به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی نیکزاد پیش از ظهر امروز در جشنواه نخستین جشنواره ملی شفافیت و رفع موقعیتهای تعارض منافع اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است که در دنیای پیچیده امروز، اگر بخواهیم با روشهای سنتی عمل کنیم، یعنی برای هر بازرسی، بازرس تعیین کنیم و برای هر بازرس هم بازرس دیگر، این چرخهای بیپایان و غیرکارآمد خواهد شد. شفافیت یکی از مهمترین راهکارهای عملیاتی مبارزه با فساد است.
وی با اشاره به اینکه سالها است موضوع تسهیلات کلان بانکی یکی از مسیرهای اصلی شکلگیری فساد تلقی میشود، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد که بر اساس آن، تسهیلات کلان بهصورت شفاف در سایت بانک مرکزی اعلام و اسامی بدهکاران و اَبَربدهکاران نیز منتشر میشود. همین اقدام ساده اما ساختاری، موجب شد بخش قابلتوجهی از معوقات بانکی تسویه شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی اطلاعات، مناقصات و معاملات بزرگ علنی شود، بسیاری از فسادها و زدوبندها بهطور خودکار متوقف میشود، تاکید کرد: بنابراین هزینه پیشگیری از فساد از طریق شفافیت، چندین برابر کمتر از هزینه برخورد پس از وقوع فساد است. شفافیت، مبارزه با فساد را هم آسانتر و هم اثربخشتر میکند. هزینه پیشگیری با شفافیت، چندین برابر کمتر از هزینه مبارزه پس از وقوع فساد است.
نیکزاد اضافه کرد: شفافیت، ابزار بازگشت سرمایه اجتماعی دولت است؛ هر مقدار کاهش شفافیت، به همان میزان کاهش اعتماد عمومی را به دنبال دارد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، بر اهمیت شفافیت در فرآیند تصمیمگیری و اجرای سیاستها تأکید کرد و گفت که شفافیت باید به گونهای باشد که مدیران نسبت به نتایج اقدامات خود پاسخگو باشند و این امر تأثیر مستقیمی بر ارتباط عمومی جامعه دارد.
نیکزاد با اشاره به اعلام تصمیم دولت در خصوص تغییر قیمت بنزین، گفت: مقایسه این تصمیم با تصمیمات گذشته نشان میدهد که باز بودن فضای نقد و بررسی باعث اتخاذ تصمیمات عاقلانهتر و کارآمدتر میشود.
وی افزود: طرحها باید قبل از تصویب نهایی در کمیسیونهای تخصصی بررسی شده و در معرض اظهار نظر فنی، کارشناسی و مسئولانه افکار عمومی قرار گیرند تا تصمیمات بهتری اتخاذ شود.
وی تصریح کرد: شفافیت زمینهساز توسعه عدالت و فرصتهای برابر است و نباید تنها عده محدودی به اطلاعات دسترسی داشته باشند، چرا که این موضوع میتواند منجر به تبعیض شود.
وی با اشاره به اصل ۳ قانون اساسی، خواستار در اختیار قرار دادن اطلاعات غیرمحرمانه به عموم مردم شد و با بیان اینکه باید بدانیم که شفافیت، انتشار بیهدف و انبوه دادهها نیست، اظهار کرد: شفافیت ارائه اطلاعات قابل فهم، کاربردی و بهموقع است. شفافیت، افشای اسرار حاکمیت یا اطلاعات امنیتی نیست، بلکه انتشار دادههای غیرمحرمانه درباره تصمیمات و عملکردهاست. شفافیت، نمایش تبلیغاتی برای رضایت افکار عمومی هم نیست؛ اگر چنین باشد، جفا و تحریف مفهوم شفافیت است.
وی افزود:افزود: به عنوان مثال، در قوه قضائیه، اگر احکام صادره قضات شریف را بدون ذکر نام و اطلاعات هویتی به صورت شفاف منتشر کند، جامعه میتواند ببیند که در یک موضوع مشخص، چه نوع آرایی صادر شده است. البته ممکن است درباره یک کلمه یا یک حکم، دهها نظر مختلف داده شود، اما اصل شفافیت، فهم عمومی از روند تصمیمگیری را تقویت میکند.
نباید شجاعت را از مدیران گرفت
نیکزاد با تأکید بر ضرورت کارگیری از فناوریهای جدیدی در زمینه شفافیت از جمله هوش مصنوعی، اظهار داشت: شفافیت هوشمند ضروری است گفت: اما باید این شفافیت به نحوی اجرا شود که شجاعت مدیران را از آنها نگیرد. هماهنگی میان حراست، دستگاه قضایی و نهادهای بازرسی باید در جهت صیانت باشد، نه ایجاد ترس و نه تضعیف انگیزه مدیران.
نایب رئیس مجلس تصریح کرد: شفافیت یک پروژه «آیتی» یا صرفاً فناوری نیست، بلکه یک تغییر فرهنگی در حکمرانی است، هدف شفافیت مبارزه با فساد نیست، بلکه چنان عمل میکند که فساد دیگر برای کسی صرفه نداشته باشد.




نظر شما