تحولات منطقه

پروژه‌ای که با تبلیغات پرهیاهو در استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد، کمتر از پنج ماه بعد با مشکلات مالی و مدیریتی متوقف مانده و پرسش‌هایی جدی درباره شفافیت و صلاحیت سرمایه‌گذاران مطرح کرده است.

رؤیای تولید خودروهای برقی در مارگون
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پروژه ساخت کارخانه خودروهای برقی و هیبریدی در سقاوه مارگون بهار امسال با حضور مسئولان استانی و تبلیغات گسترده رسانه‌ای کلنگ‌زنی شد و قرار بود این طرح با برآورد ارزش سرمایه‌گذاری ۵۰۴ میلیون دلار و وعده اشتغال برای ۲ هزار نفر ساخته شود.
همان زمان در گزارش‌های متعدد هشدار داده شد چنین پروژه‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و تجربه صنعتی است و تیم سرمایه‌گذار معرفی ‌شده توان اجرای آن را ندارد.
با گذشت تنها چند هفته، گزارش‌های دیگری منتشر شد که از ابهام در صدور مجوزها و واگذاری زمین بدون قرارداد رسمی خبر می‌دادند و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تأیید کرد هنوز بخشی از پول زمین پرداخت و قرارداد نهایی منعقد نشده است؛ در حالی که کلنگ پروژه بر زمین زده شده بود این ابهام‌ها موجب شد بخشی از افکار عمومی و کارشناسان نسبت به سرنوشت پروژه بدبین شوند.

توقف پروژه

اکنون و کمتر از پنج ماه پس از آغاز، پروژه عملاً متوقف مانده است و احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دلیل اصلی توقف را عدم پرداخت مطالبات طلبکاران اعلام کرده و گفته است برخی ماشین‌آلات هنوز در محل مشغول به کارند، اما روند کلی پروژه بسیار کند یا متوقف است.
احسان عسکری تأکید کرده پروژه‌های اقتصادی با پروژه‌های عمرانی دولتی تفاوت دارند و منابع مالی آن‌ها باید توسط بخش خصوصی تأمین شود و ما صلاحیت سرمایه‌گذاران را بررسی نمی‌کنیم؛ زمین در شهرک صنعتی با ضمانت‌های مالی واگذار می‌شود و در صورت عمل ‌نکردن به تعهدات، زمین باز پس گرفته خواهد شد.
جالب است که معاون اقتصادی استاندار هنوز امیدوار به ساخت کارخانه خودروهای برقی -هیبریدی در سقاوه مارگون است و از مذاکره با سرمایه‌گذاری خارجی از عمان خبر داده و گفته بازدیدهایی برای جلب سرمایه‌گذار جدید انجام شده است.

تضاد میان وعده‌ها و واقعیت‌ها!

پروژه‌ای که قرار بود سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی و هیبریدی تولید کرده و استان را به قطب نوین خودروسازی بدل کند، اکنون حتی در مرحله خاکبرداری و تجهیز کارگاه با مشکل مواجه است و کارشناسان می‌گویند اگر سرمایه‌گذاری توان پرداخت مطالبات اولیه و تکمیل زیرساخت‌های ابتدایی را ندارد، اساساً نمی‌تواند پروژه‌ای با این ابعاد و هزینه چند صد میلیون دلاری را پیش ببرد.
ضربه به اعتماد عمومی، هدررفت منابع اولیه، فرصت‌سوزی صنعتی و فشار رسانه‌ای و سیاسی بخشی از پیامدهای این تصمیم غیرمدبرانه برای استان کهگیلویه و بویراحمد است که انتظار می‌رود دادستانی به عنوان مدعی‌العموم ورود کرده و با سهل‌انگاران که با هدف برگزاری برنامه‌های تبلیغاتی برای چند روز مدیریت بیشتر، این گونه چوب حراج به اعتماد عمومی می‌زنند، برخورد قاطع کند.
چند نکته نگران‌کننده در وضعیت فعلی طرح ساخت خودروهای هیبریدی مارگون شامل سرمایه ثبتی شرکت مجری (پروژه با ادعای میلیون‌ها دلار آغاز شد، اما شرکت مجری تنها چند روز پیش از کلنگ‌زنی ثبت شده و سرمایه اولیه آن عددی بسیار پایین‌تر از انتظارات است)، سابقه کم فنی و اجرایی شرکت (بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیران پروژه پیش از این سابقه مهمی در صنعت خودروسازی نداشته‌اند)، اختلاف در میزان پیشرفت اعلامی (آمار ۱۲ درصدی که استاندار اعلام کرده در مقابل گزارش‌هایی که می‌گویند پیشرفت واقعی بسیار کمتر از آن است)، وابستگی به منابع تازه و طلبکاران (اگر پروژه تا این حد وابسته به تأمین مطالبات باشد، پایداری آن در معرض ریسک جدی قرار دارد) و تضاد در سیاست و اجرا (سیاست ضرب‌الاجلی در صدور مجوزها و اجرا و بدون پشتوانه فنی و مالی، شکاف بزرگی میان شعار و واقعیت ایجاد کرده است) برجسته هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha