سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد سیاست اصلاح و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه یک راهبرد نهادینه شده و بر آمده از منویات مقام معظم رهبری و نگاه نظام به سیاست خارجی است و با تمام قدرت توسط وزارت امور خارجه دنبال خواهد شد.

دیپلماسی همسایه محور یک راهبرد نهادینه شده در نظام است/ ادعای تغییر مسئول مذاکرات هسته‌ای معتبر نیست

ناصر کنعانی در اولین نشست خبری پس از حادثه شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اینکه رویکرد دولت سیزدهم در توجه ویژه به دیپلماسی همسایه محور با هدایت رئیس جمهور فقید و پیگیری مجدانه وزیر امور خارجه شهید که آثار آن این روزها با پیام ها و درخواست‌های متعدد کشورهای عرب منطقه برای رفع تنش ها با تهران نمایان شده یک سیاست تثبیت شده در  در دستگاه دیپلماسی کشور است و تداوم خواهد داشت یا نه؟  گفت: توسعه مناسبات با کشورهای مختلف بطور طبیعی در سیاست خارجی ما یک اولویت است و به طور خاص سیاست همسایه محور شعار دولت سیزدهم بوده که نتایج و بازخوردهای مثبت آنرا در روابط با کشورهای مختلف شاهد بوده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: تنش زدایی با برخی کشورها و از سرگیری روابط سیاسی، اعتماد زایی و اعتماد آفرینی در ارتباط با شمار دیگری از کشورها و افزایش همکاری‌های سازنده و متقابل با دیگر کشورها در منطقه در سیاست و راهبرد همسایه محور شکل گرفته و نتایج آنرا با نسبت‌های مختلف بو ا کشورهای مختلف در حوزه سیاسی و تجاری و اقتصادی شاهد هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: آنچه می‌توانم تاکید کنم این است که رویکرد نظام در ارتباط با کشورهای منطقه حرکت به سمت مناسبات خوب و مشترک و ایفای نقش سازنده ایران در سطح منطقه و خارج از آن و تحولات مختلف است.

کنانی تصریح کرد: طبیعی است این رویکرد برآمده از نظام و نگاه اساسی جمهوری اسلامی است و دستگاه دیپلماسی باهمین رویکرد نهادینه شده تلاش خود را در مسیر تحقق برنامه دولت و نظام ادامه می‌دهد. معتقدیم این رویکرد مورد تؤیید مردم و رهبری نظام است و به همین دلیل در رویکرد نظام در توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه و جهان  تغییری ایجاد نخواهد شد و وزارت خارجه به عنوان یک دستگاه حرفه‌ای از همه ظرفیت های خود استفاده خواهد کرد.

پیام پادشاه بحریم را شنیدیم و مورد اهتمام قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در همین رابطه ما پیام پادشاه بحرین را شنیدیم و مورد اهتمام قرار خواهیم داد و از خضور وزیر خارجه و نخست وزیر این کشور در مراسم بزرگداشت رئیس جمهور شهید در تهران تشکر می‌کنیم، گفت: امیداریم با درایت رهبراشاهده توسعه هر چن ه بیشتر این روابط باشیم.

وقفه‌ای در حمایت از محور مقاومت رخ نمی‌دهد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شهادت حسین امیر عبداللهیان خلأیی در حمایت از محور مقاومت در منطقه ایجاد خواهد کرد؟ اظهار داشت: ما یک رئیس جمهور خدوم و یک وزیر خارجه به تعبیر رهبری مجاهد را از دست دادیم. نقش این دو در بازه زمانی سه سال گذشته در توسعه روابط و مناسبات خارجی ایران با دیگر کشورهای جهان و با ساختارها و سازوکارهای منطقه ای و بین المللی یک نقش برجسته و ماندگار است.

کنعانی افزود: حمایت از فلسطین و محور مقاومت بر آمده از منویات رهبری و خواست ملت ایران است و به رغم این ضایعه در حمایت از ملت فلسطین و جریان مقاومت برای احقاق حقوق حقه آنها و ایستادگی مقابل رژیم صهیونیستی هیچ وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد.

