به گزارش قدس خراسان، استاندار خراسان رضوی در نشست خبری که صبح امروز در محل بازار فرش مشهد با حضور مسئولان استانی برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد رئیس جمهور شهید عنوان کرد: هر مسئولی یک برنامه مدون و تدوینشده دارد و طبیعتاً هیئت دولت بر اساس همین برنامه به استانداران رأی اعتماد میدهد که براساس آن رای اعتماد هیأت دولت را گرفتیم. با همه استانداران سابق خراسان رضوی مذاکره کردهام و همهایدههای خوبی داشتهاند که بخشی اجرایی شده و بخشی از آنها را باید با تلفیق اجرا کرد. قبل از هرچیز باید در استان به زیرساختها بپردازیم و زیرساختهای خراسان رضوی به شدت دچار بحران است و باید به سرانجام برسد، قطار سریع السیر و قطار برقی قرار نیست یکی باشد. در جلسه معاون اول رئیس جمهور درباره قطار برقی و قطار سریع السیر به تفکیک صحبت شده است تا این دو پروژه به نتیجه برسد. ۵ جلسه کارشناسی مفصل با معاون رئیس جمهور، سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزیر راه و پیمانکاران گذاشته شده و صراحتاً و با تأکید به این سمت رفتهایم تا این دو پروژه اصلی و زیرساختی است و تنها جایی که قطار سریع السیر توجیه اقتصادی داشته باشد مسیر مشهد تهران است. امسال برای اولین بار در ردیف بودجه برای آن منابع مالی برای مطالعه دیدهاند. قطار برقی موضوع مستقل دارد که با ارتقا مسیر فعلی سرعت افزایش پیدا میکند و قطار سریع السیر یک تکنولوژی نو است.
غلامحسین مظفری ادامه داد: وضعیت ما در بحث راهها خاص است و مرتب و مکرر به آن اشاره میشود. خراسان رضوی و شرق کشور سهم یک درصدی از آزاد راه دارد. بیست سال آزاد راه مشهد باغچه را داشتهایم و هنوز همان وضعیت است در حالی که آزادراهها در کشور از ۳ هزار کیلومتر گذشته و این برای مشهد و خراسانی که سالانه یک سوم جمعیت کشور را میزبانی میکند زیبنده نیست. استفادهکننده اصلی آزاد راههای استان زائران هستند و مسیرهای منتهی به مرزهای ما به شدت نیازمند بازسازی است و خراسان رضوی کریدورهای اصلی اقتصادی شرق به غرب و شمال به جنوب در بحث ریل و جاده را در برمی گیرد. در ۶ ماهه گذشته خواف به مشهد در چهار قطعه بزرگ توسط پیمانکاران و شرکتهای بزرگ معدنی در حال انجام است. مسیر سرخس یک مسیر اصلی محسوب میشود و لطف آباد به عنوان یک مرز بزرگ و فعال وضعیت خوبی ندارد. آب بحث بسیار مهم و حیاتی در صنعت، شرب و کشاورزی است و یکی از برنامههای جدی ما مدیریت منابع آبی و انتقال آب از خارج از حوضه است. در حوزه اقتصادی این رویکرد را داریم تا با تعامل و هم افزایی شاخصهای استان را ارتقا دهیم.
