به گزارش قدس خراسان، حدود ۱۰ سال پیش زمزمه ضرورت تعیین نقاط حادثهخیز راههای کشور برای اصلاح و کاهش تصادفات جادهای ایجاد و «دستورالعمل نحوه شناسایی و اولویتبندی نقاط پرتصادف راهها» از سوی وزیر راه و شهرسازی به اعضای کمیسیون ایمنی راههای کشور و استانداران محترم و رؤسای کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل ونقل استانی ابلاغ شد.
کمیته تخصصی شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز در کشور تشکیل شد که با استفاده از آمار تصادفات، نقاط پرتصادف در کل کشور شناسایی شود و پس از تحلیل علل تصادفات، برای اصلاح آنها توسط حمل و نقل جادهای اقدام کند.
وقوع تصادفات در هر نقطه حادثهخیز به عوامل مختلف انسانی، فنی و محیطی وابسته است و تحلیل علل تصادف میتواند به شناسایی مشکلات زیرساختی؛ مانند کیفیت آسفالت، علائم راهنمایی و رانندگی و شرایط جوی کمک کند.
۷ نقطه باقی مانده یا ۱۸نقطه؟
پلیس راه خراسانرضوی در گفتوگو با قدس خراسان اعلام کرده بود ۱۸ نقطه از ۳۰ نقطه تعیین شده توسط کمیته کشوری تعیین نقاط حادثهخیز باقی مانده در حالی که معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسانرضوی به خبرنگار ما میگوید: در حال حاضر در این استان، از مجموع ۳۰ نقطه تعداد ۲۳ نقطه ایمنسازی شده و هفت نقطه باقی مانده نیز حدود ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طبق برنامهریزی اداره کل راهداری، رفع تمام نقاط تا پایان شهریور سال آینده انجام میشود.
علیرضا خجسته درباره اصلاح مسیرهای محور غرب به عنوان حوزهای که یکسوم حوادث جادهای را به خود اختصاص داده است، میافزاید: اگر چه از لحاظ تعداد تصادفات، محور غرب آمار بالایی دارد؛ اما ذکر این نکته ضروری است که این کریدور از لحاظ طول نیز طولانیترین محور استان به شمار میآید. بنابراین جمع جبری تصادفات آن طبیعتاً بالاست؛ ولی اگر بر اساس آمار مثلاً تصادفات به ۱۰۰ کیلومتر راه یا تصادفات بر ۱۰هزار تردد را مقایسه کنیم، محور غرب دارای بیشترین تصادفات نخواهد بود. از طرفی در آخرین بهروزرسانی نقاط پر تصادف نیز از مجموع ۳۰ نقطه شناسایی شده، تنها سه نقطه در کریدور غرب مشخص شده که این موضوع نشان میدهد بیش از آنکه نقص راه در تصادفات محور غرب مؤثر باشد، رفتارهای پرخطر به ویژه رانندگی در حالت خوابآلودگی و حواسپرتی رانندگان است که آمار تصادفات را در این محور بالا برده است.
وی اعتقاد دارد حجم زیادی از اقدامهای راهداری در سال گذشته در حوزه مرمت رویه راه و ایمنی بهویژه ایمنسازی پلهای بزرگ در همین کریدور غرب صورت گرفته است.
اصلاح۲۰ کیلومتر از شیب شیروانی محور غرب
معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جادهای خراسانرضوی همچنین درباره شیب شیروانی محور غرب که به گفته پلیس راه به خوبی اجرا نشده نیز تأکید میکند: همانطور که گفته شد یکی از مشکلات اصلی کریدور غرب، خوابآلودگی رانندگان به دلیل کویری بودن و مسافت بالای مسیر است. در این راستا اداره کل راهداری اقدام به صدور مجوز تأسیس مجتمعهای خدماتی و رفاهی در فواصل مناسب، به منظور تشویق رانندگان به استراحت کرده است.
خجسته با بیان اینکه در سال گذشته با راهداری محوری و استفاده از توان ماشینآلات سایر شهرستانهای استان، حدود ۲۰ کیلومتر از شیب شیروانی این محور اصلاح شده است، میگوید: در ۱۴ پارکینگ محور غرب سکوهایی برای استراحت مسافران پیشبینی و ۲۳ پارکینگ نیز به روشنایی خورشیدی مجهز شده است. در عین حال برای کاهش صدمههای ناشی از تصادفات خروج از محور، پیمانکاری تعیین شده که به زودی عملیات اجرایی را آغاز میکند.
ترمیم و بهسازی بیش از ۳۲۵ کیلومتر از محورهای شریانی منتهی به مشهد
وی ضمن قدردانی از تلاش اهالی باغجر که به صورت مشارکتی با راهداری شهرستان برای ایمنسازی قسمتی از محور اقدام کردند، ادامه میدهد: این نقطه جزو نقاط پرتصادف مصوب کمیته کشوری نبوده و مشابه آن همواره و به صورت مستمر توسط ماشینآلات راهداری و با تلاش نیروهای راهدار در سطح استان در حال ایمنسازی است که اصلاً در آمارها اعلام نمیشود. البته اداره کل راهداری از مشارکت خیران در امر ایمنسازی راهها استقبال میکند.
معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جادهای خراسانرضوی با اشاره به آمادگی ناوگان راهداری و افزایش تیمهای عملیاتی آن برای نوروز ۱۴۰۴ اظهار میکند: بیش از ۸۰۰ نیروی راهداری و ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات راهداری بهصورت شبانهروزی به همراه تیمهای گشتزنی برای پایش وضعیت جادهها و امدادرسانی سریع در محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند.
خجسته درباره افزایش ایمنی محورها و اقدامهای پیشگیرانه میگوید: از ابتدای سال جاری ترمیم و بهسازی بیش از ۳۲۵ کیلومتر از محورهای شریانی منتهی به مشهد و نصب تابلوهای هشداردهنده، خطکشی مسیرها و ایجاد مسیرهای ایمن برای تردد زائران پیاده صورت گرفته است.
تمرکز بر کاربر، از تمرکز بر راه مؤثرتر است
رئیس اداره ایمنی راههای خراسانرضوی نیز در گفتوگو با خبرنگار ما درباره ۱۱ نقطه حادثهخیزی که امسال اصلاح شده، اظهار میکند: این ۱۱ نقطه در محور قوچان و شهرستان جغتای و هفت نقطه حادثهخیز باقی مانده نیز در محدوده شهرستانهای سبزوار، بینالود، فریمان، خواف، قوچان و محور خلیلآباد-بردسکن قرار دارند.
احمد رضا بخشی با بیان اینکه بسیاری از تصادفات محور قوچان مربوط به عابر پیاده است، میافزاید: ولی در تصادف محور غرب واژگونی بیشتر است؛ در نتیجه لزوماً نفس راه ممکن است سبب ایجاد یک نقطه پرتصادف نشود و تخلفات رانندگی نیز نقش مهمی داشته باشند؛ ولی به هر حال کارهایی را که میتوان به واسطه آنها از تخلف رانندگی جلوگیری کرد تا حادثه اتفاق نیفتد، راهداری انجام میدهد تا نقطه پر تصادف رفع شود؛ به طور مثال ایجاد گاردریل برای دوربرگردانی که رانندهها به خلاف در آنجا دور میزنند، هرچند آنها خلاف میکنند؛ ولی چون منجر به حادثه میشود، راهداری باید کارهای فیزیکی برای حفاظت از آن منطقه را انجام دهد.
وی با بیان اینکه برنامهریزی کمیسیون ایمنی راه در سطح کشور است، ادامه میدهد: ما در استانها دخالتی در این حوزه نداریم و فقط مجری رفع آن هستیم. این کمیته هر بار بر اساس تصادفات سه سال گذشته، نقاط پرتصادف را به روزرسانی میکند. ممکن است سیاست این کمیسیون از تمرکز بر راه به تمرکز بر کاربر تغییر کند؛ چون ما معتقدیم در حال حاضر انرژی گذاشتن روی کاربر بیشتر مؤثر است.
اصلاح شیب شیروانی محور غرب با ۵میلیارد تومان!
رئیس اداره ایمنی راههای خراسانرضوی اصلاح شیروانی را کار زمانبری عنوان میکند و میگوید: مدت زمان انجام این کار با اعتباری که برای آن تخصیص مییابد، ارتباط دارد. امسال از منابع سازمان راهداری ۵میلیارد تومان برای اصلاح شیب شیروانی اعتبار گرفتیم و اگر از منابع استانی هم تخصیص یابد، حتماً در سرعت کار تأثیر خواهد گذاشت. به فرض تأمین منابع مالی نیز طی یک بازه یک تا دو سال میتوان در مناطق ضروری، اصلاح شیب شیروانی را انجام داد.
لکهگیری زمانبر
طبق اعلام کمیته شناسایی نقاط حادثهخیز در سال ۱۴۰۱، ۳۰نقطه حادثهخیز در خراسانرضوی شناسایی شده بود که بخشی از آن اصلاح و قسمتی نیز باقی مانده است. با این حال از سال ۱۴۰۱ تاکنون این کمیته برای نقاط حادثهخیز استان ما تشکیل نشده در حالی که این استان هر سال با حجم وسیعی از مسافر در نوروز و تابستان مواجه است که جادهها را برای مسیر سفرهای خود انتخاب میکنند. هر چند به نظر میرسد یکی از دلایل تشکیل نشدن این کمیته در این دو سال، این است که همان ۳۰ نقطه شناسایی شده نیز در طول این دو سال اصلاح نشده و به گفته راهداری خراسانرضوی هفت نقطه هنوز باقی مانده که اصلاح آن تا شهریور زمان میبرد.
اصلاح نقاط حادثهخیز، اصلاح و توسعه کل جادهها و ساخت بزرگراه و آزادراه نیست که زمان و بودجه عجیبی را نیاز داشته باشد. با وجود این، استان ما در این حوزه نیز دچار عقبافتادگی است و میبینیم اصلاح نقاط حادثهخیزش نیز که نسبت به وسعت جادهها باید در حد لکهگیری باشد، میتواند چندین سال زمان ببرد.
وقوع تصادفات در هر نقطه حادثهخیز به عوامل مختلف انسانی، فنی و محیطی وابسته است و تحلیل علل تصادف میتواند به شناسایی مشکلات زیرساختی؛ مانند کیفیت آسفالت، علائم راهنمایی و رانندگی و شرایط جوی کمک کند.
۷ نقطه باقی مانده یا ۱۸نقطه؟
پلیس راه خراسانرضوی در گفتوگو با قدس خراسان اعلام کرده بود ۱۸ نقطه از ۳۰ نقطه تعیین شده توسط کمیته کشوری تعیین نقاط حادثهخیز باقی مانده در حالی که معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسانرضوی به خبرنگار ما میگوید: در حال حاضر در این استان، از مجموع ۳۰ نقطه تعداد ۲۳ نقطه ایمنسازی شده و هفت نقطه باقی مانده نیز حدود ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طبق برنامهریزی اداره کل راهداری، رفع تمام نقاط تا پایان شهریور سال آینده انجام میشود.