تعامل و تماس با آمریکا قطع نشده

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات با آمریکا در هفته‌های اخیر را تأیید می‌کندو وزیر خارجه عمان که در تهران به سر می‌برد حامل پیامی از سوی آمریکاست، تصریح کرد: سفر وزیر خارجه عمان برای ابراز تسلیت و مراتب همدردی عمان با دولت و ملت ایران صورت می‌گیرد. البته هیأت عالیرتبه عمانی متشکل از چند وزیر در مراسم تجلیل از رئیس جمهور شهید و همراهان آنها به تهران سفر کرده بودند ولی وزیر خارجه عمان به دلیل اینکه آن روز در سفر دیگری بود با توجه به نوع رابطه ویژه ایشان با همتای ایرانی و مناسبات دوستانه دو کشور تصمیم گرفت سفری اختصاصی به ایران برای ابراز همدردی و تسلیت به دولت و مردم ایران داشته باشد.

وی یا اشاره به اینکه تعاملات در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها با طرف آمریکایی هم همواره در جریان بوده و قطع نشده، اظهار داشت: این تعاملات متمرکز بر حوزه‌های رفع تحریم و هسته‌ای بوده و هیچگاه هم از این چارچوب خارج نشده است و باید تأکید کنم مفاد خبر یا خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره این گفت‌وگوها معتبر و دقیق نیست.

تغییری در مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایجاد نشده

کنعانی در پاسخ به وسال خبرنگار دیگری در خصوص خبرهای چند روز اخیر در خصوص واگذاری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به علی شمخانی هم تأکید کرد:هیئت ماکره کننده ایران در مورد رفع تحریم ها همواره  با اشراف نهادهای بالادستی نظام کار را به پیش برده و در این چارچبو از همه ظرفیت‌های داخل نظام و حاکمیت برای پیشبرد کار استفاده کرده وزارت خارجه در چارچوب سیاست‌های ابلاغی بطور طبیعی مسیر خودش را در مذاکرات رفع تحریم ها ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: لازم است تأکید کنم مفاد خبر یا خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره این موضوع معتبر و دقیق نیست.

واکنش تهران به قطعنامه سیاسی در شورای حکام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره قطعنامه احتمالی در نشست آتی شورای حکام آژانس به درخواست تروئیکای اروپایی هم با بیان اینکه رویکرد ایران در همکاری با آژانس سازنده‌ بوده و هست و سفر اخیر گروسی به ایران و گفت‌وگوهای انجام شده مؤید این موضوع است، گفت: وارد کردن و دخیل کردن رویکردها سیاسی و تاثیرپذیری ار فشارهای سیاسی برخی بازیگران نمی‌تواند در مسیر همکاری‌های سازنده ایران و آژانس کمک کننده باشد و انتظار است دیگر بازیگران از رویکردهایی که در مسیر همکاری فنی و تکنیکی و سازنده و رو به پیشرفت ایران و آژانس خللی ایجاد کنند اجتناب کنند

وی افزود: به دنبال پیش داوری در این خصوص نخواهم رفت و بعدا در این خصوص اظهارنظر خواهیم داشت.

تلاش برای آزادی شهروندی ایرانی در عراق

وی درباره نوری شهروند بازداشت شده ایران در عراق هم گفت: ایران در جریان جزییات پرونده این شهروند ایرانی است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در کشور عراق از نظر ما به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و هرگونه رفتار غیرقانونی و غیرحقوقی و غیرانسانی با این شهروند ایرانی را قویا محکوم می کنیم و موضوع این شهروند را مبتنی بر وظیفه سازمانی و حرفه‌ای دستگاه دیپلماسی به عنوان موضوع جدی در روابط و همکاری با عراق با جدیت دنبال کرده و گفت‌وگوها در سطوح مختلف انجام و در سطوح عالی پیگیری شده است و وزیر خارجه شهید شخصا این موضوع را با جدیت دنبال کرد و قبل از شهادت وزیر خارجه دیداری هم با خانواده این شهروند ایرانی در محل وزارت خارجه انجام شد و سفارت ایران در بغداد این موضوع را به عنوان موضوع مهم مورد پیگیری جدی قرار دهد.