بررسی سواحل مُکران برای سرمایهگذاری خراسان رضوی
وی در پاسخ به انتقاد درباره افتتاح کارخانه فولاد در نیشابور تشریح کرد: اصل ماجرا نکته بسیار درستی است صنایع آب بر باید به کنار دریا برود. هنگامی که به سوابق ایجاد شرکتهای فولادی در کشور مراجعه میکنیم نشان میدهد که در ابتدا این صنایع قرار بود در حاشیه آبهای آزاد ساخته شود اما در فضاهای سیاسی شکل گرفته، این صنایع به داخل شهرهای دیگر منتقل و این گرفتاریها ایجاد شد. باید به سمتی برویم که این صنایع به حاشیه آبهای آزاد برود. در حال بررسی شرایط سواحل مکران و فرصتهای آن برای خراسان رضوی هستیم، اما باید گفته شود نسبت و میزانی که آب در فولاد استفاده میشود از کشاورزی کمتر است و کارخانه فولاد نیشابور که افتتاح شد ۴۰لیتر بر ثانیه آب مصرف میکند و این مجموعه ۸ حلقه چاه در هزار هکتار زمین دارد. واقعیت این است که در بخش کشاورزی بیش از ۸۰درصد هدر رفت آب داریم. کشاورزی کار مهمی است اما بهره وری بسیار پایینی در این بخش وجود دارد و دو موضوع باید پیگیری شود یکی بحث زیست محیطی و دیگری انتقال این صنایع به سواحل یا جایی که تأمین آب راحتتر باشد و نکته مهم این است از آب به عنوان سرمایه عظیم استفاده شود و بهره وری بالای بسیار داشته باشد. آبی که از دریای عمان منتقل میشود ۵ یورو هزینه دارد که رقم بالایی است و بهره وری مهمترین موضوع است که باید مورد توجه باشد.
پیگیر اجرای قطار برقی از سمت مشهد به تهران
استاندار خراسان رضوی خاطر نشان میکند: انتصابات در استان موضوع مهمی است و ۲۹ فرماندار مشخص شده و رویکرد ما این است که از معاونان فرمانداران نیروهای تخصصی استفاده شود و در انتصاب بخشداران، جوان گرایی لحاظ شود و اصرار ما این است تا حداکثر تا دو هفته آینده وضعیت انتصابات تعیین تکلیف شود. ستاد استانداری تقریباً تعیین تکلیف شده و تغییر مدیران کل ادارات مسئولیتش با وزرا است.
مظفری در ادامه توضیح داد: در جلسه کارگروه ملی زیارت در مشهد که تأکید معاون اول رئیس جمهور بر ارتقای این کارگروه به شورای عالی زیارت است. پروژههای قطار برقی و قطار سریع السیر و آزاد راه حرم تا حرم مورد بررسی قرار گرفت و در مورد قطار برقی هم پیگیر این هستیم که از سمت مشهد آغاز شود. فرمول تأمین مالی این پروژه که مبلغ قابل توجهی است، تعیین شد و خوشبختانه در این خصوص، مواضع همه در استان یکپارچه شده است و خرسندیم که دولت نیز این موضوع را پذیرفته است. تأمین مالی قطار برقی تا کنون ۱۰ درصد انجام شده و ۹۰ درصد آن از طریق فاینانس خواهد بود. در مورد آزادراه حرم تا حرم نیز که قرار بود سهم مشارکت بخش خصوصی به دولت ۷۰ به ۳۰ باشد، به دلیل دشواریهای اقتصادی برای بخش خصوصی، این درصد اصلاح شد.
پیشنهاد اولیه ارائه شده الگوی کشت استان قوی نیست
مظفری در پاسخ به سوال خبرنگار قدس خراسان در رابطه به الگوی کشت عنوان کرد: الگوی کشت موضوع مهمی است و از کشاورزی و الگوی کشت سال هاست که در کشور مطرح شده و واقعیت این است که ما به این سمت نرویم و آن را اصلاح نکنیم سرمایه کشور را به شدت از بین می بریم. از موضوعات مهم استان الگوی کشت است که یکی از دلایل رای هیات دولت به برنامه های استانداری بود. از جهاد کشاورزی خواسته ایم مسئولیت خود را انجام دهند و بحث الگوی کشت را اجرایی کنند، راهی غیر از این نداریم و به سرعت در حال هدر رفت منابع هستیم. در خراسان رضوی از جهادکشاورزی خواستیم که ارائه الگوی کشت را به سرعت انجام دهد. پیشنهاد و پروپزال اولیه ارائه شد که قوی و اجرایی نیست در حد پیشنهاد اولیه بود، ارزش و اهمیت آب بسیار بالا است بخشی از آب را باید تفکیک کنیم و در حال حاضر آبیاری های تحت فشار و بارانی هم باید عبور کنیم و تنها راه استفاده از کشت گلخانه ای است تا آب از شبکه خارج نشود. فرونشست دشت ها در خراسان رضوی یک فاجعه است و از فعاالان زیست محیطی می خواهیم کنار ما قرار بگیرند و مسائل را گوشزد کنند، به تعبیر فعالان زیست محیطی ما از مرحله بحران در حال عبوریم. باید بحث الگوی کشت را پیگیری کنیم تا بهره وری کشاورزی ارتقا پیدا کند.
بررسی مشکل پدیده در دستور کار است
وی در طرح سؤال خبرنگار ما درباره پدیده شاندیز نیز افزود: پدیده شاندیز بحث خیلی جدی است و یک بخشی از سرمایهگذاری پدید، ه در کیش است. اصرار ما بر اتمام پروژههای نیمه تمام از جمله مشهد مال، پروژه ثابت، جهان مال، پدیده شاندیز و سایر پروژههای صنعتی مانند آذر مینای جام است که بیش از سه همت سرمایهگذاری شده و بیش از سه در بلانکلیفی به سر میبرد و به مرور در حال مستهلاک میشود است و مشابه این پروژه در منطقه خواف و سایر مناطق استان وجود دارد که باید به سرانجام برسد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: پدیده به دلیل مشارکت مردمی نماد سرمایهگذاری توسعه و صنعت گردشگری استان است و باید به سرانجام برسد. بازدیدی که از پدیده داشتهایم در همین زمینه بوده که پس از ده سال توسط استانداری صورت گرفت. فارغ از اینکه چرا این موضوع معطل مانده وظیفه استانداری است تا مشکل این پروژه را بررسی کند. این پروژه باید به سرانجام برسد. کارگروهی تشکیل شده و ۳جلسه برگزار کردهایم و کمیتهای هم برای بحثهای حقوقی این پروژه تشکیل شده است که مسئولیت آن با ما نیست و به هر شکل علاقمندیم و تلاش میکنیم تا پدیده شاندیز به عنوان یکی از پروژههای استان به سرانجام برسد. برای مشهد مال سه جلسه برگزار شده و باید این گرهها باز شود. اعتقاد ما این است تا مشکلات این پروژهها را در سال مزین به شعار سرمایهگذاری حل کنیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم حتماً در بخش سرمایهگذاری متحمل شکست شدهایم که برای استان خوب نیست وامیدواریم در این حوزه بتوانیم یک گام مؤثر برداریم.
تنوع برنامهها برای زائران و گردشگران از ضروریات است
مظفری ادامه داد: خراسان رضوی به واسطه وجود بارگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) شناخته شده است و مهمترین شاخص ما در حوزه زیارت و به طور کلی در استان و کشور، همین بارگاه نورانی امام رضا (ع) است. این مکان، نقطه کانونی در خراسان به شمار میرود که زائران از اقصی نقاط جهان و کشور برای زیارت به مشهد و این استان مشرف میشوند. بنابراین، ما باید از تمامی فرصتها برای پذیرایی شایسته و درخور شأن زائران به نحو احسن بهره ببریم. زائران و گردشگران معمولاً زمان محدودی، در حد یک یا دو ساعت از شبانهروز را به زیارت اختصاص میدهند و لازم است که ما برای سایر اوقات سفر آنها نیز برنامهریزی داشته باشیم. این استان از نظر جاذبههای طبیعی و تاریخی بسیار غنی است. ما در این استان ۲۲۰۰ مکان تاریخی داریم که باید معرفی شوند و خوشبختانه تاکنون نیز معرفی شدهاند. گردشگری زیارت محور اصلی است، اما بخشهای تاریخی و طبیعی نیز میتوانند نقش مؤثری در توسعه گردشگری استان ایفا کنند. در حال حاضر، ۶۳ موزه در استان فعال است که میتواند مورد بازدید گردشگران قرار گیرد. تنوع برنامهها برای زائران و گردشگران از ضروریات است و ما باید تلاش کنیم تا ماندگاری مسافران و زائران را در خراسان افزایش دهیم که این امر مستلزم ایجاد این تنوع است.
