تحولات منطقه

در جلسه آشنایی و هم‌اندیشی کارشناسان طرح و برنامه آستان قدس رضوی با مسئولان ستادهای راهبری حوزه علمیه قم، دررابطه‌با نیازها و امکانات بنیاد فرهنگی رضوی و ظرفیت‌های حوزه علمیه در راستای کمک به مدارس امام رضا (ع)، مورد بحث‌وبررسی قرار گرفت.

بررسی محورهای همکاری بین بنیاد فرهنگی رضوی و حوزه علمیه قم در حوزه تربیت اسلامی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در ابتدای این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام سلیمانی، معاون تربیت‌بدنی و پرورشی بنیاد فرهنگی رضوی، دکتر زرقانی مسئول طرح و برنامه بنیاد فرهنگی رضوی و حجت‌الاسلام عطاریانی، معاون پرورشی دبیرستان واحد ۱۴ به نمایندگی از آستان قدس رضوی و همچنین حجج اسلام عقدکی، دبیر ستاد تحول در آموزش و پرورش، دیلم دبیر ستاد مدارس مسجدمحور و نیز عباسی دبیر ستاد مشاوره و روانشناسی اسلامی به نمایندگی از حوزه علمیه قم تشکیل شد، ستادهای راهبری حوزه شامل مدارس مسجدمحور، روانشناسی اسلامی و تحول آموزش و پرورش معرفی شدند.
حجت‌الاسلام سلیمانی، معاون تربیت‌بدنی و پرورشی بنیاد فرهنگی رضوی، در ابتدای این نشست، با معرفی مختصر مدارس امام رضا (ع) گفت: مدارس امام رضا (ع) با ۶ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی، از پیش‌دبستانی تا دوره دوم متوسطه در قالب ۱۵ واحد آموزشی دختر و پسر با کمک ۸۰۰ نفر همکار در حال فعالیت است.
وی، ۴ سرفصل محوری فعالیت مدارس امام رضا(ع) را برشمرد و افزود: ۴ سرفصل اصلی فعالیت‌های معاونت‌ پرورشی، مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی آستان قدس رضوی، شامل «مدرسه اسلامی» با محوریت قرآن و عترت، آداب اسلامی، «مدرسه پویا» با محور سه ضلع تعلیم و تربیت شامل تقویت نشاط، شادابی و مشارکت‌طلبی، «مدرسه هویت‌ساز» با موضوع تعریف هویت جنسی، انقلابی و اجتماعی و نیز «مدرسه تحول آفرین» با هدف الگوسازی از طرح‌های ویژه سند تحول برای بهره‌برداری در بوم هر واحد آموزشی، تعریف شده که مبنای طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع مناسبتی و تربیتی مدارس در طول سال قرار می گیرد.
حجت‌الاسلام سلیمانی، در ادامه با اشاره به گوشه‌ای از عملکرد حوزه آموزشی، مرکز مشاوره تحصیلی و تربیتی بنیاد فرهنگی رضوی، گفت: کانال دورتاب نیز ویژه هدایت و راهبری دانش‌آموزان برای موفقیت در آزمون سراسری طراحی شده است.
وی در ادامه نیز به یکی از نیازهای مورد توجه در مدارس امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: با توجه اینکه جمعیتی از دانش آموزان ما، در طول ۱۲ سال تحصیل با مدارس امام رضا(ع) همراه هستند، نیازمند برنامه‌ای منسجم و مطالعاتی برای سیر مواجهه و تربیت اصولی و نه سلیقه‌ای دانش‌آموز با مفاهیم و مکتب اسلامی هستیم.

احصا مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی با تأکید بر سیره رضوی
زرقانی، مسئول طرح و برنامه بنیاد فرهنگی رضوی نیز با تشریح شرایط موجود، نیازها و اقتضائات برنامه‌ریزی برای مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس امام رضا (ع) گفت: احصا مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی با تأکید بر سیره رضوی و تدوین مدل مطالعاتی قابل‌استفاده در ساعت آموزشی مدارس امام رضا (ع) در قالب کلیپ، بازی، درس‌نامه، مطالعات میدانی در حوزه میزان اثرگذاری برنامه‌های تربیتی بر ذهن و ضمیر دانش‌آموزان، نظام سنجش و ارزیابی تربیت اخلاقی و دینی، نظام تربیتی با ابتنا به فقه اسلامی از جمله حوزه‌های مطالعاتی موردنیاز مدارس امام رضا (ع) است.
وی در بخش دیگری از سخنانش، به محورهای مطالعات میدان مدارس اشاره کرد که شامل کارگاه‌های تربیت مربی قرآن و مشاور تربیتی، طراحی و اجرای اردوهای مشترک تربیتی و معرفتی با نظارت طلاب علوم دینی، کارگاه‌های حضوری و مجازی ویژه خانواده در راستای تشکیل هویت اسلامی در خانواده، می‌شود.
در بخش دیگری از این جلسه، کارشناسان حوزه علمیه نیز شناسایی مدارس اثرگذار دینی و برگزاری اردوهای تربیتی در دیگر استان‌ها با حضور دانش‌آموزان، بررسی سند تعالی بنیاد فرهنگی رضوی، به‌منظور ارزیابی کمبودها و ارائه پیشنهادهای مبتنی بر ظرفیت‌های موجود و همچنین استفاده از الگوی سه‌وجهی تربیت‌ در دست تدوین حوزه علمیه، را پیشنهاد دادند.
در خاتمه این نشست، مقرر شد، پیش‌نویس نقشه راه حوزه علمیه قم دررابطه‌با اجرایی‌کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و نیز سند تعالی بنیاد فرهنگی رضوی در اختیار دو طرف قرار گیرد تا پس از مطالعه و بررسی، زمینه تنظیم پیش‌نویس سند تفاهم همکاری فی‌مابین، فراهم شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha