مدیرکل سیاست و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخی از ناشران بین‌المللی به بهانه تحریم و موانع تراشی مقالات محققان کشور را تایید نمی‌کنند.

دلیل کاهش رتبه علمی ایران از پانزده به شانزده جهان چه بود؟

صمد نژادابراهیمی، با اشاره به تحریم برخی از دانشگاه ها بیان کرد: متاسفانه برخی از دانشگاه های کشور در فهرست تحریم قرار گرفته اند و چاپ مقالات علمی این دانشگاه ها در انتشارات بین المللی با اختلال همراه شده است. با وجود غیر سیاسی بودن چاپ و نشر مقاله های علمی، این ناشران بین المللی نسبت به چاپ مقالات محققان کشور کم لطفی نشان می دهند و مقالات را تایید نمی کنند و امکان انتشار نمی دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف از جمله دانشگاه های تحت تحریم هستند، افزود: این بانک های اطلاعاتی نزدیک به ۱۶۰۰ نشریه دارند و بسیاری از نشریات معتبر دنیا در John Wiley and Sons Ltd منتشر می شود که به صراحت این نشریه مقالات محققان کشور را که از این دانشگاه ها هستند به دلیل تحریم نمی پذیرد. در بسیاری از موارد سایر انتشارات هم به دلایل مختلف مقالات را نمی پذیرند یا سخت گیرهای غیر معمول را اعمال می کنند.

مدیرکل سیاست و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: اگر این موانع برای دانشگاه های کشور از سوی برخی از ناشران بین المللی وجود نداشت، ما شاهد کاهش ۴ هزار تایی در تعداد بروندادهای علمی نسبت به سال قبل  نمی شدیم. این موضوع منجر به کاهش یک پله ای رتبه علمی ایران از پانزده به شانزده شد. این عامل به عنوان یکی از تاثیرگذارترین پارامترها تنزل رتبه مطرح است.

وی بیان کرد: برخی از ناشران بین المللی همانندWiely  به صراحت اعلام می کنند که مقالات ایرانی ها را قبول نمی کنند و برای برخی از سردبیران نشریات هم همانند یک قانون نانوشته است و آن ها به صراحت مطرح نمی کنند اما با موانع تراشی مقالات را رد می کنند. این رفتار ناشران به بهانه تحریم های بین المللی برخلاف اخلاق نشر در دنیا است و نیاز است از طریق نهادهای بین المللی همانند کمیته اخلاق نشر (COPE) پیگیری گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.