*در موضوع ساماندهی اتباع کوتاه نمیآییم
وی با اشاره به بحث ساماندهی اتباع در خراسان رضوی عنوان کرد: بحث اتباع بسیار مهم است و در استان با حساسیت بسیار بالا این موضوع را پیگیری میکنیم. دیوارگذاری در مرز پروژه بسیار مهم و سنگین و ملی است که سهم خراسان رضوی از این طرح ۷۰۰کیلومتر است که انجام خواهد شد. امیدواریم شرایط به گونهای پیش برود که دو طرف مرز ایران و افغانستان توسعه پیدا کند. اگر ما بتوانیم شرایط اقتصادی را در دو طرف مرز حتی با سرمایهگذاری در افغانستان توسعه دهیم. منطقه آزاد دوغارون با ۱۲هکتار وسعت یک بستر مناسب است و بسیاری از تجار و سرمایهگذاران بزرگ افغان علاقمند به سرمایهگذاری هستند و ما باید به این افراد اجازه ورود بدهیم. در سامان دهی اتباع مسئولیت استانداری بسیار سخت است. در این موضوع چندین مرتبه با آقای عراقچی صحبت کردهام و اصرار داریم هر کسی که به صورت رسمی وارد کشور میشود هر روز در حدود سه هزار نفر با ویزا وارد میشوند که ما در خراسان رضوی باید بدانیم افراد به چه دلیلی به کشور وارد میشوند. اگر افراد برای کار یا تفریح، سرمایهگذاری یا درمان وارد استان و کشور میشوند باید ویزای مرتبط دریافت کنند تا ساماندهی لازم به درستی انجام شود و اصرار بر ساماندهی داریم و در این موضوع کوتاه نمیآییم در حال حاضر آمار رسمی اتباع خراسان رضوی ۴۰۰هزار نفر است.
*استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در دستور کار است
وی ادامه داد: استان خراسان رضوی به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک و جغرافیایی، از یک جایگاه استثنایی برخوردار است. ما هم مرزهای مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان داریم و هم در کانون کشورهای عضو اکو، به جز ترکیه، واقع شدهایم. علاوه بر این، کشورهای آسیای میانه و پاکستان نیز در همسایگی ما قرار دارند و به تبع وجود بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، تعداد قابل توجهی از کشورهای عربی نیز به این استان سفر میکنند. علاقمندی بسیار زیاد پاکستانیها به مشهد برای زیارت وجود دارد و حدود ۴۰میلیون شیعه در پاکستان وجود دارد که برقراری پروازهای مشهد-لاهور و برعکس میتواند در استفاده از این ظرفیت کمک کند. دولت و حاکمیت، با پیروی از دستورات مقام معظم رهبری، همواره بر ارتباط با کشورهای همسایه تأکید داشتهاند و رئیسجمهور نیز از ابتدای خدمت، بر اهمیت دیپلماسی اقتصادی و تعامل با همسایگان تأکید فرمودهاند. خوشبختانه، بخش خصوصی استان خراسان، یک بخش توانمند است که ۹۰ درصد اقتصاد ما را اداره میکند، در حالی که این رقم در برخی استانها بسیار کمتر است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیتهای خراسان رضوی در ارتباط با کشورهای همسایه عنوان کرد: بهرهگیری از ظرفیت کشورهای همسایه در کنار بخش خصوصی توانمند، از جمله تأکیداتی است که از سوی دولت و حاکمیت به عنوان استاندار بر عهده دارم. در سفر به ازبکستان و پاکستان، ظرفیتهای بسیار خوبی برای همکاری شناسایی شد. در دو استان ایالت سند و پنجاب پاکستان، یعنی کراچی و لاهور، امکان مراودات اقتصادی فوقالعادهای وجود دارد. استاندار ایالت پنجاب نیز ظرف یک تا دو هفته آینده با یک هیئت تجاری بزرگ به مشهد سفر خواهد کرد تا پیگیریهای لازم انجام شود تا پیگیری لازم در خصوص برنامههای بین دو استان انجام شود.
* توسعه فضاهای درمانی در شهرستانهای استان
استاندار خراسان رضوی درباره نبود زیرساختها در شهرهای مرزی گفت: این شهرها نماد و پیشانی استان و کشور برای ورود خروج مسافران هستند. درگز و لطف آباد از مجموعه شهرها و مرزهای فعال ما است و این بحث را در شهرهای مرزی دیگر داریم که در توسعه، نگاه متوازن وجود دارد که در اعتبارات قابل مشاهده است که نسبت خوبی دارد. پروژههایی در سمت درگز به ویژه در بحث جاده و بزرگراهی در حال کار است که باعث ارتقا و منشأ تحولات منطقه خواهد شد و توسعه فضاهای درمانی در شهرستانهای استان در حال پیگیری است. مشهد بار زیادی از حوزه درمان استان را بر دوش میکشد و علی رغم اینکه خود مشهد نزدیک به ۳ هزار تخت بیمارستانی از سرانه و میانگین کشوری کمتر دارد اما باید برای بحثهای تخصصی امکانات را برای شهرستانهای استان فراهم کنیم و بیمارستانهای زیادی در حال ساخت است. مشهد هم به طور طبیعی به عنوان کانون اصلی درمان بخش زیادی از این نیازها را پاسخ میدهد اماامیدواریم با تکمیل فضاهای درمانی اتفاق بهتری را باعث شویم.
*تکمیل زنجیره ارزش در مُکران
مظفری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره طرحهای خراسان رضوی در سواحل مُکران خاطر نشان کرد: در بحث سواحل مکران، موضوع انتقال سرمایه نیست، بلکه تکمیل زنجیرههای ارزش مدنظر است. ما در استان، صنایعی داریم که خود متولی این امر هستند. چنانچه ارزیابی شود که انجام این کار در قالب یک منطقه، منافع اقتصادی استان را تأمین میکند، قطعاً این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی در تکمیل توضیحات خود گفت: بحث بازچرخانی و استفاده از پساب در استان خراسان رضوی به طور جدی دنبال میشود. تقریباً هیچ نقطهای در استان وجود ندارد که پساب به اصطلاح هرز و هدر شود. غیر از موضوع کشف رود که یک معضل جدی است، یکی از مباحث اساسی، ساماندهی و بهرهبرداری از ظرفیت پساب و همچنین ایجاد محدودیت برای کشتهایی است که در آن مناطق انجام میشود وامیدواریم با دریافت برنامه جامع پسآب از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (آبفا)، بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم.
*مشهد آماده برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره شمالی
استاندار خراسان رضوی درباره برگزاری بازی ایران و کره شمالی در مشهد عنوان کرد: خصوص فوتبال، امیدوارم این مسابقه بدون هیچ مشکلی برگزار شود. مشهد هم ظرفیت لازم را دارد و پس از تهران، بزرگترین کلانشهر کشور و جمعیت آن از ۲۳ استان بیشتر است. بنابراین، آمادگی لازم برای برگزاری این مسابقه در مشهد وجود دارد و باید انجام شود. به نظر من هیچ مشکلی برای برگزاری این مسابقه وجود ندارد و انشاءالله به خوبی برگزار خواهد شد. در مورد ورود بانوان به ورزشگاه نیز، به نظر من نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد. در مسابقه قبلی نیز بانوان حضور داشتند و نظم به خوبی رعایت شد و مسابقه به نحو احسن برگزار گردید. امیدوارم این مسابقه نیز بدون هیچ مشکلی برگزار شود.
