قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، ایام دهه‌کرامت را فرصتی ویژه برای توجه‌ به آرمان‌های دینی دانست و گفت: بر همین اساس، در این ایام، همه ساله برنامه‌هایی در بخش‌های مختلف آستان‌قدس‌رضوی، ویژه زائران، مجاوران و محبین حضرت امام رضا(ع) در این بارگاه منور برگزار می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی: دهه کرامت فرصتی برای توجه ویژه‌ به آرمان‌های دینی و اعتقادی است

مصطفی فیضی ظهر سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت 1403 در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: آستان قدس رضوی افتخار دارد بیش از یک دهه،  پایه گذار جشن‌های بزرگ دهه کرامت باشد. 
وی افزود: این مناسبت‌ها و بویژه میلاد حضرت امام رضا(ع) بهانه‌ای برای خانواده بزرگ خدمت رضوی برای توفیق خدمت به زائران و تجدید بیعتی با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و همچنین توفیقی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم ولایتمدار کشورمان،  برای خدمت‌رسانی است.
 

ارتقای فعالیت‌ها در اجرای برنامه‌های ویژه دهه کرامت 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، ادامه داد: امسال نیز بنا به تاکید تولیت آستان قدس رضوی، با ارتقا فعالیت‌ها در بخشهای مختلف، افتخار داریم برگ زرین دیگری بر کارنامه افتخارات آستان قدس رضوی در ایام کرامت رضوی  ، رقم بزنیم.
وی با بیان اینکه، برنامه‌های آستان قدس رضوی در چهارمحور در حال انجام است، تصریح کرد: مهم‌ترین اولویت ما در حرم مطهر رضوی، توجه به زائرین و مجاورین است، در واقع همه بخش‌های آستان قدس رضوی موظف هستند به مدیریت عالی حرم مطهر در انجام وظایف خود کمک کنند و هدف همه فعالیت‌های ما ختم به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) ، زائرین و اندیشه های حضرت است.
فیضی با اشاره به اینکه حرم مطهر رضوی صرفا بر اساس وقف و نذر اداره می‌شود، گفت: بنیاد بهره‌ وری و موقوفات آستان قدس رضوی وظیفه حفاظت و نگهداری از موقوفات و نذورات را بر عهده دارند و وظیفه ما عمل به نیات واقفین و ناذرین است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: برنامه‌های علمی و فرهنگی حرم مطهر رضوی در چارچوب حوزه سازمان علمی و فرهنگی مدیریت می‌شود و مجموعه مدارس امام رضا(ع)، دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، انتشارات به نشر، موسسه چاپ و نشر  و .. ذیل این سازمان مشغول به فعالیت هستند.
 

دهه کرامت فرصتی برای توجه ویژه‌ به آرمان‌های دینی و اعتقادی است


توجه ویژه آستان قدس رضوی به خدمات اجتماعی 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، ابراز کرد: در دوره اخیر ، فعالیت اجتماعی آستان قدس رضوی  بنا به حکم مقام معظم رهبری برای تولیت آستان قدس رضوی ، مورد توجه قرار گرفته است و به صورت ویژه به فعالیت‌های اجتماعی پرداخته است.در همین راستا، توجه به حاشیه شهر مشهد، ارائه خدمات ویژه به محرومین، توجه به مسئله خانواده و گسترش سیره رضوی،کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، توجه به جوانان و ‌... را در دستور کار قرار دادیم.
وی تصریح کرد: بنیاد کرامت رضوی به صورت ویژه و خاص مشغول به فعالیت در حوزه خدمات اجتماعی است و امسال چند اتفاق ویژه را رقم زده است..

برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی حضرت رضا(ع) 
فیضی به تشریح مهمترین برنامه‌های دهه کرامت امسال در حرم مطهر رضوی پرداخت و از مهم‌ترین این برنامه‌ها به برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی حضرت رضا(ع) اشاره کردو گفت: این کنگره که پس از سه دهه وقفه ، امسال رقم خورده است، روز گذشته با پخش فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع هئیات علمی کنگره آغاز به کار کرد و افتخار داریم از سخنان ریاست جمهوری کشورمان در آیین اختتامیه این کنگره بهره‌مند شویم و میزبان اندیشمندان و شخصیتهای برجسته از کشورهای مختلف در این کنگره عظیم هستیم.
 

