اگرچه عملیات اجرایی پروژه کمربندی یا کنارگذر دورود از دهه ۹۰ شروع شده؛ اما این پروژه بعد از یک دهه همچنان در میان ‌وعده‌های مسئولان سرگردان مانده و در مقابل، روز به روز نیز بر ترافیک این شهر افزوده می شود.

در صورت تخصیص اعتبارات و رفع معارض؛ «دورود» صاحب کمربندی می‌شود
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

از طرفی مسئولان مرتبط نیز در مواجهه با تأخیر در اجرای این پروژه همیشه از دو عامل کمبود اعتبار و وجود معارض سخن می‌گویند؛ چالش‌هایی که به ظاهر قرار نیست به این زودی‌ها برطرف شوند.

خاتمه قرارداد و جذب پیمانکار جدید
مهر ماه سال جاری سرپرست وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل لرستان عنوان می‌کند: به دلیل وجود معارضان مختلف از جمله اراضی کشاورزی، منازل و دامداری و رودخانه تیره‌رود و وجود آب‌های ‌زیر سطحی و از طرفی عدم تأمین اعتبار لازم در راستای تملک و رفع معارضان تا تیر ماه ۱۴۰۱ و نیز با وجود انعقاد قرارداد با دو شرکت، متأسفانه پروژه رشد قابل‌توجهی نداشته و قراردادهای فی‌مابین نیز خاتمه داده شد.
گودرز بابا عباسی ادامه می‌دهد: تیر ماه ۱۴۰۱ پیمانکار توانمند و جدید به نام شرکت «سعادت هیوا» طی مناقصه عمومی انتخاب شد و عملیات اجرایی پروژه سرعت قابل‌توجهی گرفت و این شرکت در مقاطعی که رفع معارض شده، با وجود کمبود اعتبار و تخصیص، عملیات زیرسازی، روسازی و آسفالت محور را با سرعت و کیفیت مناسب انجام داده‌ است.
وی خاطرنشان می‌کند: با توجه ‌به اهمیت تکمیل کنارگذر دورود جلسات زیادی با مسئولان شهرستان، مدیریت حوزه غرب، مرکز شرکت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل کشور و نمایندگان معارضان در محل کارگاه و فرمانداری شهرستان برگزار شد و ماحصل آن‌ها این شد که بخشی از اعتبار لازم برای پرداخت حقوق مالکان تأمین و بخش عمده‌ای از معارضان رفع شود و در مراحل آزادسازی است. مابقی نیز با درخواست وزیر راه و شهرسازی برابر ماده ۹ قانون تملک از دادستان شهرستان و استان درخواست مساعدت شده که به ‌محض صدور دستور و آزادسازی لازم، عملیات باقیمانده مسیر که حدود ۳ کیلومتر است، باکیفیت لازم و سرعت به اتمام می‌رسد.

نیاز به ۹۰۰میلیارد اعتبار
بابا عباسی با اشاره به اینکه برای اتمام باند برگشت ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که ۴۵ میلیارد مربوط به تملک اراضی و سازه‌های در مسیر محور و مابقی برای ساخت ابنیه و زیرسازی و روسازی و آسفالت است، می‌گوید: برای تکمیل کل باند رفت‌وبرگشت و نقاط تبادل ترافیک ابتدا و انتهای پروژه مبلغ ۹۰۰ میلیارد اعتبار لازم است.
به گفته وی وجود چندین ردیف دکل‌های برق فشارقوی در دو نقطه ابتدا و انتهای پروژه به دلیل ارتفاع کم کابل‌های برق، خطر برق‌گرفتگی برای عبور عرضی در مسیر را داشته و نیاز به تعویض دکل‌ها و ترفیع کابل‌ها دارد. همچنین نبود معدن مناسب برای تأمین مصالح مورد نیاز به منظور راه‌سازی از دیگر چالش‌های پیش روی پروژه کنارگذر دورود است.

ضرورت توجه وزیر راه و شهرسازی
نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دورود از معدود شهرهای بدون کمربندی در کشور بوده و اجرای پروژه ساخت کمربندی در آن از ۱۳ سال قبل معطل مانده است، از تکمیل آن به عنوان یکی از مطالبات بحق مردم این منطقه یاد کرده که در صورت توجه وزیر راه‌وشهرسازی دولت چهاردهم محقق می‌شود.
روح‌الله لک علی‌آبادی با اشاره به اینکه دورود از جمله معدود شهرهایی است که بدون کمربندی است در حالی که حتی شهرستان‌های کوچک نیز دارای کمربندی هستند، تصریح می‌کند: این پروژه در حالی مغفول مانده که دورود یکی از پرترددترین شهرهای استان لرستان است و نبود کمربندی یا کنارگذر در آن، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.
از طرفی ما در دولت سیزدهم رایزنی‌هایی با مسئولان مربوط به ویژه با وزیر اسبق راه و شهرسازی داشتیم و وعده‌هایی نیز داده شد که متأسفانه به نتیجه نرسید.
عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: هم‌اکنون انتظار داریم با روی کار آمدن سرکار خانم صادق بتوانیم شاهد اقدامات خوبی در راستای تکمیل این پروژه مهم باشیم.

وعده استاندار
در آخرین وعده نیز استاندار لرستان عنوان کرده در صورت تخصیص اعتبار انتظار می‌رود تا پایان سال جاری یک طرف این مسیر به بهره‌برداری برسد.
سید سعید شاهرخی در نخستین روزهای بهمن سال جاری در بازدید از روند عملیات اجرایی کمربندی دورود اظهار می‌کند: یکی از طرح‌های با اهمیت در برنامه توسعه لرستان به ویژه شهرستان دورود، جاده کمربندی است؛ چراکه بار ترافیک وسایل نقلیه موجب اذیت و آزار مردم شده است.
وی ادامه می‌دهد: این طرح با پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی در حال انجام است و موانع جزئی وجود دارد که با همکاری نماینده مردم این شهرستان در آینده نزدیک تردد در این مسیر برقرار خواهد شد.
استاندار لرستان با اشاره به اینکه ۱۶ کیلومتر در این مسیر باید ایجاد شود و در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در مرحله نخست یک طرف این مسیر ایجاد و با تخصیص اعتبارات قسمت بعدی نیز تکمیل خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: تکمیل این طرح مشروط به تأمین اعتبار است و در این راستا تلاش می‌شود تا پایان سال یک طرف این مسیر به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

×

حرم مطهر رضوی

کاظمین

00:00
00:36
Download

مسجدالنبی

00:00
00:31
Download

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

00:00
00:33
Download

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha