صدیقة الکبری: تجسم تمامعیار صدق الهی
از لقب «صدیقة الکبری» تا حقیقت ناب وجودی: این لقب والا، فراتر از یک توصیف معمولی، به کمال تطابق میان ظاهر و باطن، گفتار و عمل، و تصویر و حقیقت در وجود مبارک حضرت فاطمه(س) اشاره دارد. صدیق کسی است که صدق الهی را در تمامی ابعاد وجود خود متجلی میسازد و حضرت زهرا(س) به عنوان «صدیقة الکبری»، عالیترین مظهر این حقیقت در خلقت است.
معرفت فاطمی: حلقه وصل نبوت و ولایت
بنای توحید و ولایت، بر پایه شناخت فاطمه(س): همه پیامبران الهی، خط توحید و ولایت را بنا نهادند، اما این مسیر تنها با معرفت کامل به فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) به کمال خود میرسد. معرفت به او، حقیقتی است که به وسیله آن، صدق از کذب و حق از باطل شناخته میشود. این شناخت، میراثی است که از دورانهای اولیه توحید به ودیعه نهاده شده است.
از زهرای اطهر تا مهدی موعود(عج)
نور فاطمه(س)، زمینهساز ظهور حضرت حجت: معرفت حضرت فاطمه(س)، تنها یک مفهوم انتزاعی نیست، بلکه پایه و مایه اصلی برای ظهور منجی بشریت، امام مهدی(عج) است. پس از شهادت رسول خدا(ص)، این نور فاطمی بود که خط الهی ولایت را زنده نگه داشت و این همان نوری است که در وجود فرزندش، حضرت حجت(عج)، به اوج ظهور خود خواهد رسید. ظهور او، تجلّی مهریه فاطمی و تحقق وعده قطعی خداوند است.
صدیق الأکبر و صدیقة الکبری: دو جلوه از یک نور
زنجیره ولایت از پیامبر(ص) تا مهدی(عج): این القاب نورانی، مراتب تابناک در سلسله ولایت الهی را ترسیم میکنند:
پیامبر اعظم(ص): «الصادق الأمین»، سرچشمه راستینی و امانت.
امیرالمؤمنین(ع): «الصدیق الأکبر»، کسی که پیش از همه و از عمق جان، پیامبر را با معرفتی نوری تصدیق کرد.
فاطمه الزهرا(س): «الصدیقة الکبری»، مظهر کامل صدق الهی در آفرینش که تصدیقش نه تنها در زبان، که در سراسر وجود و عملش جاری بود.
مهریه فاطمی: ملکوت هستی در دستان صدیق اکبر
نقش آفرینشساز مهریه فاطمه(س): خداوند متعال، مهریه فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) را به عنوان آن یکربع نجاتبخش؛ شامل دنیا، بهشت و جهنم قرار داده است. اما اجرا و تحقق این مهریه الهی، به دست «الصدیق الأکبر»، امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) است، چرا که اوست که مالک و مدبر جهنم و بهشت و دنیا و آخرت است.
در این نقشه الهی:
خداوند: «المُمهِر» (صاحب مهریه و قراردهنده آن)
امیرالمؤمنین(ع): «المُمَکِّن» (اجراکننده و برقرارکننده مهریه)
فاطمه الزهرا(س): «صاحب الحق» (ذات صاحب حق و مهریه)
وحدت صدیقان: نقطه اتصال در دولت حق
پیوند نور فاطمه و علی در وجود مهدی(عج): دولت حق زمانی محقق میشود که این دو نور به هم بپیوندند:
فاطمه (س): باطن نوری و ملکوتی ولایت.
علی (ع): ظاهر عملی و اجرایی ولایت.
این دو نور متحد، در وجود فرزند برومندشان، امام مهدی(عج)، به کمال و وحدت نهایی میرسند و دولت کریمه را برپا میدارند.
ولایت واحد، تجلیهای سهگانه
ارتباط این القاب و مقامات، در نهایت نشان از وحدت حقیقت ولایت دارد که در سه تجلی متجلی شده است:
فاطمه(س) قلب و باطن این ولایت است.
علی(ع) دست و بازوی اجرایی این ولایت است.
مهدی(عج) کمال و ظهور نهایی این ولایت است.
و اینگونه است که مهریه فاطمی که ملکوت هستی را در بر گرفته، تنها به دست الصدیق الأکبر تحویل داده شده و به دست فرزندشان، منجی موعود، به منصه ظهور میرسد.



نظر شما