معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، گفت: زیارت، پویاترین رخداد دینی است که ریشه در مبانی الهیاتی دارد و به مثابه یک پدیدار فرهنگی، داری سیر تکامل و تحول است.

معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی: زیارت به عنوان یک پدیدار فرهنگی، دارای سیر تکامل و تحول است
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نشست فرهنگی« زیارت؛ پدیدار فرهنگی و بین ادیانی»که، در سرای گفت‌وگوی سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار شد، عنوان کرد: بذر مودت و محبت به اهل بیت(ع)، منشا و خاستگاه میوه‌های متنوع و متکثر، در بافت‌های فرهنگی و اجتماعی، شده است.
وی ادامه داد: در حالی که زیارت، یک پدیدار قاعده محور و معیارمند است و از افعال قصدی است و صحت آن، متوقف بر رعایت «قواعد زیارت» بر حسب قرآن و سنت است؛ اما روش اجتهادی، راه را بر ظهورات متنوع روح زیارت، در بافت های فرهنگی متنوع و همگام با تحولات فرهنگی واجتماعی، گشوده است.
مروارید، تصریح کرد: آنچه که به عنوان «امر زیارت» ، به شکل مناسکی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در حال وقوع در جوامع اسلامی است، حاصل یک دیالکیتک سه ضلعی است، که ضلع اول آن، زائر و تجربه زیسته او و ضلع دوم آن، الهیات زیارت و گفتمان‌های پیرامون آن و ضلع سوم آن، نهاد زیارت و تولیت‌های اداره کننده نهاد فرهنگی، علمی و اجتماعی زیارت است.

مخاطب زیارت، محدود به انسان مومن نیست

وی با بیان اینکه مخاطب زیارت، محدود به انسان مومن، یا حتی مسلم نیست،گفت: بر حسب مفاد حدیث طلایی امام رضا(ع) که فرمودند: « فَإنَّ النّاس لَو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاتَّبَعونا»، مخاطب زیارت، انسان بماهو انسان است.
امکان دیالوگ بینا دینی و بین ادیانی، مبتنی بر این تفسیر شمول گرایانه و توجه به راهبرد «محاسن» کلام اهل بیت (ع)، است.
به گفته معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، تجربه‌های زیسته متنوع زائران، انتظارات متفاوتی را در آنها، نسبت به امر زیارت پدید آورده و در مراحل پیش از زیارت، زیارت و پس از زیارت، زیست‌های متنوع فرهنگی در دوران زیارت و پس از آن، را پدید می‌آورد.
وی گفت: درهمین نقطه، شاهد دیالکتیک زائر و زیارت هستیم و همانطور که زائر در پی زیارت، ریشه خود را در سنت و متن قرآن، جست وجو می‌کند، در نقطه مقابل، زائر بر مدل‌های تحقق زیارت، تاثیر می‌گذارد و زیارت‌های متنوع را شکل می‌دهد.
تفاوت‌های زیارت ایرانی، عراقی و لبنانی را بر این اساس، باید فهمید و تفسیر کرد.
مروارید، تصریح کرد: آینده زیارت بینادینی و بین ادیانی، در این دیالکتیک و گفت وگوهای هم‌افزا ترسیم می‌شود و امکانات خویش را غنا می‌بخشد و به فعلیت، می‌رساند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha