به گزارش گروه فرهنگی قدس، مراسم نودوهفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار شامگاه گذشته به وقت لس آنجلس در حالی برگزار شد که برگزیدگان در رقابتی تنگاتنگ توانستند مجسمه طلایی را با خود به خانه ببرند. اما این دوره از برپایی اسکار برای ما ایرانیها هم با یک اتفاق شیرین همراه بود و خاطرات خوش چند سال قبل را روی صحنه سالن تئاتر دالبی تکرار کرد. انیمیشن «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی و به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانست جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کند. پیشتر سینمای ایران دو بار با فیلمهای اصغر فرهادی یعنی «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» توانسته بود جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست بیاورد و این سومین اسکار در تاریخ سینمای ایران محسوب میشود.
معنایی فراتر از مرزها
انیمیشن «در سایه سرو» در طول یک سال گذشته ۳۵ جایزه را از فستیوالهای مختلف خارجی و داخلی و در بخشهای گوناگون به خود اختصاص داده بود و نکته مهم درباره آن، این است که داستانی بومی را با نگاهی جهانشمول به گونهای به تصویر کشیده که هر مخاطبی با هر فرهنگ و نگاهی به درکی مشترک درباره آن میرسد.
اما بخشی از مهمترین جوایز شب گذشته به فیلم «آنورا» رسید؛ از بهترین فیلم، فیلمنامه و تدوین تا کارگردانی و بازیگر زن. شان بیکر از فیلمسازان مستقل سینمای آمریکاست که بیشتر برای ساخت فیلمهای بلند مستقلی درباره زندگی افراد حاشیهنشین و به ویژه مهاجران شناخته میشود. او در حالی برای «آنورا» اسکار بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد که در فستیوال کن ۲۰۲۴ نیز توانسته بود نخل طلا را هم از آن خود کند.
اسکارهای نهفته در جنگ جهانی دوم برای آدرین برودی
در حالی که تیموتی شالامی جایزه بهترین بازیگر مرد هشتاد و دومین مراسم گلدن گلوب را برای « یک ناشناخته کامل» کسب کرده بود و این دومین باری بود که نامزدی اسکار را تجربه میکرد اما جایزه بهترین بازیگر مرد به آدرین برودی برای بازی در «بروتالیست» رسید. برودی در این فیلم نقش «لاسلو هوت» معمار یهودی مهاجری بازی میکند که پس از جنگ جهانی دوم از مجارستان به آمریکا آمده است. برودی در حالی این اسکار را به خانه میبرد که پیشتر برای ایفای نقش ووادیسواف اشپیلمان در فیلم «پیانیست» برنده اسکار شده بود و لقب جوانترین برنده اسکار بازیگر مرد را هم داشت. نکته جالب در مورد دو اسکاری که برودی دریافت کرده این است که مضمون هر دو فیلم در زمان جنگ جهانی دوم و ماجرای هولوکاست میگذرد.
مایکی مدیسون ستاره ۲۵ ساله آمریکایی جوانترین نامزد امسال در بخش بهترین بازیگر زن بود که توانست رقبای مشهورش همچون دمی مور و سینتیا اریوو را شکست دهد و اسکار را در دستانش بگیرد. او برای بازی در فیلمهایی همچون «روزی روزگاری در هالیوود» و فیلم ترسناک جیغ شناخته شده است. مدیسون برای ایفای نقش شخصیت اصلی در فیلم کمدی ـ درام «آنورا» مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و افتخارات متعددی از جمله جایزه اسکار و نامزدی گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد.
اما دست فیلمهایی همچون «ناشناخته کامل»، «بروتالیست» و «امیلیا پرز» از جوایز اصلی خالی ماند. «بروتالیست» که جایزه بهترین کارگردانی و جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلوب را دریافت کرد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از سوی انستیتوی فیلم آمریکا انتخاب شد، در حالی در ۱۰ رشته اسکار نامزد شده بود که (به غیر از جایزه بازیگری) در بخشهای فنی تنها توانست جایزه فیلمبرداری و موسیقی متن را کسب کند.
سومین اسکار برای سینمای ایران چه دارد؟
پس از دو موفقیت پیاپی در فیلم بلند، حالا سومین اسکار در حالی ضمیمه سینمای ایران میشود که به دنیای انیمیشن تعلق دارد؛ این موفقیت اهمیت بیش از پیش انیمیشن در ایران را گوشزد و یادآوری میکند که علیرغم محدودیتهایی که در حوزه امکانات و بودجه وجود دارد اما انیمیشنسازان ایرانی حالا با این دستاورد یک جایگاه مهم و قابل اعتنا در این عرصه پیدا کردهاند که باید آن را بیش از پیش جدی گرفت و از آنها حمایت کرد. طی یکی دو سال گذشته نیز «سمپاش» ساخته فرنوش عابدی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز جوایز بسیاری را در جشنوارههای جهانی کسب کرده بود.
دنیای انیمیشن به ویژه انیمیشن کوتاه مجالی برای خلق آثار هنری عمیق و جهانی است و حالا فیلمسازان ما به همگان ثابت کردهاند رقیبی هستند که نباید آنها را دست کم گرفت.



نظر شما