معاون ارتباطات حوزوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: شهید رئیسی به تولیت وقت نامه رسمی دادند که هر چه از حق تولیت به دستم رسید را خرج فقرا کردم، اما از این به بعد اگر حقوقی رسید، خرج ساخت درمانگاه برای مناطق محروم کنید و تاکنون ۳ درمانگاه افتتاح شده است.

ساخت ۳ درمانگاه در مناطق محروم با حق تولیت شهید جمهور

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام عباس فرازی‌نیا ظهر امروز در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت در دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه روز شهادت اولیا الهی، ائمه و بزرگان دینی در تاریخ زندگی آنها هر زمان که اتفاق بیافتد، روز عظیمی است، اظهار کرد: در دوران انقلاب اسلامی نیز یوم‌الله‌هایی را داشتیم که عرفا، علما و چهره‌های خدوم با شهادتشان آن روز را بر آل رسول (ص) روز عظیمی کرده‌اند و روز تجلی ویژه قدرت حضرت حق و مایه عزت، رشد و تکامل بشریت شده است، تفاوتی ندارد که آن روز، روز شادی یا غم و ماتم باشد.

معاون ارتباطات حوزوی تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنچه که ما در ذهنمان ذخیره می‌کنیم و به خاطر می‌سپاریم، این است که هشتمین رئیس جمهور که عزت و آبروی خادم‌الرضایی‌اش باعث شد که مردم به او اعتماد کنند، در دهه کرامت دوران خدمتش را آغاز کرد و پس از سه سال در دهه کرامت در شب ولادت امام رضا (ع) آسمانی شد.

وی با اشاره به آیه ۶ سوره انعام که می‌فرماید لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِیُّهُمْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ، گفت: در این آیه منظور عملکرد صالح است، بهشت را به بهایی می‌دهند که قبل از آن ایزدمنان مقبولیت و محبوبیتش را اعلام کرده باشد، عمل صالح مصادیقی دارد که خداوند در قرآن کریم از عامل و عمل یاد کرده و وصف آن‌ها بیان شده است.

فرازی‌نیا با اشاره به آیه ۹۵ سوره نساء که می‌فرماید فَضَّلَ اللهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ اَجرًا عَظیمًا، عنوان کرد: گرچه شأن نزول این آیه مربوط به جنگ بدر و احد و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا بوده است، اما می‌دانیم که مجاهد در راه خدا در هر صورت دارای اجر عظیمی است، چه در جهاد اصغر یعنی حضور در میدان جنگ که در آن سره از ناسره جدا می‌شود، چه در جهاد اکبر که مبارزه با هوای نفس است و چه جهاد کبیر که میدان مقاومت بر روی ارزش‌ها است، هر سه این جهادها سختی‌های خاص خودشان را دارد گر چه جهاد اکبر زحمتش بیشتر است.

معاون ارتباطات حوزوی تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: با شناخت یک دهه از عمر شهید آیت‌الله رئیسی که از نزدیک با ایشان در ارتباط بودم، می‌توانم شهادت دهم که همانطور که رهبر انقلاب فرمودند «عالم مجاهد» و «رئیسی عزیز که خستگی ناپذیر بود» می‌توانیم این شهید بزرگوار را به این اوصاف وصف کنیم.

وی درباره شهید جمهور گفت: این سید والامقام اجداد طاهرینش در سده ششم هجری از مدینه به خراسان آن زمان هجرت کردند و در خانه علم و فضیلت از نسل امام زین العابدین (ع) بود، آن زمان که پدرش این افتخار را داشت که ۳۲ سال روضه‌خوان حرم امام رضا (ع) باشد، او پا به عرصه حیات گذاشت، زندگی‌اش را با فقیری و یتیمی شروع کرد و همان طور که خودش گفت «فقر را ندیدم بلکه فقر را چشیدم»، به نحوی که حتی برای رزق و روزی روزانه‌اش نیز محتاج شده بود.

فرازی‌نیا افزود: در دوران نوجوانی به امام رضا (ع) پناهنده شد و به امام عرضه کرد که آقا بی‌کس و کارم کمکم کن، بعد از این توسل در حرم امام رضا (ع) شخصی دو تومان به او کمک کرد که تمام نیازهای آن زمانش برطرف شد، شهید رئیسی در این باره گفتند که «از همان زمان متوجه شدم که هر زمان نیازی دارم باید با امام رضا (ع) مطرح کنم و خاکبوس حرم ملک پاسبان این امام همام باشم». در آخر هم گفت که من هرچه دارم از امام رضا (ع) دارم.

معاون ارتباطات حوزوی تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه این سید یتیمی که با فقر و فلاکت شروع کرد مصداق آیات ۶ و ۷ سوره الضحی شد، ادامه داد: آن عالم جلیل القدر مشهدی هنگامی که فهمید این پسر نوجوان سید مشهدی استعداد خوبی دارد، آن را از مدرسه علمیه نواب به مدرسه مرحوم آیت‌الله موسوی‌نژاد هدایت کرد و بعد مخارج تحصیلی او را برای ادامه تحصیل در قم تأمین کرد و در مدرسه آیت‌الله بروجردی در محضر آیت‌الله پسندیده، آیت‌الله شیخ هادی مروی و مرحوم آیت‌الله خزعلی بهره علمی برد، در نوجوانی در اوایل انقلاب رجل سیاسی شد و در قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ نقش‌آفرینی کند، در ماه‌های آغازین انقلاب جزو عناصر اصلی تشکیل‌دهنده کلاس‌های تشکیلاتی حزب جمهوری در کنار شهید بهشتی بود، مورد اعتماد آیت‌الله قدوسی قرار گرفت و به این واسطه حکمی را از امام خمینی (ره) دریافت کرد که لازمه آن حکم، داشتن اجتهاد بود.

