قدس آنلاین،الف.زمینی؛ تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته ای و تاثیر این تمدید بر اقتصاد کشور؛ از جمله مهمترین خبرهای امروز روزنامه ها بودند.

از "ادامه مذاکره بازی" و "ترجمه اقتصادی تمدید مذاکرات" تا "آخرین خبر از یارانه 94"

مذاکره بازی ادامه دارد

پس از 7 روز کارزار دیپلماتیک، توافق جامع به 7 ماه دیگر موکول شد؛ روزنامه "قدس" در همین زمینه تیتر زد: "توافق برای تمدید"

روزنامه "آرمان امروز" نیز از آزادسازی ماهانه 700میلیون دلار از دارایی های بلوکه ایران می نویسد. این روزنامه در تیتر یک خود نوشت: "هفت روز مذاکره، هفت ماه تمدید"

در این میان هر چند روزنامه هایی همچون  "شرق"، "آفتاب" با تیتر "تمدید امید"؛ تیترهای امیدوارانه ای در این خصوص زده بودند؛ اما روزنامه هایی همچون "جوان"، "وطن امروز" و "کیهان" این تمدید مذاکرات را نوعی شکست برای تیم مذاکره کننده ای هسته ای دانستند.

روزنامه "وطن امروز" در صفحه اول خود تنها به نوشتن کلمه "هیچ!" با فونتی بسیار درشت بسنده کرد. این روزنامه می نویسد: "یک سال از توافق ژنو گذشت؛ مذاکرات هسته ای برای لغو تحریم ها به نتیجه نرسید؛ توافق ژنو 7 ماه دیگر تمدید شد ... "

روزنامه "جوان" نیز این تمدید مذاکرات را "7 ماه تنفس مصنوعی به دیپلماسی هسته ای" دانست.

"کیهان" هم در تیتر یک خود نوشت: "کدخدا قابل اعتماد نبود، تحریم ها تمدید شد"؛ این تیتر را می توان طعنه ای به رئیس جمهور دانست. روحانی در اردیبهشت ماه سال 1392 در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفته بود: "آمریکا کدخدا است با آمریکا ببندیم راحت‌تریم"

تیتر چند روزنامه دیگر در این خصوص به این شرح است:

شهروند: "تمام نشد"

عصرایرانیان: "تمدید مذاکرات ژنو، فرصت سوزی به نفع غربی ها"

آسیا: "مذاکره بازی ادامه دارد؛ فعلا ایران ماهی 700 میلیون دلار می گیرد"

فرصت امروز: "ایستگاه بعدی، 7 ماه دیگر"

جهان اقتصاد: "توافق تمدید شد"

***

ترجمه اقتصادی تمدید مذاکرات

روزنامه "ابرار اقتصادی" از جهش هسته ای بورس در آخرین روز مذاکرات نوشت؛ در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "دلار گران شد؛ به نام مذاکرات به کام بودجه"

روزنامه "تفاهم" هم خبر از صعود طلا به بالای 1200دلار داد.

روزنامه "جهان صنعت" نیز در یادداشتی تحلیلی به "واکنش قیمت ارز به تمدید مذاکرات هسته ای" پرداخت؛ در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم: "در حال حاضر تنها نکته‌ای که درباره تمدید می‌دانیم این است که دولت می‌تواند ماهانه 700 میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده دریافت کند که دو برابر میزان گذشته است. این نکته شاید باعث شود قیمت دلار کمی کاهش پیدا کند ولی در حالی که بازارهای کشور از جزییات توافق مطلع می‌شوند فعالان اقتصادی می‌توانند برآیند تغییرات احتمالی و گزینه‌های در پیش‌رو را پیش‌بینی کنند."

البته این روزنامه همچنین از کسری بودجه می نویسد و نیاز دولت به حفظ نرخ فعلی ارز.

"دنیای اقتصاد" هم سرمقاله ای با تیتر "ترجمه اقتصادی تمدید مذاکرات" دارد. در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم: "براي سياست‌گذاران كشور اين نكته اهميت فوق‌العاده‌اي دارد كه سرنوشت اقتصاد كشور را به نتايج مذاكرات گره نزنند و تلاش کنند با ارائه يك برنامه اصلاحات اقتصادي منسجم، زمينه رشد اقتصادي كشور را فراهم کنند. مطابق يك ضرب‌المثل قديمی ما ايرانيان، «عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد.»

***

آخرین خبر از یارانه 94

روزنامه "قدس" در یکی از تیترهای خود از قول "سخنگوی دولت" نوشت: "یارانه 94 به همه خانواده ها پرداخت می شود"

برخی کارشناسان بر این اعتقاد هستند که ادامه پرداخت یارانه نقدی آثار نامطلوبی به جهت فضای کسب‌و‌کار، کاهش اعتماد واطمینان به کارآمدی و توانمندی دولت، ناسالم‌تر شدن ساختار بودجه، نا‌اطمینانی به سیاست‌های دولت و دشوارتر شدن اجرای سیاست غیرتورمی مقابله با رکود دارد. در حالی که با حذف حداقل سه دهک گروه‌های غیرنیازمند از فهرست یارانه‌بگیران، 12 هزار میلیارد تومان منابع مالی آزاد می‌شود که می‌تواند به مصارف مناسب از جمله؛ سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، آموزش، بهداشت، كمك بیشتر به گروه‌های نیازمند، تامین فرصت‌های شغلی و یارانه بنگاه‌های کوچک اختصاص یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.