کارشناس هواشناسی از احتمال وقوع سیلاب در ۷ استان کشور خبرداد.

گول هوای صاف را نخورید؛ سیلاب نیم ساعته رخ می‌دهد

امیر سرکرده؛ کارشناس هواشناسی درباره وقوع سیلاب گفت: دو نوع سیلاب داریم یک نوع سیلاب ناگهانی و یک نوع سیلاب آرام. سیلاب آرام در طول چند روز اتفاق می افتد یعنی ما چند روز بارش داریم و حجم آب جمع می شود و باعث وقوع سیلاب می شود.  

وی ادامه داد: اما یک نوع سیلاب هم داریم که در حال حاضر از آن نوع سیلاب ها اتفاق می افتد یعنی سیلاب های ناگهانی. این سیلاب ها در فاصله زمانی کوتاهی شاید نیم ساعت یا یک ساعت اتفاق می افتد. بارش آنچنانی اتفاق می افتد و حجم زیادی از آب قابل بارش، بارش پیدا می کند و همین باعث وقوع سیلاب می شود. به طور مثال در مناطق شهری با توجه به اینکه سطح شهر آسفالت است و نفوذ آب به داخل خاک است و همین امر باعث ایجاد روان آب می شود و حجم زیادی از آبگرفتگی را در شهرها داریم. اگر سطح زمین شیبدار باشد باعث وقوع سیلاب می شود.  

این کارشناس هواشناسی درباره مناطق روستایی و ییلاقی گفت: امروز تعطیلی است و خیلی از افراد به حاشیه شهرها و مناطق ییلاقی می روند. حواسمان باشد در بسیاری از مواقع در پایین دست هوا صاف است اما در ارتفاعات بارش را داریم و این بارش در عرض نیم ساعت در یک حوضه آبریز باعث تجمیع شده و در پایین دست باعث ایجاد سیلاب می شود بنابراین گول هوای صاف را نخورید چرا که ممکن است در بالادست اتفاقی بیفتد که بارش در عرض نیم ساعت و تجمیع آب و ورود به مسیر سیلاب فصلی که ممکن است الان خشک باشد اما در کمتر از نیم ساعت یک سیلاب آنچنانی رخ می دهد.  

سرکرده خاطرنشان کرد: امروز افرادی که در استان های اردبیل، گیلان مازندران و گلستان هستند شرایط وقوع سیلاب را پیش رو دارند همچنین در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی هم بارش داریم. در استان های خراسان شمالی و فارس یعنی در شهرهای مشهد و شیراز در همین لحظه شاهد وقوع بارش باران هستم.  

وی گفت: امروز شاهد شدت بارش ها در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال استان خراسان رضوی و نواحی شمالی و شرقی استان فارس هستیم. همچنین بارش های پراکنده را در استان های اصفهانی، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شمال آذربایجان غربی و شرقی نیز را داریم.  

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: برای فردا همچنان وقوع سیلاب در استان های گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش بینی می‌شود. همچنین وزش باد شدید هم پیش بینی می شود که می‌تواند موجب ایجاد خسارت در مناطق شهری شود. همچنین وزش باد موجب مواج شدن آب های شمالی و جنوبی کشور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.