به گزارش قدس، علی غفوری مقدم با اشاره به واگذاری مجوزهای صادراتی به استانها بر اساس مصوبه هیئت دولت، اظهار کرد: مجوز برگزاری نمایشگاهها در کشور مستقیما در سطح ملی توسط سازمان توسعه تجارت صورت میگیرد بر اساس مصوبه هیئت دولت خوشبختانه این امکان و این فرصت توسط سازمان توسعه تجارت به کارگروه توسعه صادرات استانها واگذار شده و این نمایشگاه اولین مورد استفاده از این فرصت است و به نظر میرسد گام اول باید گام بسیار محکمی در راستای توسعه صادرات استان باشد. امیدواریم این نمایشگاه به اندازه نام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود و نتایج مثبتی را در سطح ملی به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: این رویداد، نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان است نه نمایشگاه تخصصی استان، لذا باید از تمام ظرفیت استان های مختلف برای حضور در نمایشگاه استفاده کرد. یکی از سیاست های اخیر دولت دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای است که به تازگی نیز در استفاده از ظرفیت استان های مرزی تاکید بسیار جدی شده لذا ما به عنوان استان مرزی باید از ظرفیت کشورهای همسایه، همزبان و منطقه خود نهایت استفاده را ببریم.
معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان رضوی همچنین به ظرفیتهای اقتصادی و دیپلماتیک کشور تاجیکستان اشاره کرد و گفت: تاجیکستان یکی از مقاصد مهم صادراتی ایران است که با جمعیت حدود 10 و نیم میلیون نفر، در بخشهای صنعتی، کشاورزی و خدمات فعال است.
غفوری مقدم با ارائه آمارهای مربوط به سهم صادرات استان خراسان رضوی از مجموع صادرات کشور به تاجیکستان، اعلام کرد: در شش ماهه اول سال گذشته، از مجموع ۱۳۰ میلیون دلار صادرات کشور به تاجیکستان، ۹۸ میلیون دلار آن مربوط به استان خراسان رضوی بوده است که نشاندهنده سهم ۷۵ درصدی این استان در صادرات به تاجیکستان است. همچنین در شش ماهه اول امسال از مجموع 187میلیون دلار صادرات کشور به تاجیکستان، رقم خراسان رضوی به ۱۵۷ میلیون دلار افزایش یافته که معادل ۸۴ درصد از کل صادرات کشور به تاجیکستان است. صادرات کل کشور افزایش 44درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه در حوزه واردات هم تقریبا شرایط مشابه داریم افزود: از مجموع 37 میلیون دلار واردات کشور در شش ماهه اول سال 1403، 30 میلیون دلار یعنی حدود ۸۰ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است و در شش ماهه اول امسال نیز از 44 میلیون دلار صادرات کشور، حدود 26 میلیون دلار چیزی نزدیک به ۶۰ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است.
معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به مزیتهای جغرافیایی و فرهنگی که با تاجیکستان داریم و نیازهای روزافزون این کشور به کالاهای صنعتی و پتروشیمی، اقزایش تعاملات ما با این کشور ضروری و حیاتی است و برگزاری این نمایشگاه، فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیتهای استان در حوزههای مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری و درمان است.
استراتژیهای توسعه صادرات خراسان رضوی به تاجیکستان
غفوری مقدم با اشاره به تعریف سه استراتژی کلیدی برای توسعه بازارهای صادراتی در کارگروه توسعه صادرات استان گفت: استراتژی اول حفظ بازارهای موجود، استراتژی دوم نفوذ در بازارهای جدید و استراتژیک و سوم توسعه سبد کالاهای صادراتی است و این نمایشگاه میتواند ضمن حفظ سهم ما در بازار تاجیکستان، به توسعه این بازار کمک کند.
وی افزود: در حال حاضر، صادرات ما به تاجیکستان شامل میلههای آهنی و فولادی، کامپاند پلی اتیلن، شیر خشک، محصولات آهن و فولاد، کیسههای پلی اتیلن، رنگها و برخی محصولات کشاورزی، کاشی سرامیک و کفپوشهاست. ما در حوزه محصولات دانشبنیان و دیجیتال، ماشینآلات صنعتی، خطوط تولید و خدمات مهندسی فرصت های بسیار زیادی داریم که کشور تاجیکستان به آنها نیاز دارد.
معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان رضوی به بررسی کالاهای وارداتی تاجیکستان اشاره کرد و ادامه داد: با بررسی کالاهای وارداتی تاجیکستان، متوجه میشویم که بسیاری از این محصولات را میتوانیم در استان خراسان تولید کنیم و باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. غفوری مقدم در ادامه تأکید کرد: این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیتهای ما در بخشهای مختلف از جمله صنعتی، کشاورزی، گردشگری و درمان است. رسانهها نیز میتوانند نقش مهمی در معرفی این فرصتها ایفا کنند.
وی بر اهمیت تولید مشترک کالای صنعتی میان ایران و تاجیکستان تأکید کرد و گفت: تاجیکستان به عنوان کشوری که نیاز جدی به کارهای صنعتی دارد، از سرمایهگذاری مشترک صنعتی استقبال میکند. این سرمایهگذاری ممکن است در ایران یا تاجیکستان انجام شود، اما در هر صورت مزایایی برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد. اگر ما در حوزه تولید مشترک صنعتی در تاجیکستان سرمایهگذاری کنیم، میتوانیم از فرصتهای این کشور برای صادرات محصولات خود بهرهبرداری کنیم.
معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان رضوی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره نحوه محاسبه میزان صادرات کالا در استانهای مختلف گفت: ما آمار گمرکات استانها را در محاسبه میزان صادرات کالا لحاظ میکنیم همانطور که کالاهای ما از گمرکات جنوب، غرب و شمال صادر میشود، کالاهای استانهای دیگر نیز باید از اینجا صادر شوند. روال معمول این است که برای صادرات هر استان، آمار گمرکات مورد توجه قرار میگیرد. اگر در اظهار کالاها در گمرک، مبدا تولید ذکر شود، این امکان وجود دارد که تفکیک کنیم اما معمولاً مبدا تولید در اظهارنامهها ذکر نمیشود و به همین دلیل نمیتوان به راحتی تفکیک کرد.
مبدا تولید در اظهارنامه گمرکی مشخص نیست
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، نیز در این نشست اظهار کرد: سالهاست که محل مناقشه ما در اتاق بازرگانی و کمیسیون تجارت، عدم وجود فضایی برای ثبت مبدأ تولید در فرمهای اظهارنامه گمرکی است. متأسفانه گمرک این موضوع را نپذیرفته و به همین دلیل نمیتوانیم مشخص کنیم که کالای صادر شده از خراسان، متعلق به کدام استان است.
محمد حسین روشنک ادامه داد: به ناچار پروتکل پذیرش صادرات، خروجی از گمرک را ملاک قرار داده است که این موضوع نیاز به شفافیت بیشتری دارد. ما همچنان با مشکل برگشت ارز مواجه هستیم، از زمان پیروزی انقلاب تا کنون، صادرات و واردات تجاری ما با کشورهای آسیای میانه به صورت پروتکلی نداشته است و تمامی صادرات ما عمدتاً به صورت امانی انجام میشود. در این سیستم، بازرگان ایرانی کالا را به کشور مقصد ارسال میکند و در آنجا ممکن است به فروش برود یا نرود و در حالیکه زمان بازگشت پول برای بازرگان نامشخص است؛ باید تعهد بدهد که تا تاریخ معینی ارز را برگرداند، در حالی که ممکن است کالایش هنوز فروش نرفته باشد.
وی همچنین به مشکلات حمل و نقل اشاره کرد و گفت: سالهاست که فریاد میزنیم راه آهن جمهوری اسلامی باید خود را موظف به فراهم کردن امکان صادرات کند اما به این موضوع به عنوان درآمدزایی نگاه میکند. اگر راه آهن جمهوری اسلامی همکاری میکرد، هزینه حمل به تاجیکستان یک سوم کاهش پیدا میکرد و گاه مشاهده می کنیم با اینکه کالا در سرخس و داخل جمهوری اسلامی حمل میشود، اما راهآهن کرایه خارج از کشور را دریافت میکند که این مسائل تأثیر منفی بر تجارت ما دارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، افزود: سازمانها و ارگانهایی که باید قیمت تمام شده کالاهای صادراتی را کاهش دهند، این کار را انجام نمیدهند و متاسفانه هر کسی بر اساس سلیقه خود قیمت تمام شده اضافه می کند و این موضوع باعث شده که بسیاری از کالاهای ما از میدان صادرات خارج شوند.
فرودگاه مشهد هفته ای دو پرواز به تاجیکستان دارد
روشنک به افزایش پروازها به تاجیکستان اشاره کرد و افزود: تا مدتی قبل حتی یک پرواز مستقیم به تاجیکستان نداشتیم، اما خوشبختانه اکنون هفتهای دو پرواز از مشهد و سه پرواز از تهران به این کشور داریم. این در حالی است که الان با قرقیزستان و قزاقستان نیز پروازی نداریم.
وی با اشاره به ظرفیتهای گردشگری تاجیکستان از نزدیکی فرهنگی و زبانی ایران و تاجیکستان صحبت کرد و گفت: زبان و فرهنگ ما در تاجیکستان به خوبی فهمیده میشود. برخی از اصطلاحات قدیمی فارسی هنوز در آنجا مورد استفاده قرار میگیرد. میتوانیم به جای سفر به ترکیه یا دبی، مردم را تشویق کنیم که به تاجیکستان سفر کنند تا فرهنگها و زبانهایمان نزدیکتر شود.
ایجاد توازن در تراز تجاری با تاجیکستان؛ یکی از اهداف نمایشگاه
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، نیز در این نشست با بیان اینکه مردم تاجیکستان علاقه مند به مصرف کالاهای ایرانی هستند گفت: این کشور یکی از بازارهای هدف برای کالاهای ایرانی است که فرصتهای مناسبی را برای ما فراهم میکند. باید توجه داشت که محصولات ایرانی با کیفیت و استاندارد بالا نیازهای این کشور را برآورده میسازند.
کاظم شیردل، همچنین به برگزاری نمایشگاهها در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: نمایشگاههای اختصاصی معمولاً بیشتر به درآمدزایی برای مجریها متمرکز بودند اما خوشبختانه با برنامهریزیهای جدید، تلاش شده از مسئله درآمدزایی عبور و نیازهای تخصصی تاجیکستان را شناسایی کرده و با محصولات خود پاسخگوی این نیازها باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف این سفر، ایجاد توازن در تجارت با تاجیکستان است، تاکید کرد: ما در حال حاضر بیشتر صادرکننده به این کشور هستیم و باید از ظرفیتهای موجود، به ویژه در زمینه محصولاتی مانند پنبه و خشکبار، بهرهبرداری کنیم. هدف ما این است که با ایجاد ارزش افزوده بر روی کالاها، تراز تجاری خود را با تاجیکستان مثبت کنیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی همچنین از رشد ۳۶ درصدی صادرات استان در شش ماه گذشته خبر داد و گفت: این رشد در حالی اتفاق افتاده که صادرات کشور در شرایطی منفی یا صفر بوده است. این موفقیت نتیجه همت و تلاش صادرکنندگان و مدیران استان است.





نظر شما