رئیسکل سازمان نظام پرستاری میگوید در روزهای جنگ و بحران، نظام سلامت و کادر پرستاری کشور در آمادهباش کامل قرار داشتند و هزاران پرستار برای خدمترسانی داوطلبانه اعلام آمادگی کردند.
احمد نجاتیان در نشست خبری هفته سلامت که امروز ۲۸ اردیبهشت برگزار شد، با اشاره به حوادث و بحرانهای سال گذشته اظهار کرد: کشور در یک سال اخیر حوادث تلخ و سنگینی از جمله جنگ ۱۲ روزه، حوادث دیماه و جنگ رمضان را پشت سر گذاشت و در تمام این رخدادها، پرستاران در خط مقدم خدمت حضور داشتند.
او با اشاره به فداکاریهای کادر پرستاری افزود: نمونههای متعددی از جانفشانی پرستاران در بحرانها دیده شد؛ از جمله پرستاری که برای نجات جان نوزادان از خودگذشتگی کرد و این اقدام مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.
نجاتیان با تأکید بر آمادگی نظام سلامت در دوران جنگ گفت: سازمان نظام پرستاری در آن مقطع فراخوانی منتشر کرد که در پی آن، حدود ۵۰۰۰ پرستار برای ارائه خدمات داوطلبانه اعلام آمادگی کردند.
رئیسکل سازمان نظام پرستاری همچنین از کاهش میزان ترک خدمت پرستاران در دوران جنگ خبر داد و توضیح داد: پیش از این، نرخ ترک خدمت پرستاران حدود یک درصد بود اما در دوران جنگ این میزان به حدود نیم درصد کاهش پیدا کرد.
او درباره وضعیت مهاجرت پرستاران نیز گفت: میزان درخواست برای دریافت «گوداستندینگ» در سال گذشته کاهش یافته بود، اما امسال دوباره روند افزایشی پیدا کرده است.
نجاتیان با انتقاد از حمله به مراکز درمانی و آموزشی در جریان جنگها اظهار کرد: حمله به بیمارستانها و مدارس به یک رفتار نگرانکننده و غیرانسانی در جنگها تبدیل شده و سازمان نظام پرستاری در این زمینه مکاتبات متعددی با نهادهای بینالمللی انجام داده است؛ آخرین نامه نیز به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال شده است.
او در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی پرستاران تأکید کرد: با وجود آنکه پرستاران در روزهای جنگ کمترین میزان گلایه و اعتراض را داشتند و با روحیه همدلی در میدان باقی ماندند، اما این ایثارگریها نباید باعث شود مطالبات صنفی و معیشتی آنها فراموش شود.
به گفته رئیسکل سازمان نظام پرستاری، به دستور رئیسجمهور کارگروهی ویژه برای بررسی وضعیت معیشتی پرستاران تشکیل شده و هفت پیشنهاد نیز در این کارگروه مطرح شده است، اما تاکنون هیچکدام به مرحله اجرا نرسیدهاند.
نجاتیان با انتقاد از فراموش شدن پرستاران پس از پایان بحرانها گفت: نظام سلامت و پرستاران معمولا فقط در روزهای بحران مورد توجه قرار میگیرند؛ همانطور که بعد از کرونا و جنگ، بسیاری از مشکلات این قشر دوباره به حاشیه رفت.
او همچنین نسبت به نابرابری در نظام پرداختها هشدار داد و افزود: نظام هماهنگ پرداخت در حوزه سلامت عملا به یک نظام ناهماهنگ تبدیل شده است. در حال حاضر ممکن است دریافتی یک پرستار با ۱۰ سال سابقه کار و مسئولیت اداره یک بخش، حتی از حقوق یک نیروی خدماتی کمتر باشد؛ موضوعی که نشاندهنده تصمیمگیریهای جزیرهای در نظام سلامت است.




نظر شما