۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 989797

خادم و مدافع نظام دینی شهید قلمداد می‌شود

حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

شهید دانسته شدن یک معیار عام دارد و یک معیار خاص و یک معیار بین این دو. بر اساس روایات، اگر کسی در راه محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام بمیرد نیز شهید است، طبق این معیار تمام دوستداران ایشان، شهید به شمار می روند. (جامع الاخبار، ص166)

شهید در معیار خاص خود، کسی است که در میدان نبرد علیه کسانی که در پی نابودی دین خدا هستند، کشته می شود. طبق این معیار حتی از میان امامان شیعه، تنها و تنها امام حسین (ع) شهید به حساب می آید و حتی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز شهید به شمار نمی روند. از سوی دیگر، حضرت زهرا و دیگر امامان علیهم السلام در روایات فراوانی، شهید دانسته شده اند. (الکافی، ج1، ص458) حال آنکه در میدان جنگ نبوده‌اند، پس باید دید طبق کدام معیار بوده است.

معیاری که می‌توان آن را معیار شهید دانستن به شمار آورد، آن است که اگر کسی در راه دین خدا کشته شود، او نیز شهید است، هرچند در میدان جنگ نباشد.

امامان علیهم السلام در راه بیان دین حق، مسموم شده و از دنیا رفتند؛ از این رو شهید به شمار می روند. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در همین مسیر، مجروح و از دنیا رفتند، پس شهید هستند.

بر پایۀ معیار پیش گفته، اگر طلبه یا امام جمعه‌ای به دلایل شخصی ترور شوند، شهید به شمار نمی‌روند؛ ولی اگر به دلیل آنکه در راه دفاع از دین یا نظام اسلامی که داعیه دفاع از دین دارد، ترور شود، یا به نحوی کشته شود، شهید به شمار می‌رود.

بر این اساس، اگر کسی به قصد خدمت و دفاع از نظام دینی که برای حفظ و اجرای دین آمده، برود و با سانحه کشته شود، او نیز شهید قلمداد می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.