سنس‌تایم است که روز ۸ آوریل ۲۰۲۴ در نمایشگاه "تک دی" شهر شانگهای چین رونمایی شد. مدل جدید هوش مصنوعی مولد سنس تایم، پیشرفتی قابل توجه در حوزه هوش مصنوعی می‌باشد؛ چرا که مدل عملکری ترکیبی دارد که معماری شبکه ارتباطی ترانسفورماتور و بازگشتی را یکپارچه می‌کند. علاوه بر این، بیش‌تر از ۱۰ میلیارد توکن داده‎‌های متنوعی همچون زبان‎های مختلف و منابع متفاوت علمی را آموزش دیده و پشتیبانی می‎کند.

طبق اعلام شرکت سازنده‌‎، این مدل هوش مصنوعی بیشتر از ۱۰ ترابایت آموزش توکن را پشت سر گذاشته است که حجم زیادی از داده‌های متفاوت را شامل می شود. شرکت سنس تایم برای نتیجه‌گیری پردازش‌ها از متخصصان مختلفی استفاده کرده است که کارایی آن را افزایش می دهد. این مدل زبانی با تکنیک‌های مختلف، پیشرفته و بهینه می‎تواند حجم زیادی از داده‎ها را به طور منظمی مدیریت کند؛ به همین دلیل توانایی تولید محتواهای دقیق‎تر و ارائه برنامه‎های کاربردی‌تر در حوزه‌های مختلف شغلی را نیز دارد.

رئیس شرکت سنس تایم در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: در دوره هوش جامع مصنوعی، سه عنصر داده، الگوریتم و قدرت محاسبات در حال تغییرات جدیدی هستند. تغییراتی که منجر به افزایش تعداد پارامترها با حجم داده‎های متفاوت هستند؛ این پارامترها با معرفی روش‎های چندگانه به زیادتر می شوند و در نتیجه باعث افزایش مداوم تقاضا برای توانایی محاسابات (دیجیتالی) می‎‌شود.

«سنس نوآ»
«سنس تایم»

هوش جامع مصنوعی و آینده پژوهی 

هوش جامع مصنوعی یا هوش عمومی یک ماشین است که می‎تواند همچون فردی با مهارت انواع کارها را انجام دهد. این موضوع هدف اصلی پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی و موضوعی مهم در بحث آینده‌پژوهی است. ناگفته نماند که  به هوش مصنوعی عمومی «هوش مصنوعی قوی» یا «هوش مصنوعی کامل» نیز می‌گویند. مسئولان این شرکت اعلام کردند که امیدوار هستیم به ‌طور مداوم سرعت تکرار مدل‌ها و قابلیت‌های حل مشکل آنها را به روزتر کنیم و همچنین امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم کنیم.

بنیان‌گذاران و پژوهشگران سنس‌تایم اظهار داشتند یک الگوی تحقیقاتی جدید را پدید آورده‌اند که مبتنی بر مدل‌های پایه هوش مصنوعی قدرتمندتر است. ضمن اینکه قابلیت‌های جدیدی را به شکل یادگیری تقویتی و بازخورد انسانی ارائه می‌کند. بنابراین به طور موثر و کامل وظایف از پیش تعریف شده را انجام می‌دهد. همچنین شرکت سنس‌تایم گفته است یک سیستم تحقیق و توسعه مدل پایه ایجاد کرده که برنامه‌های کاربردی را در صنایع مختلف توسعه داده می‎دهد و تنوع برنامه‎ها، سخت بودن وظایف و اطلاعات زیاد، همگی توانایی‌ها و پتانسیل‌های مدل‌های پایه‎ای را نشان می‌دهند.

 لازم به ذکر است به اعتقاد جامعه شناسان فناوری هوش جامع مصنوعی در نهایت به همزیستی مسالمت آمیز میان انسان و ماشین منتهی خواهد شد. همزیستی که می‌‎تواند در بلند مدت باعث ایجاد نوعی شکست اجتماعی افراد را در روابط فردی و جمعی رقم بزند.

 حمید اسدی خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.