فرمایشات اخیر حضرت آقا در دیدار با متولیان برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) وظیفه ما را دو چندان کرد. به ویژه اینکه حضرت آقا تاکید کردند باید معارف اهل بیت(ع) با شیوه‌های درست به دنیا منعکس شود.

مسئول دبیرخانه بزرگداشت دهه کرامت: ایران کشورِ آقا موسی بن جعفر(ع) است/ دهه کرامت نماد عشق و عاطفه در خانواده

دهه کرامت فرصت بسیار ارزشمندی برای ادای احترام به خاندان آقا موسی بن جعفر(ع) است. کشور ما این افتخار را دارد که میزبان اولاد کرام آقا موسی بن جعفر علیهم‌السلام و در رأس آنان آقا امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) است. البته سایر فرزندان بزرگوار آن حضرت اعم از فرزندان بلافصل و یا نوادگان آن حضرت نیز در ایران اسلامی و همه نقاط از برکات آن بزرگواران بهره مند هستند همانند حسین بن موسی الکاظم در طبس، حمزه بن موسی الکاظم و امامزاده صالح در تهران و بسیاری دیگر از اولاد آن حضرت که مردم در گوشه و کنار کشور از نعمت و برکات وجود آن بزرگواران بهره مند می‌شوند.

گفت‌وگوی ما با آقای مرتضی طاهریان، مشاور اجرایی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مسئول دبیرخانه بزرگداشت دهه کرامت در مورد این دهه و روزهای آن است.

ایران کشور آقا موسی بن جعفر(ع) است

برنامه‌های دهه کرامت، محتوا محور است

طاهریان در ابتدا با اشاره به ویژگی‌های دهه کرامت می‌گوید: یکی از ویژگی‌های مهم دهه کرامت در کنار سایر مناسبت‌های سال، محتوا محور بودن این دهه است. در این ایام توفیق داریم که به بزرگوارانی از خاندان کرامت خدمت کنیم، به همین جهت ایام، فرصتی بسیار خوب است که علاوه بر پرداختن به جشن‌ها و شادمانی‌‎ها، از حیث محتوا هم ورود شایسته‌ای داشته باشیم.

ایشان به برخی از فرصت‌های اجتماعی این دهه اشاره کرده و بیان می‌کند: این دهه نماد ابراز ارادت ویژه مردم کشورمان نسبت به امام رضا(ع) و سایر بزرگوارانی است که در این ایام با مناسبت‌هایی از آنان مواجه هستیم، چه در مشهد مقدس و چه در شهر مقدس قم و چه در سومین حرم اهل بیت(ع) شیراز. نه تنها در این مراکز و امام زادگان بلکه به اعتبار جشن‌های زیر سایه خورشید که توسط آستان قدس رضوی سالهاست انجام می‌شود و سفیران کریمه‌ که از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به اقصی نقاط کشور و حتی در حوزه بین الملل اعزام می‌شوند، بیش از پیش شاهد ابراز ارادت مردم به ساحت مقدس حضرات معصومین(ع) هستیم. در کنار آنها آمار حضور مردم در اماکن مذهبی و امام زادگان به مراتب بیشتر از ایام دیگر است و بسیاری از مردم سفرهای زیارتی خود را در این دهه تنظیم و برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنان که در ایام ولادت فاطمه معصومه(س) در شهر قم و به موازات در حرم آقا امام رضا(ع) در مشهد جمعیت و زائرین بسیاری در اماکن زیارتی حضور پیدا کرده بودند.

دهه کرامت نماد عشق و عاطفه در خانواده است

مسئول دبیرخانه بزرگداشت دهه کرامت اظهار می‌کند: چند سال گذشته بر روی موضوع خدمت کریمانه با محوریت اعتاب مقدس و همچنین آستان مقدس امام رضا(ع) تمرکز داشتیم. به گونه‌ای که قریب به 6 سال شعار محوری با خدمت کریمانه گره خورده بود و حالا این دهه، تبدیل به ایامی برای خدمت به عموم مردم و هر آنچه از مصادیق خدمت کریمانه به حساب می آید شده است. گفتمانی که در طول سال نیز در حال تقویت بوده و تمام تلاش خدمتگزاران نیز بر همین اساس است. فرصت اجتماعی بسیار خوب دیگری که در این ایام داریم، شادی و نشاط مؤمنانه و مذهبی است. جشن مفصلی که در کنار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور گسترده دختران گرانقدر برگزار شد، جشن‌های بسیار دیگری که در سراسر کشور با عنوان روز دختر داشتیم و شور و نشاط وصف ناشدنی که در این برنامه‌ها اتفاق افتاد را از نزدیک دیدید و شاهد هستید که این ایام فرصتی برای شادی و نشاط مؤمنانه و دینی است.

طاهریان ادامه می‌دهد: یکی دیگر از فرصت های اجتماعی خوب دهه کرامت که در این سالهای اخیر تقویت نیز شده است، موضوع انس و الفت بیش از پیش خانواده‌هاست. به عبارتی این دهه در حال تبدیل شدن به فرصتی برای ابراز محبت خواهر به برادر، برادر به خواهر، مادر به دختر، پدر به دختر، برادر و برادر را شامل می‌شود. حضور مادران و پدران در کنار دخترانشان در جشن های روز دختر فرصت های اجتماعی خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد چرا که ابتدای دهه کرامت، ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، انتهای آن ولادت حضرت امام رضا(ع) در مقام برادر و ششم ذی القعده روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ و برادر حضرت معصومه(س) را داریم.

