نخستین نشست کارگروه مبارزه با مواد مخدر بریکس، با حضور جمهوری اسلامی ایران و چندین کشور عضو به میزبانی کشور روسیه در مسکو برگزار شد.

نشست کارگروه مبارزه با موادمخدر بریکس با حضور ایران در مسکو برگزار شد

در این نشست که یکم خرداد در مسکو برگزار شد، نمایندگان کشورهای چین، مصر، هند، برزیل، اتیوپی، آفریقای جنوبی و امارات عربی متحده و روسیه به‌عنوان میزبان، شرکت داشتند.

سردار ایرج کاکاوند؛ رئیس پلیس مبازه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران در این نشست به ایراد سخن پرداخت و ضمن تبیین اقدامات گسترده کشورمان در حوزه‌های مختلف عرصه مبارزه با مواد مخدر، بر آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای عضو بریکس در زمینه‌های گوناگون از جمله تبادل اطلاعات و تجربیات تاکید کرد.

وی به تحولات افغانستان اشاره کرد و افزود: ایران هنوز کاهش قابل توجهی در میزان قاچاق و ترانزیت مواد از منشاء افغانستان را شاهد نبوده است.

همچنین امیرعباس لطفی؛ مدیرکل روابط‌ بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به ارائه گزارش و پرده نگار از مسائل و تردیدها درخصوص کشت مواد مخدر در کشور افغانستان پرداخت که با استقبال و تایید نمایندگان کشورهای حاضر مواجه شد تا جایی که مواضع مشترک خود را با جمهوری اسلامی ایران در این‌خصوص نیز اعلام کردند.

بیانیه پایانی نخستین نشست کارگروه مبارزه با مواد مخدر بریکس، در پایان قرائت شد.

در ساختار، بریکس یک کارگروه مشترک ضد تروریسم متشکل از پنج زیرگروه است. روسیه از کشورهای عضو خواسته بود امنیت سایبری و همکاری‌های مبارزه با مواد مخدر را در دوره ریاست دوره‌ای این کشور در بریکس افزایش دهند، به همین دلیل نیز از حضور هیات جمهوری اسلامی ایران با هدف انتقال تجارب و اطلاعات در این نشست بسیار استقبال شد.

همچنین هیئت جمهوری اسلامی ایران در نشستی دوجانبه با گوربانوف مدیرکل مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور روسیه بر ارتقاء سطح همکاری‌ها در زمینه مقابله با ترانزیت و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به سایر کشورها و نیز تبادل آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به سرشبکه‌های قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در منطقه، دانش تجهیزات مربوط به شناسایی و کشف مواد مخدر، انتقال تجربیات مربوط به تربیت مربیان سگ‌های مواد یاب و …تاکید و شیوه‌ها و فرآیندهای همکاری‌های متقابل مجدداً بازنگری شد.

براساس گزارش روابط‌عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، پنج کشور اعم از ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اتیوپی و مصر در تاریخ یکم ژانویه (۱۱ دی۱۴۰۲) به عضویت کامل گروه «بریکس» درآمدند که اکنون «بریکس پلاس» نامیده می‌شود. گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.