کنعانی بیان کرد: بدون اینکه وارد جزییات شوم اجازه دهید این موضوع در چارچوب کنسولی دنبال شود و امیدوارم نتیجه تلاش‌ها به بازگشت این شهروند ایرانی به خاک وطن منجر شود این از موضوعات جدی مورد اهتمام وزارت خارجه است و به تلاش‌ها تا آزادی این شهروند ادامه خواهیم داد.

وی درباره طرح موضوع جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه اتحادیه عرب گفت: جزایر سه گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است و خواهد بود و ایران اجازه مداخله هیچ طرفی را درباره این جزایر نخواهد داد و هرگونه اظهارنظر مداخله جویانه را قویا محکوم می‌کند.سخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های ایران در قطر بیان کرد: تغییری در نحوه استفاده از منابع مالی ایران در قطر ایجاد نشده و در صورت ضرورت مقامات بانک مرکزی اطلاع رسانی لازم را انجام خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: موضوعات آبی و مسائل مرتبط با آب و منابع آبی مشترک و یا رودخانه‌های مشترک مرزی بین عراق و ترکیه یکی از موضوعات مهم، قدیمی و مورد گفت‌وگو و در پاره‌ای موارد مورد اختلاف این دو کشور است. ما به عنوان ایران و کشور مهم واقع در این منطقه و متاثر از تنش‌های آبی و زیست محیطی به گفت‌وگوها و توافقات در این خصوص هم از منظر مسائل زیست محیطی اهتمام ویژه داریم و این موضوعات را با دقت و وسواس دنبال می‌کنیم.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی و وزارتخانه‌های ذیربط در این خصوص به این موضوعات توجه دارند و از هرگونه توافق در بحث آب بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. به عنوان ایران از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره یادداشت تفاهم بین عراق، قطر، امارات و ترکیه و اینکه آیا این به معنای حذف ایران در بحث ترانزیت در منطقه نیست؟ اظهار داشت: در بحث راه گذرهای ترانزیتی در منطقه از دیرباز به عنوان ایران به دلیل موقعیت خاص و راهبردی در منطقه داریم این موضوعات را با دقت دنبال کردیم و از هر ابتکاری که با نگاه به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه باشد استقبال کردیم. دارای ابتکار نظر در خصوص راه‌گذرها در منطقه هستیم.

کنعانی اضافه کرد: در ارتباط با این پروژه‌ها منفعل نیستیم و این موضوعات با دقت و حساسیت دنبال خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم منافع اساسی کشور در ارتباط با دالان‌ها و راه‌گذرها مورد بی توجهی قرار بگیرد. موضوعات را با دقت و وسواس و حساسیت دنبال خواهیم کرد.

نسل کشی در همه جا محکوم است

وی درباره نسل‌کشی در سربرنیتسا گفت: ایران سیاست خارجی مستقلی دارد و در اجرای این سیاست از طرف‌های ثالث تاثیر نمی‌پذیرد و رای مثبت ما به قطعنامه نسل‌کشی دلخراش سربرنیتسا نماد روشنی از استقلال کشور و کنش اصولی ایران در سیاست خارجی است.کنعانی بیان کرد: جنایتی که نزدیک به حدود 30 سال قبل در مقابل چشمان خواب زده و خواب آلود برخی قدرتهای مدعی حقوق بشر رخ داد و منجر به کشتار و شهادت بیش از هشت هزار نفر از مردم مسلمان و بیگناه در یک منطقه حفاظت شده سازمان ملل شد، صفحه کاملا تاریک و مشمئز کننده‌ای است که وجدان جامعه جهانی از جمله ملت ایران را جریحه دار کرده است. ثبت این واقعه جانگداز در مسیر جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است و این نیاز مبرم جامعه جهانی است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هرگونه سوء تفسیر از این قطعنامه که منجر به تنش در بوسنی و منطقه بالکان شود غیرقابل پذیرش و مردود می‌دانیم. حامیان قطعنامه محکومیت نسل‌کشی سربرنیتسا باید نشان دهند نسل کشی همه جا بدون عاملان و قربانیان آن محکوم است و رفتار دوگانه نداشته باشند.