دهه کرامت فرصتی برای توجه ویژه‌ به آرمان‌های دینی و اعتقادی است


افتتاح بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور(IVF)
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه افزود : اتفاق دیگری که در این دهه با تاکیدات تولیت و با هدف کمک به اجرای سیاستهای کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و همراهی با سیاست جوانی جمعیت رقم خواهد خورد ، افتتاح بزرگترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور در بیمارستان فوق تخصصی رضوی است که این اتفاق بزرگ گامی بلند و مؤثر در راستای گسترش ارائه خدمات به زوجین نابارور است و به زودی در مشهد مقدس رقم خواهد خورد.

بیشتر از گذشته پای کار خدمت به زائر باشیم
فیضی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از همه دستگاه‌های اجرایی کشور و بویژه نماینده معزز ولی فقیه در استان، استاندار، شهردار و مدیران ارشد استان خراسان رضوی و که همواره در کنار سیاستهای جاری همراه آستان قدس رضوی بودند، گفت: تقاضا دارم بیشتر از گذشته پای کار خدمت به زائر باشیم.
به گفته وی، هر چه در توان آستان قدس رضوی است به میدان آمده است اما در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اسکان، خدمات در اطراف حرم و سایر موضوعات مرتبط با موضوع زیارت ، نیازمند ارتقا هستیم‌.

روزانه 200 هزار تشرف به بارگاه منور رضوی
وی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه حرم را خدمت‌رسانی شبانه روزی و مستمر به زائران ذکر کرد و تاکید کرد: در روزهای معمولی ، حداقل حضور زائران به بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) روزانه 200 هزار نفر تشرف است که این آمار در روزهای زیارتی و مناسبتی به 2 میلیون و 800 هزار نفر در 24 ساعت می رسد، همچنین این آمار در روزهای مناسبتی چون سال تحویل و ایام دهه پایانی ماه صفر، افزایش می باید.
 

دهه کرامت فرصتی برای توجه ویژه‌ به آرمان‌های دینی و اعتقادی است


انجام پروژه‌هایی در راستای تسهیل زیارت
فیضی در ادامه سخنان خود به پروژه‌های در دست اجرای حرم مطهر اشاره کرد و افزود: امروز مساحت حرم بالغ بر 1 میلیون و 100 هزار متر مربع است که بالغ بر 80 درصد این وسعت را صحن‌ها تشکیل می دهد و حدود 20 درصد رواق سرپوشیده داریم. از این رو افزایش فضاهای سرپوشیده در دستور کار قرار گرفته است  که مطالعات طرح مسقف شدن صحن جمهوری اسلامی و تبدیل آن به رواق سرپوشیده به عنوان فضای زیارتی ویژه زائران امام رئوف(ع) انجام شده و از سال گذشته وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است.

توجه به ارتقا معنوی و تعالی زیارت
وی همچنین ارتقای معنوی و تعالی زیارت را از اولویت‌های مهم دیگر این آستان مقدس برشمرد و توجه به ساحت قرآن، توجه به خانواده، کودک و نوجوان، اهمیت کتاب و کتابخوانی و...بخشهای مختصری از توجه به حوزه تعالی زیارت است.
فیضی زیارت را آورده نظام دینی دانست و افزود: زائران در کنار همه مشکلات خود، زیارت را مهم‌ترین اولویت خود می‌دانند و ما به عنوان خادمان این بارگاه ملکوتی، افتخار داریم تا در خدمت این زائرین باشیم.
تکلیف دختران ایرانی و غیر ایرانی»، «برنامه اکرام رضوی» و «حضور خدمه در بیمارستان‌ها» ، اشاره کرد.
خوراکیان با بیان اینکه خدام حرم مطهر امام رضا(ع) نیز برنامه‌هایی را برای این دهه تدارک دیده اند، افزود: برپایی موکب، گل‌ارایی و اجرای برنامه در حرم حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع)، توزیع  پنج  میلیون بسته تبرکی و همچنین اعزام ۱۸۲ خادم ، در مجموعه کاروان‌های زیر سایه خورشید ، از مهم ترین این برنامه هاست.
وی در پایان تأکید کرد: خادمان رسانه‌ای امام رضا(ع) باید مطالبه‌گر نیازهای زائران بوده و درک درستی از آنچه در حرم مطهر حضرت رضا(ع) اتفاق می‌افتد را،  در افکار عمومی شکل بدهند..

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.