*فرهنگسازی برای سه شنبههای بدون خودرو
مظفری موضوع ترافیک مشهد را مهم دانست و تصریح کرد: ترافیک موضوع مهمی است و بخشی از آن به رفتارهای ترافیکی ما برمی گردد. استانداری قرار است سه شنبههای بدون خودرو را تبلیغ کند و قرار شد خود ما با خود رو در سطح شهر تردد نکنیم و باید به سمت این فرهنگسازی برویم. نباید به دلیل ارزانی بنزین خودروهای تک سرنشین تردد و هوای شهر را آلوده کنند و باید به سمت این فرهنگسازی برویم که قابل انجام است تا بتوانیم ترافیک و آلودگی هوا را کمتر کنیم.
*بازدید سرمایهگذاران بینالمللی از شهر فرودگاهی
وی افزود: سکونتهای غیر رسمی یک موضوع مهم است و باید مراقبت کرد تا این سکونت گاهها افزایش پیدا نکند و در حاشیه بلوار نماز امکان ندارد هیچ پروژهای خارج از طرح تفضیلی اجرا شود.
استاندار خراسان با اشاره به موضوع شهر فرودگاهی عنوان کرد: رضویایده شهر فرودگاهی در بسیاری شهرها وجود دارد. شهر فرودگاهی خراسان رضوی از موقعیت خوبی برخوردار است و میتواند به عنوان یک زیرساخت بزرگ برای فعالیتهای اقتصادی در نظر گرفته شود. ۱۲ هزار هکتار زمین است کهامیدوارم به آن بپردازیم. مذاکرات با سرمایهگذاران یزرگ بینالمللی در حوزه حمل و نقل انجام شده و یک بازدید در این زمینه صورت گرفته است و در اردیبهشت ماه نیز بازدید دیگری صورت میگیرد.
*توسعه اقتصاد استان بر مبنای خدمات گردشگری
مظفری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: بیش از ۶۰ درصد اقتصاد استان به خدمات برمی گردد و باید اقتصاد استان در مسیر گردشگر و زیارت و خدماتی که ارائه میدهد متحول شود. باید فعالیتهای حوزه زائر اقتصادی باشد و به تناسب امکانات را فراهم کنیم. آستان قدس خدمات ارائه میدهد و درآمد اقتصادی ندارد و شهرداری هم خدمات دهی میکند که باید از محل عوارض به درآمد برسد. بخش خصوصی ما باید در پروژههای اقتصادی مشهد سهم عمده داشته باشد و اگر پروژههای مناسب و بزرگ در شهر داشته باشیم هم حلاوت سفر را برای زائران فراهم میکنیم و هم به لحاظ اقتصادی استان را به درآمد میرسانیم. استراتژی و راهبرد کلی ما این است که هم دلی و همراهی برای هم افزایی و توسعه استان باشد. هر کسی در هر مسئولیت دارد یک هدف مشترک داریم که آن هم توسعه و آبادانی استان است.
*لولهگذاری در حاشیه کشف رود
وی تأکید کرد: کشف رود به معنای واقعی یک معضل است، معضلی که هم سلامت و هم محیط زیست را تهدید میکند. رسانه در کنار مسئولان باشد و مطالبهگری کنید و نشستی در این زمینه داشته باشیم. از فعالان محیط زیستی میخواهیم که کنار سیستم اجرایی قرار بگیرند و همه با هم به حل این معضل شهر کمک کنیم. حدود ۶۰۰کیلومتر در حاشیه کشف رود پروژه لولهگذاری در حال انجام است کهامیدواریم سرعت پیدا کند و این بحث جدی و مطالبه مردم است وامیدوارم بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.
*در توسعه قطار شهری مشهد پیشرو است
استاندار خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه نسبت به سایر نقاط کشور پیشرو هستیم چون زودتر کار آغاز شده و هم خط ۳ قطار شهری تقریباً به اتمام رسیده و در حال حاضر مراحل تست گرم آن انجام شده و آماده بهرهبرداری است. همانطور که اشاره شد، اجرای این پروژه بسیار سنگین است و احداث هر کیلومتر آن نیازمند ۵ همت بودجه است که رقم قابل توجهی است.
مظفری در تشریح پیگیری تأمین مالی پروژه قطار شهری مشهد گفت: باید توجه داشت که استان و دولت نیز وظیفه دارند در کنار شهرداری به انجام وظایف خود بپردازند و کمک کنند. ما در سطح استان موضع واحدی در این خصوص داریم و تمام تلاش خود را برای جذب کمکهای دولتی و انتشار اوراق به کار خواهیم بست. در سفر اخیر معاون اول رئیسجمهور به استان، مکاتبات مفصلی در همین زمینه انجام دادیم. یکی از مهمترین این مکاتبات، مربوط به تأمین مالی پروژه قطار شهری بود کهامیدواریم بتوانیم از این طریق منابع مالی لازم را جذب کنیم. توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه قطار شهری، راهکاری اساسی برای حل معضل ترافیک، افزایش آسایش و آرامش روحی و روانی شهروندان و بهبود کیفیت هوا است. هر چه در این حوزه سرمایهگذاری و تلاش کنیم، نتایج مثبت بیشتری عاید جامعه خواهد شد. ما نیز با تمام امکاناتی که در اختیار داریم، در کنار شهرداری و در خدمت مردم خواهیم بود.
*خسارات سنگین برق پیش روی صنعت و کشاورزی
وی بودجه مرمت بناهای تاریخی را محدود اعلام کرد و ادامه داد: نمیتوان با تخریب، بناهای موجود میراث فرهنگی را از نو ساخت. در عین حال، واقعیت آن است که در حوزه میراث فرهنگی استان با تعداد زیادی از بناهای نیازمند بازسازی مواجه هستیم که منابع ما محدود است.
استاندار خراسان رضوی موضوع ناترازی را بحث جدی کشور یاد کرد و گفت: ناترازیهای حوزه برق یک بحث جدی است و با یک واقعیت تلخ روبرو هستیم که این وضعیت در یک شب، یک روز یا یک سال ایجاد نشده است. این مشکل از زمانی آغاز شد که بنده و همکارانم در مجلس هفتم، در یک صبح ساعت شش و نیم، مصوبهای را در کمیته اقتصادی کمیسیون بودجه گذراندیم و در آنجا بحث تثبیت قیمتها را به مردمی که ادعای حمایت از آنها را داشتیم، تحمیل کردیم. این نقطه آغاز یک اتفاق بد بود. بدون هیچ تعارفی، دخالت اقتصاد در سیاست به اسم عیدی دادن به مردم با عدم افزایش قیمتها، زیرساختهای کشور را دچار بحران کرد. در این بیست و چند سالی که از آن موضوع میگذرد، متأسفانه به تدریج این شرایط را به کشور تحمیل کردیم و امروز ثمره آن تصمیم را به مردم هدیه میدهیم. در پایان فروردین اعلام کردیم ناترازی خاموشی نداریم، اما شرکت برق حتماً محاسباتی داشتند ما ۱۸ هزار مگاوات کسری برق داریم تأمین این میزان کسری حتی در یک سال نیز امکانپذیر نیست.