وی گفت: رویکرد و سیاست ایران در منطقه بالکان بر حفظ صلح، ثبات و احترام به حاکمیت ملی کشورها و تحکیم همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف در این منطقه استوار شده و ایران با همه کشورهای این منطقه روابط دوستانه و سازنده دارد و احترام به یکپارچگی ساکنان این سرزمین جزو سیاست خارجی ایران است. درباره بالکان با جمهوری صربستان روابط ممتاز و شایسته‌ای داریم و این کشور در سیاست خارجی ما از جایگاه خوب و ویژهای برخوردار است و اقدامات مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را به رسمیت نشناختیم

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با بوسنی هم اشتراکات فرهنگی و تاریخی زیادی داریم و این اشتراکات ما را از گذشته پیوند داده و روابط ما محدود به یک گروه خاص نیست. دست ما به سوی همه اقوام در این کشور گشوده است.

برنامه بازگشایی سفارت آذربایجان

وی درباره بازگشایی سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان در مسیر درستی قرار دارد و در همین چارچوب به پیش خواهد رفت و از سرگیری فعالیت این سفارتخانه یکی از موضوعات مورد توافق در مسیر پیشرفت همکاری‌ها و روابط دو کشور بود و امیدواریم این موضوع در چارچوب منافع مشترک انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتصاب سفیر جدید ایران در باکو اظهار داشت: انتخاب سفرا جزو روندهای جاری و اجرایی کار در حوزه دیپلماسی است و در همان روند کار پیش خواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و سودان و سفر وزیر خارجه این کشور به تهران عنوان کرد: روابط در مسیر خوبی قرار دارد و وزیر خارجه سودان در سفر اخیرش به تهران با علی باقری سرپرست وزارت خارجه دیدار کرد و ضمن ابلاغ مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت ایران به کشور و دولت و ملت ایران در ارتباط با سانحه دلخراش اخیر درباره موضوعات روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

وی اضافه کرد: طرفین برای بازگشایی سفارتخانه‌ها در بازه زمانی کوتاه توافق کردند و امور توسط دو کشور در حال پیگیری است و خوشبین هستیم در آینده نزدیک شاهد بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌ها باشیم و انشاءالله روابط ما در این مسیر گسترش و ادامه یابد.

حمایت ایران از حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل

وی در پاسخ به سؤالی گفت: از اقدامات قانونی و شرافتمندانه آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و می‌کنیم. در سازمان همکاری اسلامی ابتکارات و پیشنهادهای اجرایی خود را مطرح کردیم.

سفر بن سلمان به ایران در آینده

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر بن سلمان به تهران بیان کرد: اگر از بازه زمانی سفر صحبت کنیم یک مقدار زمان مناسبی نیست. رئیس جمهور فقید و شهید ما از ولی‌عهد عربستان سعودی برای سفر به ایران دعوت کرده بود و این دعوت مورد پذیرش قرار گرفته بود و دعوت متقابلی هم از سوی پادشاه عربستان برای سفر رئیس جمهور شهید دریافت شده بود که در چارچوب رویکرد اصولی دو کشور و گسترش روابط و تحکیم مناسبات دوستانه مورد پذیرش اصولی قرار گرفت ولی درباره زمان و ترتیبات سفر باید برنامه ریزی و هماهنگی کنیم.

فلسطین از بحر تا نهر

وی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی برخی کشورها نیز گفت: این اقدامات در استمرار رویکرد واقع گرایانه‌ای است که جامعه جهانی نسبت به حقانیت ملت فلسطین دارد و این رویکرد مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران است. کما اینکه اظهارات مهم‌تر از این را هم شاهد هستیم. اینکه در یک کشور اروپایی اعلام می‌شود که تشکیل یک کشور فلسطینی از بحر تا نهر واقعیتی است که رخ خواهد داد و این موضوع مورد عصبانیت مقامات رژیم صهیونیستی قرار گرفته و رویکردی که شکل گرفته واقعگرایانه است که در سطح دولت‌ها و ملت‌ها شاهد رویکردهایی در این خصوص هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کورمان تأکید کرد: رژیم صهیونیستی باید در سریعترین زمان ممکن این جنایت را متوقف کند و جنایتکاران جنگی و حامیان آنها باید تحت تعقیب و مجازات قرار بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.