مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران درباره کاهش سن ابتلا به آلزایمر به قدس آنلاین می گوید: در واقع سن ابتلا به پیش آلزایمر و دارا بودن نشانه های آلزایمر به ۴۰ رسیده و متأسفانه کرونا سبب کاهش سن ابتلا به دمانس و آلزایمر شده است.

آیا سن ابتلا به آلزایمر به ۴۰ سال رسیده است؟ / سه علامت هشدار دهنده برای شروع آلزایمر

علایم شروع آلزایمر

معصومه صالحی می افزاید: بیماری آلزایمر ممکن است ۲۰سال قبل از شروع، با علایم گوناگونی خود را نشان دهد. این علایم می تواند فراموشی در مسائلی مانند جابه جا گذاشتن اجسام، فراموشی حساب های بانکی، یا فراموشی کلمه ای هنگام صحبت و غیره باشد.

آیا سن ابتلا به آلزایمر به ۴۰ سال رسیده است؟ / سه علامت هشدار دهنده برای شروع آلزایمر
دکتر معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران

وی ادامه می دهد: چنانچه فردی سه علامت از مجموع علایم را دارا باشد هشداری برای شروع آلزایمر است و باید برای تشخیص زودهنگام اقدام کند تا اگر نشانه شروع آلزایمر باشد بیماری را کنترل و زندگی بهتر و سالم تری داشته باشد. چراکه براساس تحقیق مجله لانست، تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند ۵ سال مشکلات بیماری را به عقب بیندازد.

صالحی می گوید: آلزایمر، بیماری دوره سالمندی است و معمولا افراد ۶۰ تا ۶۵سال به آن مبتلا می شوند اما چنانچه پیش از این سن با انجام تست های تشخیصی زودتر متوجه بیماری شویم می توانیم آن را مدیریت یا از بروز آن پیشگیری کنیم.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران بیان می کند: سال گذشته حدود ۴۰۰نفر با سن ۴۵ تا ۵۰سال با نشانه های پیش آلزایمر به انجمن مراجعه داشته اند که برای همه افراد تست تشخیصی و طرحی آزمایشی به نام «ذهن پویا» انجام شد که در آن برنامه های مختلفی از جمله برگزاری کلاس های زبان، نقاشی، یادگیری حرفه های جدید و ... اجرا شد. 

وی در پاسخ به خبرنگار ما درباره نظر برخی دانشمندان درباره کاهش سن ابتلا به آلزایمر تا ۴۹ و ۵۰ سال، اذعان می کند: در واقع سن ابتلا به پیش آلزایمر و دارا بودن نشانه های آلزایمر به ۴۰ سالگی نیز رسیده است و متأسفانه کرونا سبب کاهش سن ابتلا به دمانس و آلزایمر شد که دلیل آن کم شدن فعالیت های اجتماعی و افزایش وسواس، اضطراب و استرس در جامعه بود. بنابراین توصیه می شود افرادی که سه نشانه از علامت های آلزایمر را دارند برای پیشگیری و کنترل به هنگام این بیماری با مراجعه به مراکز مطمئن از جمله پزشکان متخصص یا انجمن آلزایمر مورد آزمایش قرار گیرند.

آمار مبتلایان به آلزایمر

مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران با اشاره به آمار جهانی می گوید: در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون نفر در دنیا به انواع دمانس مبتلا هستند که حدود ۷۰ درصد آن را بیماری آلزایمر تشکیل می دهد. در ایران نیز طبق تخمینی که بر اساس آمار جهانی و آمار سالمندی انجام شده حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به آلزایمر مبتلا هستند.

وی درباره دمانس می گوید: دمانس به معنی اختلال شناخت و حافظه است که برخی دمانس ها قابل برگشت است اما دمانس هایی مانند بیماری آلزایمر غیر قابل برگشت است که میزان ۷۰درصد دمانس ها را آلزایمر تشکیل می دهد.

آلزایمر در زنان شایع تر از مردان

صالحی سن امید به زندگی در زنان را بیش از مردان می داند و ادامه می دهد: اگرچه سن امید به زندگی در زنان بیش از مردان است اما افزایش سن در زنان، مشغله هایی مانند تحصیل بچه ها، قرار گرفتن مقابل اجاق گاز برای پخت و پز و مصرف کربن بیشتر هنگام تنفس، سبب شده میزان ابتلای آلزایمر در زنان ۶ درصد بیشتر از مردان باشد هرچند اخیرا گفته می شود تعداد زنان و مردان مبتلا به آلزایمر باهم برابر است.

راه های پیشگیری از آلزایمر

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران تأکید می کند: برای پیشگیری از آلزایمر باید حتما مغزمان را به چالش بکشیم و سعی کنیم حرفه یا زبان جدیدی یاد بگیریم.

وی درباره دیگر روش های پیشگیری از آلزایمر می گوید: بازگویی خاطرات، قصه گویی، نقل داستان، شرکت در کلاس های زبان، نقاشی، ورزش، برپایی جشن تولد، ارتباط با همسالان، استفاده کمتر از روغن های اشباع شده، مصرف گوشت سفید بیش از گوشت قرمز، حبوبات و غلات، استفاده کمتر از قند و شکر و در مجموع سیستم غذایی بر پایه گیاهی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می تواند بسیار مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.