اجلاس اکو

معاون عملیات پلیس راهور فراجا با اشاره به تردد ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور، گفت: بنا بر رصد و پایش پلیس ۹۱ درصد موتورسیکلت‌ها در سن فرسودگی قرار دارند.

۹۱ درصد موتورسیکلت‌ها در سن فرسودگی هستند

سردار محمدباقر سلیمی موتورسیکلت‌های آلاینده را یک بحران و از جمله دغدغه‌های اصلی آلودگی هوا در حوزه وسائل نقلیه برشمرد و افزود: انباشت موتورسکیلت‌های آلاینده ناشی از ترک فعل دستگاه‌های متولی است و شاهد عقب ماندگی ۵۰ ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده هستیم.

وی معضل موتورسیکلت‌های فرسوده و آلایندگی آن را ناشی از ۲ عامل دانست و توضیح داد: نخستین عامل ریشه در قانون یا نبود قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسائل نقلیه دارد که منجر به رسوب موتورسیکلت‌های فرسوده شده است همچنین عدم تعیین مسیر جایگزینی این وسائل نقلیه منجر شده تا امروز تنها کمتر از ۱۰ درصد این وسائل نقلیه در خارج از محدوده سن فرسودگی قرار داشته باشد و در عمل به عنوان یک وسیله نقلیه استاندارد برای تردد شناخته شوند.

معاون عملیات پلیس راهور فراجا عامل دیگر در مساله انباشت موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده را ناشی از ترک فعل دستگاه‌های متولی دانست و گفت: با وجود اینکه پس از ۵۰ سال در سال ۱۳۹۶ شاهد وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسائل نقلیه ذیل قانون هوای پاک بودیم، اما در عمل دستگاه‌های متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشته‌اند.

سردار سلیمی تصریح کرد: طبق ماده ۸ قانون هوای پاک جدول سن فرسودگی وسائل نقلیه مشخص شد و همراستا با آن، تعیین شد که برای تسریع روند جایگزینی و نوسازی موتورسیکلت‌ها تسهیلات ۱۰ ساله با کارمزد ۴ درصد توسط دولت و شهرداری‌ها اعطا شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری‌ها و دولت باید هر ساله ۱۰ درصد موتورسیکلت‌های فرسوده را با موتورهای برقی جایگزین می‌کردند، افزود: تقریباً این وظایف انجام نشده و به حاشیه رانده شده است؛ در صورتی که با اجرای این قانون امروز میزان موتورسیکلت‌های فرسوده باید به کمتر از ۳۰ درصد کاهش می‌یافت.

چهره مطالبه‌گر توسط مقصران؛ فرار رو به جلو

معاون عملیات پلیس راهور فراجا تاکید کرد: در صورت اجرای قانون، امروز باید بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور برقی می‌شد اما اکنون نهادهای مسئول که ترک فعل کردند در برخی موارد در فضاهای رسانه‌ای چهره مطالبه‌گر حوزه محیط زیست به خود می‌گیرند.

سردار سلیمی تاکید کرد: پلیس در انتهای زنجیره برخورد با وسائل نقلیه آلاینده قرار دارد و نباید انتظار داشت که ترک فعل و بی‌توجهی دستگاه‌های دیگر را پلیس با رفتار انتظامی حل و فصل کند.

به گفته وی، برخورد پلیس خارج از چهارچوب قانون نبوده و بیشتر از جنس تنبیهی است؛ در حالی که موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده نیازمند اقدامی اجرایی در راستای نوسازی است که در عمل از حوزه اختیار و مسئولیت پلیس خارج است.

معاون عملیات پلیس راهور فراجا، برقی کردن موتورسیکلت‌ها را دارای نتایج چندوجهی موثر دانست و افزود: موتورسیکلت‌های برقی به دلیل قدرت پایین و توان مانور کم، علاوه بر فقدان آلایندگی در رعایت حقوق شهروندی و کاهش آلودگی صوتی و ممانعت از مخاطرات انسانی بسیار موثر هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.