آزادراه زنجان - تبریز در حالی که بنا بر ادعای مسئولان راهداری و هم چنین تصمیمات اتخاذ شده در سفر ریاست جمهوری باید به سازمان راهداری تحویل داده شود اما به دلیل ممانعت شرکت آزاد راه ها هنوز درانحصار این شرکت قرار دارد.

آزادراه زنجان - تبریز همچنان در انحصار شرکت آزاد راه ها

آزادراه زنجان  - تبریز به عنوان  یکی از اصلی‌ترین محورهای کشورکه شمال غرب کشور را به پایتخت متصل می‌کند و  به عنوان تنها شاهراه ترانزیتی کشور به اروپا مطرح می باشد، سال ها است که وضعیت مناسبی نداشته و اگرچه مسئولان دولت های مختلف در زمینه حل این مشکلات آن وعده‌هایی داده‌اند اما تاکنون سرانجامی نداشته است.

رانندگان این مسیر ۳۰۰ کیلومتری می‌گویند وقتی با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در این آزادراه حرکت می‌کنیم، مواجه شدن با دست اندازهای عمیق وضعیتی خطرناک و مهلک ایجاد می‌کند، انها حتی اگر از تصادف و سانحه رانندگی جان سالم به در ببرند اما به خودروهای آنها آسیب جدی وارد خواهد شد. آنها بر این باور هستند که دادستان زنجان باید به‌عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند.

با اینکه از افتتاح این  آزادراه بیش از ۱۰ سال سپری می‌شود ولی همچنان این مسیر ترانزیتی نواقص فراوانی به خصوص در وضعیت آسفالت دارد و این آزادراه در حد راه‌های روستایی است.

از سوی دیگر روکش آسفالت این آزادراه به مبالغ کلان ملی نیاز دارد و بودجه‌های استانی،‌ گرهی از مشکلات این  آزادراه باز نمی کند.

آزاد راه در انحصار

مدیرکل سابق راهداری زنجان در فروردین ماه سال جاری اذعان کرد:  آزادراه زنجان - تبریز در انحصار شرکت آزادراه‌ها است و هنوز تحویل سازمان راهداری نشده است و عملاً و قانوناً نمی‌توانیم برای بهبود آسفالت این محور هزینه کنیم.

قزوینیان ادامه می دهد: خوشبختانه در سفر ریاست جمهور به استان آذربایجان شرقی مصوب شد که آزادراه زنجان - تبریز به دولت تحویل داده شود و در این زمینه پیگیری‌هایی نیز صورت گرفته و گویا مراحل آخر واگذاری‌ها در حال انجام است اگرچه فعلاً موضوعی در این زمینه اعلام نشده است.

ماموریت استاندار به راهداری

افشارچی استاندار زنجان نیز در حاشیه جلسه شورای اداری استان خطاب به اسماعیلی سرپرست جدید اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان مأموریت جدی وی را تعیین تکلیف مالکیت این ازاد راه  و همینطور وضعیت آسفالت آزادراه زنجان - تبریز عنوان کرده است.

حال سوال از استاندار زنجان این است که موضوعی که سال‌های سال است دولت های مختلف تکلیف آن را  معلوم نکرده و در چند سال اخیر حتی با ورود مقامات عالی رتبه کشوری، موضوع مالکیت آزادراه زنجان - تبریز مشخص نشده است،‌ چطور انتظار می‌رود یک مدیرکل استانی آن را حل کند؟

ورود نهادهای نظارتی

طی چند سال اخیر، مقامات کشوری بسیار تلاش کردند که مالکیت این آزادراه را از شرکت ملی آزادراه به سیستم دولتی منتقل کنند ولی با این که کشمکش‌های زیادی وجود داشته اما فعلاً این موضوع محقق نشده است؛ حتی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرده است.

در این رابطه نهم مهرماه سال گذشته معاون سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌­ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان - تبریز بر لزوم بهسازی و ترمیم سطحی آزادراه مذکور در طرحی کوتاه مدت همراه با سایر اقدامات ایمنی که باید در اولویت آن وزارتخانه قرار گیرد، تاکید می کند.

احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در این نامه با اشاره به پایان مدت قرارداد مشارکت شرکت آزادراه زنجان - تبریز وابسته به بانک‌­های ملی، صادرات و رفاه کارگران در تیرماه سال ۹۹ و عدم تعیین تکلیف این مشارکت مبنی بر تحویل پروژه به دولت یا تمدید دوره بهره‌­برداری، تأکید  می کند: شرکت مذکور همچنان از شهروندان و مسافران در آزادراه زنجان-تبریز عوارض اخذ می­‌کند.

در این نامه همچنین به این موضوع اشاره شده که شرکت آزادراه زنجان- تبریز به تعهدات قانونی مبنی بر نگهداری و بهسازی پروژه در طول دوره بهره‌­برداری شامل حفظ آسفالت مسیر آزادراه مشابه با کیفیت زمان اتمام دوره ساخت، عمل نکرده که این موضوع موجب افت شدید کیفیت آسفالت آزادراه و به تبع آن نارضایتی شدید رانندگان و مسافران شده است.

ضرر ۳ هزار میلیارد تومانی

ناگفته نماند که آبان ماه سال گذشته ، همچنین بازرس‌کل استان زنجان گفته بود که اگر با همین وضعیت فعلی شرکت ملی آزادراه، مالکیت آزادراه زنجان - تبریز را به دولت بدهد ، قطعاً دولت با ضرر بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شود چرا که شرکت ملی آزادراه‌ها نخست باید وضعیت (آسفالت و سیستم روشنایی) این آزادراه را بهبود ببخشد و سپس به دولت واگذار کند.

در همین راستا ابوالفضل خمسه عنوان می کند وضعیت آزادراه زنجان ـ تبریز مطلوب نیست و از نظر آسفالت، روشنایی، علائم هشداردهنده و گاردریل نیازمند ترمیم و اقدامات جدی است‌.

وی با ابراز اینکه به‌خوبی از این مسیر بسیار حیاتی، اقتصادی و پررفت‌وآمد حفاظت نشده است، گفت: شرکت طرف تعهد باید پس از ایفای تعهدات، آزادراه مذکور را تحویل دهد.

بازرس‌کل استان زنجان تصریح می کند: طبق نظر کارشناسان، در زمان حاضر آزادراه زنجان ـ تبریز بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به شرایط ایده‌آل تبدیل شود و اگر با چنین شرایطی آزادراه تحویل شود موجب  زیان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رانندگان و مسافران از افت شدید کیفیت آسفالت آزادراه ناراضی‌ هستند و حق هم دارند چرا که به‌خوبی نگهداری نشده است، گفت: لازم است بهسازی و ترمیم سطحی آزادراه در طرحی کوتاه‌مدت همراه با سایر اقدامات ایمنی در اولویت اقدامات قرار گیرد.

این اظهارات بازرس‌کل استان زنجان در حالی‌است که سؤال بسیاری از مردم و رانندگانی که از این مسیر تردد دارند این است؛ اگر این جاده این حجم از مشکلات را دارد که برای رفع آنها نیاز به تأمین اعتبار بیش از یک‌هزار میلیارد تومانی است، پس اساساً چرا اجازه تردد این محور داده شده است و حالا که تردد انجام می‌شود خودروهای عبوری باید عوارض استفاده از کدام امکانات و خدمت را پرداخت کنند؟

با تمام آنچه که گفته شد، با اینکه در اردیبهشت ۱۴۰۳ قرار داریم  اما مالکیت آزادراه زنجان - تبریز مشخص نشده و همچنان دست سرمایه‌گذار است و از رانندگان و مسافران عوارض دریافت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.