با شما سربلندیم

این فعال فرهنگی توضیح می‌دهد: در برنامه‌ریزی‌های دهه کرامت اصولی حاکم است که عمدتاً معرفت افزایی و هم افزایی، مشارکت‌های مردمی و نوآوری و توجه ویژه به حوزه رسانه را در بر می‌گیرد. بدیهی است که برای ماندگار و اثرگذار بودن جشن‌ها نیاز است بر مردمی بودن آن تاکید مضاعف شود مضاف بر اینکه معرفت افزایی و هم افزایی بین نهادهای مختلف و اعتاب مقدس همواره یک اصل اساسی بوده است. تمرکز بر مفاهیمی همچون مشارکت و مسئولیت اجتماعی، با الهام از شعار سال که حضرت آقا فرموده اند «جهش تولید با مشارکت مردم» و نیز موضوع زیست عفیفانه و عفاف از موضوعات محوری است. اقتدار و سربلندی که در شعار محوری دهه کرامت با عنوان «با شما سربلندیم» برگرفته از روایت شریف امام رضا(ع) که تصریح می‌کند «الامام عز المؤمنین» انتخاب شد، از محورها و اولویت های ما بوده است. موارد دیگری که در بخش های قبلی هم عرض شد مانند خدمت کریمانه، همدلی، مهربانی، امیدآفرینی، محبت خواهر و برادری، مقاومت و استکبار ستیزی به ویژه شرایطی که الان در غزه شاهد هستیم، توجه مضاعف به مقام شهدا و به ویژه شهدای مقاومت نیز از دیگر برنامه‌هاست.

مساجد تراز اسلامی، خاستگاه والدین ولایی و شهیدان خدایی

مشاور اجرایی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به شعار هفتمین روز دهه کرامت اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: هفتمین روز از روزهای دهه کرامت به نام مساجد تراز اسلامی، خاستگاه والدین ولایی و شهیدان خدایی نامگذاری شده است. در برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت مساجد متبرکه و اماکن مذهبی در اولویت و محوریت بوده و هستند و تاکید بر این بوده و هست که محور جشن‌های این دهه مساجد باشند. از سوی دیگر باید بپذیریم که مساجد در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در صیانت از ارزش‌های دینی و ولایی داشته‌اند و هم در مواجهه با تهاجمات فرهنگی و حتی نظامی در خط مقدم دفاع از دین بوده‌اند. آمارها نیز حکایت از این دارد که بیش از 90 درصد شهدای جنگ تحمیلی عزیزانی بودند که از مساجد عازم شدند یا در جریان دفاع از حریم اهل بیت(ع) بسیاری از شهدای مدافع حرم از فرزندان اصیل مساجد بودند. علاوه بر اینها موضوع خانواده محوری و نگاه تمدنی زن به جایگاه زن و دختر جزو اولویت‌های محتوایی بوده و هست و بر اساس شاخص‌هایی که گفته شد این ایام فرصتی مغتنم برای جهاد تبیین است.

معارف اهل بیت(ع) با شیوه‌های درست به دنیا منعکس شود

طاهریان در پایان می‌گوید: دهه کرامت در کنار دهه امامت و ولایت و دهه مهدویت فرصت ارزشمندی برای ابراز شادی اهل بیت(ع) و برگزاری آیین‌های گسترده مبتنی بر شادی و نشاط مؤمنانه است. علاوه بر آنکه  این ایام فرصتی است برای معرفت‌افزایی. عناوین روزهای دهه کرامت هر کدام برای خود پیام بسیار ارزشمند محتوایی دارد و خواهش می‌کنیم این عناوین در طول سال نیز مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس هر کدام از این عناوین، می‌شود کارهای پژوهشی کرد، تولیدات چند رسانه ای داشت با شخصیت های مختلف مصاحبه کرد و این عناوین فقط مربوط به این دهه نشود و در طول سال بر آن مبنا تولید محتوا داشته باشیم. ما مردم ایران، خودمان را مدیون الطاف آقا موسی بن جعفر(ع) می‌دانیم و دهه کرامت دهه ابراز ارادت به آقا موسی بن جعفر(ع) و خاندان ایشان است. به همین جهت لازم است از این فرصت بیش از پیش بهره مند شویم. فرمایشات اخیر حضرت آقا در دیدار با متولیان برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) وظیفه ما را دو چندان کرد. به ویژه اینکه حضرت آقا تاکید کردند باید معارف اهل بیت(ع) با شیوه‌های درست به دنیا منعکس شود. به همین منظور باید به شکل جدی برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. تلاش ما در این است که در دهه کرامت به ویژه با محوریت حضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و سایر اعتاب بتوانیم این خدمت را داشته باشیم. در مجموعه ستاد دهه کرامت آمادگی داریم برای تحقق فرمایشات حضرت آقا تمام ظرفیت ها را به میدان آورده و در داخل و خارج کشور بتوانیم در کنار اعتاب مقدس خدمتگزاری کنیم، ان شاءالله...

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.