دبیر جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی: اصلی‌ترین بخش تئاتر کودک و نوجوان رضوی، حضور پرشور کودکان و نوجونان در کنار خانواده‌هایشان در سالن‌های نمایش تئاتر است.

تربیت امام رضایی کودک با جشنواره تئاتر رضوی / مخاطبان جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی ۱۰برابر شد

تاریخ گواه آن است که در همه وقت آنچه در هماهنگی، همفکری و همسویی یک امت پیشران بوده، هنر است و حضرت شمس‌الشموس علی‌بن‌موسی‌الرضا ‌علیه‌السلام، چشمه‌ای جوشان در ایران اسلامی است که آستانش همه دلدادگان به هنر را سیراب می‌کند. به همین منظور جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی برای اولین بار در سال۱۳۶۵ برگزار شد. این جشنواره هر دو سال یکبار برگزار می‌شود که فراخوان چهاردهمین دوره این جشنواره از ۲۵ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد و اجرای نمایشی آن در سالن‌های تئاتر از ۲۵فروردین لغایت ۲۵ اردیبهشت سال جاری به صورت غیر متمرکز در ۱۰نقطه از کشور برگزار شد. تئاتر کودک و نوجوان و برگزاری جشنواره هایی در این باب موجب جریان سازی در توجه به مخاطبان و شکل‌دهی گروه‌های هنری و علاقه‌مندان هنر تئاتر شده است. بنابراین در این زمینه با مهدی سیم‌ریز، دبیر جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

معرفی مفاهیم اخلاقی و تربیتی رضوی هدف برگزاری جشنواره

دبیر جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی ابتدا در باره ایده به میان آمدن این جشنواره گفت: تئاتر کودک و نوجوان رضوی زیر مجموعه جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا علیه السلام است که با استقبال پرشور مردم و هنرمندان روبرو شد. هنرهای نمایشی مخصوصا تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی مخاطبین خاص خودش را در میان تماشاچیان پیدا کرد و این گونه بود که یکی از بخش‌های حوزه نمایشی جشنواره امام رضا علیه السلام مدنظر سیاستگذاران قرار گرفت.

وی ادامه داد: تا اکنون ۱۴ دوره از جشنواره برگزار شده است که از این میان ۱۲دوره در بندر عباس، یک دوره در مشهد مقدس و دوره فعلی هم به صوت غیر متمرکز در ۱۰نقطه از کشور برگزار شد.

مهدی سیم‌ریز درمورد قالب‌های برگزار این جشنواره تشریح کرد: از نظر موضوعی معرفی مفاهیم اخلاقی، تربیتی و معارف سیره رضوی است اما در حوزه رده سنی در این دوره کودکان و نوجوانان را داشتیم و از نظر شکل اجرا نمایش صحنه کودک و نوجوان و هم نمایش عروسکی دو بخش تشکیل دهنده این جشنواره بود.

پخش تئاتر کودک و نوجوان رضوی از رسانه ملی

این کارگردان تئاتر در مورد نقش رسانه ملی برای رشد بیشتر این جشنواره گفت: رسانه ملی به عنوان پُر مخاطب‌ترین ابزار اطلاعاتی جامعه امروز است و قطعا در فرایندهای فراخوان و دعوت هنرمندان برای تولید آثار و همچنین در بخش اطلاع رسانی اجراها برای مخاطبین عموم نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند. انعکاس رویدادها و اخبار جشنواره هم می‌تواند بخش مکمل این اتفاق باشد.

وی در ادامه به تئاترهای که توسط رسانه ملی ضبط و بخش شود تصریح کرد: امسال قرار است که دو نمایش در بخش کودک و دو نمایش در بخش نوجوان توسط سازمان صدا و سیمای کشور ضبط و در مجموع چهار نمایش از رسانه‌های ملی پخش شود.

سیم‌ریز در مورد رقابتی نبودن این جشنواره اظهار کرد: در دوره‌های گذشته این جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شد و در بازه زمانی محدودی یعنی در سه یا چهار روز تمام می‌شد و  ۲تا۳ هزار نفز بازدید کننده ‌داشت، یکی از دلایل اصلی تغییر فرم برگزاری این بود که هزینه‌ها را مدیریت کنیم و بیشتر هزینه‌های تخصیص یافته به جشنواره به گروه‌ها تعلق بگیرد و مخاطبین بیشتری هم با افزایش تعداد اجراهای هر اثر نمایش داده شود.

وی ادامه داد: در جشنواره هر اثر غالبا ۲تا۳ اجرا دارد ولی ما این را به ۱۰تا۱۵ اجرا در هر نمایش ارتقا دادیم که در دوره حاظر تعداد تماشاگران حدود ۱۰برابر افزایش داشته است.

سیم‌ریز در مورد مهمترین تاثیر تئاتر کودک و نوجوان رضوی عنوان کرد: مهمترین بخش تئاتر کودک و نوجوان، حضور کودکان و نوجوانان در سالن‌های تئاتر بود اینکه‌ما بستری را فراهم کردیم تا کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌های شان یا فضای مدرسه از یک نمایش بازدید کنند. این اتفاق مهمی است که در حال رقم خوردن است و تمام تلاشمان این است که مسائل تربیتی کار آمد و موثر باشد تا در آینده برایشان مفید باشد. سعی می کنیم در نهایت تاثیری که مزین به نام حضرت رضا علیه اسلام است در تربیت کودک اتفاق بیافتد.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.