مظفری افزود: قطعاً در سال جاری نیز با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود و خسارات سنگینی به بخشهای صنعت، خدمات و کشاورزی کشور وارد خواهد شد. هنر ما این است که بتوانیم این وضعیت را مدیریت کرده و این خسارات را به حداقل برسانیم. همچنین، باید از فرصتهای فراهم شده در زمینه ایجاد نیروگاههای خورشیدی استفاده کنیم که خوشبختانه خراسان در این بخش سهم خوبی دارد. علاوه بر این، باید از ظرفیت نیروگاههای بادی که خراسان با داشتن دو مسیر بسیار خوب و تونل باد بزرگ در مناطق خواف، نشتیفان و بینالود از آن برخوردار است، بهره ببریم. مجوزهای صادر شده و اقدامات انجام شده، ما راامیدوار میکند که در این زمینه به نتایج مطلوبی دست یابیم و این ناترازی را حل کنیم.
وی با اشاره به پروژههای تأمین برق استان خاطر نشان کرد: پیشبینی ما در خراسان این است که ظرف سه سال آینده حداقل ۳ هزار مگاوات تولید برق از محل انرژیهای نو داشته باشیم. در حال حاضر نیز حدود ۶۰ مگاوات بهرهبرداری شده و ۷۲۲ مگاوات در حال طی مراحل نهایی برای بهرهبرداری است کهامیدواریم بتوانیم بخشی از کمبود را جبران کنیم. خراسان به تنهایی و جدا از سایر مناطق کشور، مشکل حاد برق ندارد. ما در خراسان ۵۰۰۰ مگاوات برق تولید میکنیم و منطقه شرق کشور را از خراسان پوشش میدهیم و مدیریت آن با خراسان رضوی است، هرچند شبکه سراسری توسط کل کشور تعیین میشود اما این ناترازی متأسفانه جدی است و امسال نیز باید آن را مدیریت کنیم.
استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: سال گذشته، علیرغم تمام شرایط سخت، خراسان رضوی یکی از استانهایی بود که در ارزیابیهای انجام شده در تهران، کمترین خسارتها و بهترین مدیریت را داشت. در عین حال که خسارتها بالا بود، امیدواریم بتوانیم از فرصتها استفاده کرده و از سرمایهگذارانی که به ویژه در حوزه انرژیهای نو، خورشیدی و بادی علاقهمند هستند، دعوت کنیم. ما با تمام وجود در خدمت آنها خواهیم بود تا با کمک این عزیزان بتوانیم نیازها را برطرف کرده و به سرعت به سمت حل این مشکل حرکت کنیم.
*تشکیل کار گروه برای حل مشکلات کسبه بازار فرش
مظفری پس از شنیدن درخواستهای نماینده کسبه بازار فرش مشهد که مرمت آن طولانی شده و هنوز پایان نیافته است گفت: در ابتدای برنامه از کسبه بازار فرش برای میزبانی از نشست خبری تشکر و عذرخواهی کردم. حضور در این جمع و گذراندن بیش از دو ساعت و نیم در این فضای بازار فرش مشهد، برای بنده مایه خوشحالی و افتخار است. طبیعی است که در مدت بازسازی بازار اذیت شدهاید، اما یک بنای تقریباً از بین رفته، با مساعدت و همراهی شما، احیا شده و یک بنای تاریخی بزرگ جان دوباره گرفته است.
وی در پایان تصریح کرد: نکات مطرح شده از سوی نماینده بازار، به ویژه تشکیل کارگروه ویژه و شورا، حتماً مورد توجه قرار خواهد گرفت. از معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری درخواست خواهم کرد تا جلسه اول این کارگروه را با حضور بنده برگزار کنند تا بتوانیم بحثها را به صورت جامع مطرح و تمامی ظرفیتهای موجود را به کار بگیریم. در خصوص مساعدتهای مالیاتی، موضوع در همان جلسه کارگروه مطرح خواهد شد تا فضای مناسبی برای حمایت از کسبه ایجاد شود. اقتصاد، مبتنی بر تقاضا، نوآوری، خلاقیت، کشف بازارهای جدید و جایگزینی محصولات است و اینها بحثهای جدی هستند. ما نمیتوانیم صرفاً منتظر تصمیمگیری دیگران باشیم.
نظر شما