وی اضافه کرد: در صحنه دفاع مقدس نیز ۱۱ بار به جبهه رفت تا به وظیفه‌اش عمل کند و همزمان در کنار علوم حوزوی، علوم دانشگاهی را نیز در دانشگاه عالی شهید مطهری در مقطع دکتری در آزمون جامع نمره ۱۹.۵ اخذ کرد و در دفاع از رساله دکترای خود با نمره بسیار عالی فارغ‌التحصیل شد.

فرازی‌نیا یادآور شد: این سید والامقامی در طول عمر خود حضور پررنگی در میدان کسب علم و فضیلت در زمینه تحصیل و تدریس علم داشت، شهید رئیسی در مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه‌های پیام نور تهران و قم و در حوزه مروی تهران در سطوح عالی تدریس داشت، همچنین ۹ سال تدریس درس خارج را در کارنامه خود داشت و کتب فقهی او نیز چاپ شده است.

معاون ارتباطات حوزوی تولیت آستان قدس رضوی افزود: آیت‌الله رئیسی در حرم مطهر رضوی نیز سه سال درس خارج تدریس کرد تا امر استادش آیت‌الله مهدوی کنی را انجام داده باشد که تحت هیچ شرایطی از محیط علمی و تدریس فقه آل الله جدا نشود.

وی خاطرنشان کرد: این سید بزرگوار که مورد اعتماد مرحوم امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، شورای عالی قضای و رؤسای قوه قضائیه مرحوم آیت‌الله یزدی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی قرار گرفت، در مناصب کلانی همچون سازمان بازرسی، دادستان کل و معاون اول و رئیس قوه قضائیه درخشید.

فرازی‌نیا در همان روزهای ابتدای حضورش در مقام تولیت آستان قدس رضوی به بنده دستور دادند که به همراه مرحوم سید جواد طباطبایی، همکاران در معاونت اماکن و سه پزشک کمیسیون بررسی امور شفایافتگان امام رضا (ع) را تشکیل دهیم و هنگامی که اسناد و مدارک پزشکی با تأیید مقدمات و مؤخرات بر ما ثابت شد که افراد مورد شفای امام رضا (ع) قرار گرفتند، ما هم به عنوان خادم این آستان به آن شخص شفایافته خدمات دیگری ارائه کردیم، در طول این ۶-۷ سال بیش از ۳۱۷ پرونده تشکیل شده است و ما تا امروز اسم و رسمی از شفایافتگان اعلام نکرده‌ایم.

معاون ارتباطات حوزوی تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه این شهید بزرگوار در مقام خادمی امام رضا (ع) همه ما را مأمور کردند که خود را ملک موقوفه بدانیم و به زائران خدمت کنیم، گفت: معاونت اماکن وقت آستان قدس رضوی نیز مصاحبه کردند و گفتند که آیت الله رئیسی بعد از اینکه مسئولیت تولیت آستان قدس را تحویل داد، گفت که هزینه صبحانه، نهار و شام من را در این مدت حساب کنید تا پول آن را پرداخت کنم. همچنین به تولیت وقت نامه رسمی دادند که هر چه از حق تولیت در زمانی که بودم و به دستم رسید را خرج فقرا و محرومین کردم، اما از این به بعد اگر حقوقی رسید، خرج ساخت درمانگاه برای مناطق محروم کنیم و تاکنون سه درمانگاه در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه اینگونه خدمت کرد که لایق شد تا امت به او اعتماد کنند، گفت: شهید آیت‌الله رئیسی یک مدل جدید از مدیریت مردم‌مداری و اخلاق سیاسی و اجتماعی را ارائه کرد و هنگامی که در اوج قدرت بود خود را سرباز ولایت می‌دانست.

فرازی‌نیا افزود: او بر سر سفره محرومین می‌نشست و انس با قرآن و نافله شب داشت، روضه‌خوانی برای سیدالشهدا و مسائل معنوی را کم اهمیت نمی‌دید.

خدمت مخلصانه شهید رئیسی درس بزرگی برای ماست

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم گفت: خوشامد می‌گویم به کسانی برای فردی گردهم جمع شدند که رجایی‌وار خدمت کرد، بهشتی‌وار شهید شد و این روزها مطالب زیادی را در فضای مجازی و رادیو و تلویزیون راجع به شخصیت منحصر به فرد شهید رئیسی می‌شنوید.

مسعود میرزایی شهرابی افزود: خدمت مخلصانه شهید رئیسی درس بزرگی برای ماست، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند خللی در بحث اجرایی کشور وارد نمی‌شود، ما دغدغه‌مندان و دلسوزان آموزش عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد نیز ان‌شاءالله بتوانیم در راستای تحقق اهداف ایشان روح این شهید بزرگوار را شاد کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دولت سیزدهم با تأکید شهید رئیسی اقدامات خیلی ویژه‌ای در بحث آموزش عالی انجام شده است، ان‌شاءالله بتوانیم با عملیاتی کردن این منویات و ارزش‌ها باعث شناخت مرام و مسلک این شهید در بین جوانان شویم و هم در افق ۱۴۰۴ بتوانیم در راستای افتخارات آموزش عالی ایران اسلامی به ویژه در شرق کشور پیروز و موفق باشیم.

گفتنی است؛ در این مراسم حجت الاسلام روح الله موید اشعاری در رسای شهید جمهور آیت الله رئیسی خواند، همچنین احمد منصوب، نقاش مشهدی نیز تمثالی از شهید آیت‌الله رئیسی را در طول مراسم نقاشی کرد.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.