علیرضا خجسته درباره اصلاح مسیرهای محور غرب به عنوان حوزهای که یکسوم حوادث جادهای را به خود اختصاص داده است، میافزاید: اگر چه از لحاظ تعداد تصادفات، محور غرب آمار بالایی دارد؛ اما ذکر این نکته ضروری است که این کریدور از لحاظ طول نیز طولانیترین محور استان به شمار میآید. بنابراین جمع جبری تصادفات آن طبیعتاً بالاست؛ ولی اگر بر اساس آمار مثلاً تصادفات به ۱۰۰ کیلومتر راه یا تصادفات بر ۱۰هزار تردد را مقایسه کنیم، محور غرب دارای بیشترین تصادفات نخواهد بود. از طرفی در آخرین بهروزرسانی نقاط پر تصادف نیز از مجموع ۳۰ نقطه شناسایی شده، تنها سه نقطه در کریدور غرب مشخص شده که این موضوع نشان میدهد بیش از آنکه نقص راه در تصادفات محور غرب مؤثر باشد، رفتارهای پرخطر به ویژه رانندگی در حالت خوابآلودگی و حواسپرتی رانندگان است که آمار تصادفات را در این محور بالا برده است.
وی اعتقاد دارد حجم زیادی از اقدامهای راهداری در سال گذشته در حوزه مرمت رویه راه و ایمنی بهویژه ایمنسازی پلهای بزرگ در همین کریدور غرب صورت گرفته است.
اصلاح۲۰ کیلومتر از شیب شیروانی محور غرب
معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جادهای خراسانرضوی همچنین درباره شیب شیروانی محور غرب که به گفته پلیس راه به خوبی اجرا نشده نیز تأکید میکند: همانطور که گفته شد یکی از مشکلات اصلی کریدور غرب، خوابآلودگی رانندگان به دلیل کویری بودن و مسافت بالای مسیر است. در این راستا اداره کل راهداری اقدام به صدور مجوز تأسیس مجتمعهای خدماتی و رفاهی در فواصل مناسب، به منظور تشویق رانندگان به استراحت کرده است.
خجسته با بیان اینکه در سال گذشته با راهداری محوری و استفاده از توان ماشینآلات سایر شهرستانهای استان، حدود ۲۰ کیلومتر از شیب شیروانی این محور اصلاح شده است، میگوید: در ۱۴ پارکینگ محور غرب سکوهایی برای استراحت مسافران پیشبینی و ۲۳ پارکینگ نیز به روشنایی خورشیدی مجهز شده است. در عین حال برای کاهش صدمههای ناشی از تصادفات خروج از محور، پیمانکاری تعیین شده که به زودی عملیات اجرایی را آغاز میکند.
ترمیم و بهسازی بیش از ۳۲۵ کیلومتر از محورهای شریانی منتهی به مشهد
وی ضمن قدردانی از تلاش اهالی باغجر که به صورت مشارکتی با راهداری شهرستان برای ایمنسازی قسمتی از محور اقدام کردند، ادامه میدهد: این نقطه جزو نقاط پرتصادف مصوب کمیته کشوری نبوده و مشابه آن همواره و به صورت مستمر توسط ماشینآلات راهداری و با تلاش نیروهای راهدار در سطح استان در حال ایمنسازی است که اصلاً در آمارها اعلام نمیشود. البته اداره کل راهداری از مشارکت خیران در امر ایمنسازی راهها استقبال میکند.
معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جادهای خراسانرضوی با اشاره به آمادگی ناوگان راهداری و افزایش تیمهای عملیاتی آن برای نوروز ۱۴۰۴ اظهار میکند: بیش از ۸۰۰ نیروی راهداری و ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات راهداری بهصورت شبانهروزی به همراه تیمهای گشتزنی برای پایش وضعیت جادهها و امدادرسانی سریع در محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند.
خجسته درباره افزایش ایمنی محورها و اقدامهای پیشگیرانه میگوید: از ابتدای سال جاری ترمیم و بهسازی بیش از ۳۲۵ کیلومتر از محورهای شریانی منتهی به مشهد و نصب تابلوهای هشداردهنده، خطکشی مسیرها و ایجاد مسیرهای ایمن برای تردد زائران پیاده صورت گرفته است.
