عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های دولتی مغایر با افزایش بهره‌وری در بودجه ۹۴ است گفت:افزایش نرخ مالیات منجر به کاهش انگیزه برای تولید می‌شود و باید پایه مالیاتی را تعمیم داد.

قادری: برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های دولتی در بودجه ۹۴ مغایر بهره‌وری است

جعفر قادری در گفت‌وگو با  تسنیم، در تحلیل بودجه 94 با محک اقتصادی مقاومتی در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ بهره وری چقدر در بودجه 94 مورد توجه دولت قرار گرفته است؟ گفت:استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح های دولتی مغایر با افزایش بهره‌وری است. چرا که هر چقدر منابع ازبخش دولتی برای توسعه طرح‌های دولتی هزینه شود، باعث کاهش بهره وری در اقتصاد کشور می‌شود.

 وی  در پاسخ به اینکه در اقتصاد مقاومتی تصریح شده است که باید سهم درآمدهای غیر نفتی از جمله مالیات در بودجه افزایش یابد، ایا بودجه 94 با این نگاه تنظیم شده است؟ اظهار کرد: سهم مالیات‌ها افزایش یافته است. اما سهم درآمدهای غیر نفتی باید از طریق افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده ارتقا یابد. در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که بخشی از مالیات‌ها قرار است از طریق مالیات بر صندوق توسعه ملی تأمین شود که اگر چنین شود جای اشکال دارد.

 قادری ادامه داد: دولت باید افزایش سهم مالیات را از طریق افزایش سهم پایه مالیاتی اجرا می‌کرد. افزایش نرخ مالیات منجر به کاهش انگیزه برای تولید می‌شود. پایه مالیاتی باید تعمیم یابد.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه سیاست‌ های اقتصاد  مقاومتی نمود کمی در بودجه 94 دارد افزود: لایحه بودجه 94 در بخش هدفمندی در تبصره سال گذشته تکرار شده یعنی مجوزی که سال گذشته دولت از مجلس گرفته را به جای یک سال در دو سال اجرا می‌کند و سقف 63 هزار میلیارد سال گذشته به عنوان درآمدهای هدفمندی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وابستگی به نفت در بودجه94 دو تا سه درصد کاهش یافته است گفت: همیشه در بودجه نویسی وابستگی به نفت در عدد و رقم اندک است اما در عمل چیز دیگری است. در این لایحه رشد درآمدهای مالیاتی 20 درصد پیش‌بینی شده که رشد معمول و طبیعی سالانه این درآمدها است. دولت امسال سهم صندوق توسعه ملی را از درآمدهای نفتی 20 درصد پیش‌بینی کرده تا به این شکل بخشی از کاهش درآمدها از این محل جبران شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.