تمرکز بر کاربر، از تمرکز بر راه مؤثرتر است
رئیس اداره ایمنی راههای خراسانرضوی نیز در گفتوگو با خبرنگار ما درباره ۱۱ نقطه حادثهخیزی که امسال اصلاح شده، اظهار میکند: این ۱۱ نقطه در محور قوچان و شهرستان جغتای و هفت نقطه حادثهخیز باقی مانده نیز در محدوده شهرستانهای سبزوار، بینالود، فریمان، خواف، قوچان و محور خلیلآباد-بردسکن قرار دارند.
احمد رضا بخشی با بیان اینکه بسیاری از تصادفات محور قوچان مربوط به عابر پیاده است، میافزاید: ولی در تصادف محور غرب واژگونی بیشتر است؛ در نتیجه لزوماً نفس راه ممکن است سبب ایجاد یک نقطه پرتصادف نشود و تخلفات رانندگی نیز نقش مهمی داشته باشند؛ ولی به هر حال کارهایی را که میتوان به واسطه آنها از تخلف رانندگی جلوگیری کرد تا حادثه اتفاق نیفتد، راهداری انجام میدهد تا نقطه پر تصادف رفع شود؛ به طور مثال ایجاد گاردریل برای دوربرگردانی که رانندهها به خلاف در آنجا دور میزنند، هرچند آنها خلاف میکنند؛ ولی چون منجر به حادثه میشود، راهداری باید کارهای فیزیکی برای حفاظت از آن منطقه را انجام دهد.
وی با بیان اینکه برنامهریزی کمیسیون ایمنی راه در سطح کشور است، ادامه میدهد: ما در استانها دخالتی در این حوزه نداریم و فقط مجری رفع آن هستیم. این کمیته هر بار بر اساس تصادفات سه سال گذشته، نقاط پرتصادف را به روزرسانی میکند. ممکن است سیاست این کمیسیون از تمرکز بر راه به تمرکز بر کاربر تغییر کند؛ چون ما معتقدیم در حال حاضر انرژی گذاشتن روی کاربر بیشتر مؤثر است.
اصلاح شیب شیروانی محور غرب با ۵میلیارد تومان!
رئیس اداره ایمنی راههای خراسانرضوی اصلاح شیروانی را کار زمانبری عنوان میکند و میگوید: مدت زمان انجام این کار با اعتباری که برای آن تخصیص مییابد، ارتباط دارد. امسال از منابع سازمان راهداری ۵میلیارد تومان برای اصلاح شیب شیروانی اعتبار گرفتیم و اگر از منابع استانی هم تخصیص یابد، حتماً در سرعت کار تأثیر خواهد گذاشت. به فرض تأمین منابع مالی نیز طی یک بازه یک تا دو سال میتوان در مناطق ضروری، اصلاح شیب شیروانی را انجام داد.
لکهگیری زمانبر
طبق اعلام کمیته شناسایی نقاط حادثهخیز در سال ۱۴۰۱، ۳۰نقطه حادثهخیز در خراسانرضوی شناسایی شده بود که بخشی از آن اصلاح و قسمتی نیز باقی مانده است. با این حال از سال ۱۴۰۱ تاکنون این کمیته برای نقاط حادثهخیز استان ما تشکیل نشده در حالی که این استان هر سال با حجم وسیعی از مسافر در نوروز و تابستان مواجه است که جادهها را برای مسیر سفرهای خود انتخاب میکنند. هر چند به نظر میرسد یکی از دلایل تشکیل نشدن این کمیته در این دو سال، این است که همان ۳۰ نقطه شناسایی شده نیز در طول این دو سال اصلاح نشده و به گفته راهداری خراسانرضوی هفت نقطه هنوز باقی مانده که اصلاح آن تا شهریور زمان میبرد.
اصلاح نقاط حادثهخیز، اصلاح و توسعه کل جادهها و ساخت بزرگراه و آزادراه نیست که زمان و بودجه عجیبی را نیاز داشته باشد. با وجود این، استان ما در این حوزه نیز دچار عقبافتادگی است و میبینیم اصلاح نقاط حادثهخیزش نیز که نسبت به وسعت جادهها باید در حد لکهگیری باشد، میتواند چندین سال زمان ببرد.
نظر شما